Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Tjocklek på gods till arbetsbänkar

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

magloman

#16 » 17:40:32, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer att hålla, skulle det svikta mycket kan du lägga nåt under på långsidorna men ska inte behövas. Jag hade nog satt stolparna under hörnen också så slipper man locka dom.
Sen är det trevligt med trä, helst tjock träskiva. Lagom stumt och slamrar inte. Det där med dubbla masonite lät inte så dumt.

Tänk på att använda två länkhjul och två styrhjul. Den blir tråkig att flytta på annars.

Sen gör ett hyllplan nere där kan du ställa lösa förrådsbackar. Smidigt att ta med sig, flytta om, och hålla rent. Fasta lådor känns onödigt på en rullande bänk.

Jag har 40x1,5 i mina vedhäckar som väger över 1 ton blöta.

En av mina pallvagnar som jag gjorde en hylla på sen la en gummimatta på:
Bild

/Tillägg: åk till skroten o se vad du får tag på. Räkna ut grovt hur många lpm du behöver per vagn. Hjul finns o köpa som man skruvar fast på en plåt, då är det inte så noga vad du har för rör.
Räkna med att nya rör kostar ca 20-30 kr/kg. Kan du komma ner i tex 5:- på skroten gör det ju inge om det blir lite för grovt. 50x50 eller 80x40 går ju också bygga av.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



BM425

#17 » 17:57:14, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har byggt mina arbetsbänkar av 30x30x2 det är fullt tillräckligt. Tre st med samma mått (130x53 o 80 höga) enligt nedan o så en till.
En är specialbyggd för min såg. Dessa bänkarna är fullt tillräckligt stabila för det mesta samt lätta att flytta.
Bild
Fäste på sidan för att koppla ihop två bänkar när jag kapar många med samma mått.
Bild
Nästa bänk med fäste för sågbänken, bara ett fyrkantsrör mellan o låser med en skruvtving. Flyttbart litet skruvstycke är bra att ha.
Bild
Den sista är lite stabilare med ett tvärstag. Som skissen på första inlägget är så kommer tvärstagen att vara i vägen för benen när man står där o jobbar. Denna är lite tung att flytta själv men det går.
Där syns också ett fäste för min bultsax när jag klippte armeringsjärn, o bryr er inte om skräpet på golvet det är bra att ha! :mrgreen:
Bild
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

DennisCA (trådstartaren)

#18 » 20:45:30, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller inte med om att fasta lådor känns onödigt, jag har flera lådor som ska ersättas i de bänkar som åker bort. Jag bara måste ha lådor för att hålla det organiserat annars får jag spader. Jag är även medveten att det undre hyllplanet inte gör det så bekvämt att sitta vid men jag har en liten verkstad och desperat behöver alla ytor som finns för förvar och organisering, desperat.

Priset på skrotrör fick jag höra kunde ligga på 60 cent kilot, jag har ingen aning vad dessa rör väger, men meter-priset på 40x1,5mm var runt 3.80€ tror jag.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

QV_

#19 » 20:48:12, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://webshop.tibnor.com/Pages/Catego ... 0&po=Stål

här kan du se vad saker väger per meter
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

DennisCA (trådstartaren)

#20 » 20:55:46, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag räknade just ut det via CAD programmet också, 1.8kg per meter ungefär för en 40x1.5mm fyrkantsprofil säger det. Kollade länken och den säger samma, så 2.10€ kilot är det jag betalar så 60 cent kilor för skrotrör låter bättre.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#21 » 17:44:22, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har jag arbetat ut en version med lådor (ej ritade, bara 20x20mm rör som skenor, har inte råd att köpa fina teleskopiska) och som man kan sitta vid med stol och arbeta, typ löda och arbeta med elektronik.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Simnil

#22 » 07:44:28, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar inte när bänkar rör på sig när man ska bryta lite i det man håller på med, men jag förstår vitsen med rörliga bänkar. Så jag hade nog i alla fall gjort en "docka" på någon vägg för bänken så man kan spänna/skruva/kroka fast bänken i kåken om man skulle behöva vålda lite =)


.....min bänk väger kring 800kg och är extremt stationär, Men så har jag också hängt och brutit i rätt långa grejer i skruvstycket utan att bänken rört på sig =)

3 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

PeterR

#23 » 07:50:21, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Här har jag arbetat ut en version med lådor (ej ritade, bara 20x20mm rör som skenor, har inte råd att köpa fina teleskopiska) och som man kan sitta vid med stol och arbeta, typ löda och arbeta med elektronik.

Bild

Är Du vänsterhänt så blir det där helt rätt, men om Du är högerhänt vill Du nog ha hurtsen på höger sida?
Sen håller jag nog med Simnil. Bänkar bör stå stadigt.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

DennisCA (trådstartaren)

#24 » 08:07:29, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är vänsterhänt. Och jag har två stadiga bänkar redan för sådant arbete om det behövs, en hyvelbänk och en svetsbänk i metall.

Vad jag har insett är att inte alla bänkar måste vara stadiga, det är faktiskt ett problem att alla mina bänkar är så tunga och stadiga i min lilla verkstad, därav dessa nya, lätta designer. Jag är alltså inte ute efter sådana bänkar och jag behåller två stadiga ändå.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

PeterR

#25 » 08:08:19, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se