Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Hållfasthet IPE-balk till portalkran?

132 inlägg • Sida 7 av 9
Diskutera materialval och hållfasthet här

JengaPRO

#91 » 10:34:18, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:
JengaPRO skrev:Jag skulle säga pallyftare.
I övrigt anser jag att det inte ska jobba med trä och metall i samma utrymme bland annat av brandriskskäl. Sen bör väl en fräs stå på golvet eller helst vara bultad i golvet för att bli så stabil som möjligt. Bygg ut garaget :)


Tja om man avgränsar utrymmerna med sånadära verkstadsdraperier, är det samma utrymme? Som det är nu står svarven i det egna utrymmet och har hemmagjorda draperier som skyddar från damm. Svetsen har jag nära porten för på sommaren vill jag jobba med dörren öppen eller dra ut svetsandet på plattan utanför porten.


Jag är kanske lite nojig som håller till i en gammal ladugård med hö ovanpå men har du kört planfräsen någon gång så vet du hur det ser ut efteråt. Draperier är nog bra...
En annan sak är ju att man inte vill att trädamm ska blanda sig med all olja som man har på maskinerna. Trädamm i kylvätskepumpen är nog inte heller någon höjdare.
Du kanske är en sådan som (vet att dom finns) som dammsuger garaget varje dag du varit där och då kanske det funkar ändå.
Jag tänker att håller jag golven rena så minskar risken att en spån eller svetsloppa kan antända något liten. Det är ju inte den där 4 tum 4 du har liggande som kommer ta eld utan papper,trassel (jävligt lättantänt), sågspån osv.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



DennisCA (trådstartaren)

#92 » 10:49:41, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå jag tig svetsar endast inhomhus och rengör området runtomkring innan svetsning, det mesta är smågrejer som ryms på bordet och tig spottar och fräser inte.

Annars svetsar jag med pinne utomhus, därför jag gillar ha den vid porten.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

dc_lindberg

#93 » 13:36:07, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är helt säker på att TS har helt klart för sig om brandrisker och har tänkt igenom det noga :-)
Titta på bilderna - de skvallrar mycket.
Ett råd vi dock ska ge honom är att placera flera brandsläckare, lätt åtkomliga, runt om i lokalen. "better safe than sorry" begreppet.

Jag har största respekt för borr-, fräs-, slip-, svarvspån mm från metallbearbetning - de kan -glöda-. Arbete med trä leder alltid, hur F man än bär sig åt, till "damm över allt"... o trä damm är som mjöldamm... explosionsrisk och självantändningsrisk...

Tyvärr är det nästan alltid så att när man blir för självsäker i det man gör... det är då man begår misstagen... Det klassiska när man är ute i skogen o fäller träd... "bara en kvar - se'n är det klart"... o det händer givetvis när man är för trött o det är för sent på dagen... bekant till mig överlevde en sån händelse bara tack vare hjälmen... hur det gick med nacken och ryggraden...hm... dito gällande dammiga lokalen; den gång "ja men jag ska ju bara..." då vaknar Solstickan o får Fyr för sig...

Bortsett från rådet om brandsläckare (vilka förresten, pulver eller skumm eller både ock???), vad mer kan man göra för att förebygga mot Solstickans brinnande lystmäte?
Givetvis utgår jag ifrån att TS har i bakfickan på G ett forserat ventilationssystem med ev., ex., frånluftsvärmepump - just för att få ned partikeltätheten i luften och motverka explosions och brandrisken.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

DennisCA (trådstartaren)

#94 » 14:02:17, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej nej något sådant har jag inte, självdrag och spånsug är vad jag har. Sen väntar man bara lungt och stilla efter man använt maskinerna för träsyften någon dag (svetsar inte och snickrar på samma dag) att det damm man inte fångat faller ut luften, så kan det dammsugas och sopas bort enkelt, iallafall från det närliggande området där man svetsar, men fint spån som det kan ta eld i gör inget om inte ytan det ligger på råkar vara av antändbart material, och det ser jag till att hålla på avstånd.

Värme i garaget kommer från ett 2kw oljeelement som håller det runt 5-8 grader.

Om jag flyttar om verkstaden såsom jag beskrivit, då försvinner också alla antändbara trädelar och sånt ur detta utrymme och avskärmas med draperier. Det talas om damm och gnistor och sånt och jag förstår inte riktigt, det ska inte få finnas något damm i metallutrymmet ens om jag snickrar i flera dagar i sträck. Om så händer så har jag misslyckats kapitalt i mina planer att avskilja områderna från varandra. Om det blir för svårt och dyrt med avskiljandet (draperierna är inte precis billiga) och inte tillräckligt effektivt kanske jag flyttar in fräsen i det lilla rummet enligt den orginella planen för där har mitt nuvarande system luckats, där finns inget trädamm efter snickrande... Det har jag personligen observerat, det funkar bra avskiljandet. Och bättre blir det när den stora spånsugen med cyklonen tas ibruk.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Blommas

#95 » 19:00:40, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.bearingboys.co.uk/Heavy-Dut ... it-48065-p
Dom här under skridskor hade varit en snygg lösning. Då kan man både svänga och snurra runt objektet man ska flytta.

1 person gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

jörgen.ottosson

#96 » 21:24:07, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

lösningen är snygg, tyvärr lite kinkig på underlag bara. ( vill gärna ha plant, slätt och rent och något som tål högt yttryck)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dc_lindberg

#97 » 21:28:45, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på hur tajt du har det i din verkstad - jag tror på din idé:
DennisCA skrev:Fyra hemmagjorda skridskor
https://weldingweb.com/showthread.php?5 ... &p=6393921


Om du vill köpa rullar hellre än använda stålrullar som i tråden du länkade till:
Palldragare, BT Pallvagn,
http://www.strandhs.se/
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Blommas

#98 » 21:33:36, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

DennisCA (trådstartaren)

#99 » 06:37:33, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

20 pund styck är dock alldeles för dyrt, blir 320£ innan det är färdigt om man säger 4 per sko behövs. Därför gillade jag lösningen i länken, inget komplicerat, inget jag inte kan svarva till själv av skrot. Jag kan tro det blir jävligt jobbigt att borra så mycket dock.

Tillägg:
En sak jag skulle tycka vore en bra modifikation skulle vara nån sorts rörklämma på varje sida av skridskon, då kunde man sätta en bit rör i passlig längd mellan två skor och fästa ihop dom så dom blir en enhet. För att förhindra att skorna åker åt olika håll, vilket jag sett hända för folk då jag kollat videos. Finns ju även skor som ser ut så att köpa färdigt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

JengaPRO

#100 » 09:13:24, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blommas skrev:https://www.bearingboys.co.uk/Heavy-Duty--Tolerance-Ring/9840A-Stainless-Steel-Ball-Transfer-Unit-48065-p
Dom här under skridskor hade varit en snygg lösning. Då kan man både svänga och snurra runt objektet man ska flytta.


Dom tror jag inte alls på. Mycket tryck på dom där mot ett betonggolv och du kommer göra spår i golvet.....skulle jag tro.
Uttrycket borde bli väldigt högt.

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

dc_lindberg

#101 » 11:02:07, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går utmärkt att svarva till hjul och använda glidlagring av dem för att få ned kostnader och förenkla konstruktionen. Glidlagrat är ju vad hjulen är på Biltemas och Julas MC-lyftar. Fungerar utmärkt att knuffa dem än hit o än dit med moppe mm på lyften (400-500kg), o de hjulen är inte optimala å jag har inte gjutet golv... jag har 35x35 trädgårdsplattor...
Gillade idén du hittade på den brittiska sidan med egentillverkade maskin skridskor.

Du har ju svarv ju ;-)
Inte använder du pelarborren då när du behöver borra dig genom tjockare gods ;-)
Så det där med genomgående hål är ju "en baggis" när man har rätt utrustning :-)
Dessutom...det blir mkt bättre att "svarva" ur hålen i rullarna än att försöka -borra- ur dem.
Alternativ - ta rör, tjockare plåt. Svetsa fast plåten på änden av rören. Ta hål för axel genom "plåtgavlarna". Se bara till att kunna smörja lagringsytorna nå så när (kedjespray till motorcykel kanske fungerar ok?). Håller dina svetsar så håller dina "hjul"; det är gavlarna som tar största belastningen, röret "håller dem "bara" på plats" så att säga.
Den andra versionen är att du tillverkar en "bricka" av tjockare plåt, som press-passar in i röret; brickan tar du givetvis centrerat hål i -innan- montage. Tror du kan slippa svetsa fast brickan med den lösningen. (se rullar till montageband som ex.,).
http://www.lyftab.se/produkt/transportrullar/
http://www.jmphjul.se/rullar
osv
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

DennisCA (trådstartaren)

#102 » 11:07:13, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej såklart använder jag inte pelarborren. Utan jag använder svarven för att borra, och det är något av det jobbigaste jag vet att göra med svarven så är att borra med den, det tar väldigt länge, mycket fram och tillbaka för att få bort spånor osv.

Jag undrar om en U-balk skulle funka till skridskorna, istället för att svetsa ihop allting som han i länken gjorde.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

dc_lindberg

#103 » 11:14:17, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är det enda jag hittade på nätet - visar principen jag försökte förklara:

...ja... det tar en god stund å "svarva" hål... :svettas:
Vad tror du om den principen, som ett uppslag på en form av lösning för maskin skridskor du behöver?

Ja! U-balk duger utmärkt. :thumme:


Annan lösning:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

DennisCA (trådstartaren)

#104 » 11:36:09, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man skulle hitta passliga stålrör skulle det väl kunna funka, ingen aning vad som finns tillgängligt vid den lokala affären.

Man kan ju svarva relativt tjocka "inserts" som passar i röret på varje sida och svetsa fast det, säg 4 cm per insert, så fördelas vikten över en större del av röret än med en fastsvetsad plåt eller ett kullager. Beror på vad jag får tag i för material.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

dc_lindberg

#105 » 11:37:30, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade detta "svar" på din fråga om U-balk :-)
Senast redigerad av dc_lindberg 20:37:51, 07-12-2018, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se