Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Beräkna krafter mha trigonometri

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

magloman (trådstartaren)

#16 » 19:25:01, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu stämde det bättre :-)

Alltså när den är helt ihop (143 grader), så har kraftbehovet ökat med mer än 2000N :insomnia:

Det som är bra är väl att det går mest kraft när den ska påbörja klyvningen. Men har man då en mindre pinne att klyva får man inte ut samma kraft. Kan då löna sig o ta två i greppet för att den ska bli starkare.


Bild

Hmm...kontentan av resonemanget torde bli att det är bättre med en mindre grip som alltid kan jobba max utsträckt vid spräckning. Eller hur?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



QV_

#17 » 19:37:03, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det rätt tänkt.
Om du använder 90 som en konstant värde på de 0.7m (klon) så rör du inte på dom.
När du ändrar vinkeln på "hävarmen" så blir det väl bara startkraften som dit formulär visar...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#18 » 19:38:38, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Enklare att förstå hur hävstängernas ändras och påverkar med Pythagoras sats
Fö fick jag samma resultat som J.Asplund
3.7kN

Bild


Fast en viss kompensering torde det bli för klon eftersom den också blir något "kortare" ju närmare ändläget den kommer. Om jag nu inte är ute och cyklar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

J.Asplund

#19 » 19:48:38, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och med att cylindern ligger på 108 grader i startposition så tappar du ju moment hela tiden, vid stora kolvutslag blir det riktigt dåligt. Om du ändrar designen(om detta är möjligt) så att kolven startar på t.ex. 75 grader och sen slutar på 105 så får du en bättre fördelning då 10-15 grader +- från 90 inte gör såååå stor skillnad. Då kommer klons maxmoment att inträffa när cylindern är 90 grader och vara något mindre före och efter.

1 person gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

akkamaan

#20 » 19:57:30, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

J.Asplund skrev:I och med att cylindern ligger på 108 grader i startposition så tappar du ju moment hela tiden, vid stora kolvutslag blir det riktigt dåligt. Om du ändrar designen(om detta är möjligt) så att kolven startar på t.ex. 75 grader och sen slutar på 105 så får du en bättre fördelning då 10-15 grader +- från 90 inte gör såååå stor skillnad. Då kommer max moment att inträffa vid 90 grader och vara något mindre före och efter.

Å andra sidan så behövs största klyvkraften i början då stocken skall spräckas. Resten är mer eller mindra transportsträcka. Visst vore det gynnsammare om kolven startade några grader innan dess hävarm når max längd. Sen är det frågan om båda klorna ska ha möjlighet att röra sig eller om en klo skall vara "fast" och den andra rörlig. Tredje varianten är att ha mekanisk parallellföring på klorna på samma sätt som en virkesgrip. Att ha klorna lösa och "fladdrande" kan försvåra hanteringen av stocken....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

J.Asplund

#21 » 19:59:31, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Fast en viss kompensering torde det bli för klon eftersom den också blir något "kortare" ju närmare ändläget den kommer. Om jag nu inte är ute och cyklar.


Korrekt, förutsatt att det är den "horisontella" kraften, dvs spets mot spets, vi pratar om. Beror lite på om det är gripfunktionen eller klyvfunktionen man är intresserad av. För gripfunktionen är det förmodligen mer intressant med kraften i tangentiell riktning. Som jag skrev i tidigare inlägg, vill man räkna den "horisontella, spets mot spets"-kraften för klon så måste man kasta in vinkeln även för klon(istället för 90).
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

akkamaan

#22 » 20:04:41, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Fast en viss kompensering torde det bli för klon eftersom den också blir något "kortare" ju närmare ändläget den kommer. Om jag nu inte är ute och cyklar.

Klons momentarm från rotationscentrum till klospets är konstant. Däremot så ökar kraften från klons insida ju längre in "halva stocken" kommer under klyvnings-slaget. Men det blir ju mera en klämkraft än en full klyvkraft, men det borde hjälpa till att "pilla isär" de två stockhalvorna...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se