Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Vilken profil är mest vikteffektiv till ett flak?

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 16:51:54, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska göra ett flak/skåp med ca 3000mm långt och 2300 brett. Utbredd last 2000-2500kg. Längsgående i mitten blir det två grövre profiler med inbördes avstånd på ca 800mm.

Runt om hela flaket ska det vara en bred (70mm) kantskoning som ska fungera som avbärare vid körning i terräng.

Totalhöjden på flakonsturktionen måste hållas så låg som det går och än viktigare är att vikten blir så låg som det går utan att bygga i aluminium. Tanken är att de tvärgående profilerna svetsas i jämnhöjd med de längsgående för att hålla ner höjden.

Vilken typ av profil är mest vikteffektiv i det här fallet?
Är det mer viktekonomiskt att gå upp i höjd och minska godstjockleken?

Köpte mig en bok som hette grundläggande hållfasthetslära. Det var inte bra för mitt självförtroende :huh: Jag behöver nog hållfasthetslära för 3-dje klassare...
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



Jim_the_one

#2 » 07:35:00, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, kan ju hända att man själv ska bygga nåt liknande i framtiden.

Har inte själv så mycket att tillföra men ska du ha lämmar som tex wv pickup eller fasta sidor?
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Simnil

#3 » 08:08:06, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:
Vilken typ av profil är mest vikteffektiv i det här fallet?
Är det mer viktekonomiskt att gå upp i höjd och minska godstjockleken?


i korta drag, Ja!.

Bygger du lågt blir du tvungen att ta till materialtjocklek för att få styvhet i konstruktionen. (och material nära vrid/böjcentrum är ineffektivt, ju längre från materialet finns desto större nytta)
Får du lite höjd blir det alltså betydligt enklare att få geometrin att jobba för dig, både när det gäller själva profilvalen men även möjligheter till fackverkslösningar osv.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Stridis2

#4 » 09:50:44, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten skiss hade underlättat mycket. Har du tänkt att de båda längsgående balkarna ska bära allt? Vad tar upp deras last? Hjulaxel och drag, i så fall, var är dessa placerade? Osv
Ska du bygga med köpeprofiler eller bocka själv?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 13:34:10, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flak1.pdf


Något sådant typ.

Tänkte köpa färdiga profiler om det inte är till stor fördel att specialgöra någon profil. Det kommer att bli som tre fack på varje sida med mellanväggar, det kanske hjälper till med helheten när det gäller förmågan att bära last.. Golvet täcks med plywood.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Mats i Myrhult

#6 » 15:48:41, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OBS, bara exempel på tankegång, inte hålfasthet. Om du exempelvis tar fyrkantrör VKR 100x50x8,0 till ramar och sedan fyller med 100x50x3,0 som du inte lägger i kors utan kapar och svetsar in mellan ramarna får du ganska låg bygghöjd. Gäller att räkna ut hur tätt dessa klenare behöver vara.
Ska det vara tipp på flaket?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 16:14:39, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tänkt att göra precis enl dina tankar. Hoppas dock att de tvärgående klarar sig med klenare dimension.
Ingen tipp.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

tracker

#8 » 16:34:59, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på u-profil upp och ner och kort sträng svetsa
https://montano.se/product.html/u-profil-s235jr
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Stridis2

#9 » 11:07:36, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Vilken typ av profil är mest vikteffektiv i det här fallet?
Är det mer viktekonomiskt att gå upp i höjd och minska godstjockleken?

Så vitt jag kan säga så vill man ha en profil som har mycket bredd uppe och nere med stort avstånd. Materialmängden i mitten är inte så viktig. En U-profil som ligger är alltså ganska stark, men om man har den stående (två lodräta bitar med en vågrät) så är den inte alls så stark.

Jag infogar en beskuker del av din PDF-ritning här så det är lättare (?) att följa med i mitt resonemang. Bild

Nu är jag inte farkostingenjör och kan inte speciellt mycket om hållfasthetslära utan bryter bara ner konstruktionen i mindre delar och förenklar kraftigt. När jag först såg din bild snurrade jag bort mig totalt, men efter att ha sovit på saken ett par nätter så kom jag fram till följande resonemang:
All last bärs upp av de två längsgående balkarna. Dvs att varje balk ska klara 1300 kg last.
Den längsta mittdelen mellan infästningspunkterna är 32% (960 mm) av totallängden och ska därmed bära 416 kg (per balk). Detta kan man betrakta som lastfall 1 (enligt Tibnors konstruktionstabell)
Den längsta ytterdelen är 25% (760 mm) och ska bära 325 kg. Lastfall 20.

Den frihängande delen tar störst last, så den får bestämma. Det absolut klenaste du då kan komma ner till som håller för detta är KKR 355, 50 * 30 * 2,5 mm stående på högkant. Observera att detta innehåller absolut inte någon säkerhetsmarginal på något håll. Belastningen som uppstår vid rörelse är inte medräknad. Skulle jag själv bygga hade jag beräknat på minst dubbla maxlasten, kanske tre gånger denna.

Tre skärmdumpar som bl.a. visar alla profilers minimistorlek och vikt, samt hur mycket de kommer att böjas.
Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mats i Myrhult

#10 » 11:16:21, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var hittar man Balkylen? Är det ett program du har i din dator eller finns det på nätet?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Göran Ekman

#11 » 11:39:18, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inga som helst kunskaper om hur man hållfasthets beräknar, mina praktiska erfaren heter från lantbruks sidan är att när det spånas fram konstruktioner så missas det ibland på hållfasthets sidan.
Mina funderingar på frågan du inte ställt är hur tänker du hjul axlarna?
Ska du ut i terräng skulle någon form av boggie arrangemang skapa bättre terräng egenskaper, skulle med mindre hjul bli lite lägre tyngdpunkt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

mattiaz (trådstartaren)

#12 » 12:39:45, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Balkylen såg intressant ut! Går det att få tag på?
Tolkar jag det rätt att nedböjningen blir 7,4mm med en KKR 50x30x2,5? Det är väl lite väl mycket känns det som.

Hur stor blir nedböjningen på 80x40x3/4mm? Eller tom 100x40x4?

De blåa och de svarta tvärgående balkarna torde man kunna räkna ut på samma sätt. Ca 1/3 av lasten = 870kg fördelat på totalt 6 balkar (3 balkar är inte utritade) =145kg/balk. Lastfall 20 enligt ovan. Rätt eller fel?

Flaket är upphängt som 2x3punkt vilket gör att vridningarna som blir i terrängen inte överförs till flaket.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Stridis2

#13 » 15:12:53, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Balkylen är ett "program" man kör i Open office Calk (jag tror inte det fungerar på Microsoft office, men OO är gratis och riktigt bra). Det innehåller i princip alla profiler som finns i Tibnors konstruktionstapell. Ganska stort, alltså. :mrgreen:
Som ni ser kan man mata in hur mycket balken ska hålla för, hur lång sträcka man behöver och eventuell maximal nerböjning, sedan får man ut klenaste balk i varje profil. Snabbkalken, som visas i ovanstående skärmdumpar, har de vanligaste lastfallen, medan i fullkalk kan man få fram många fler. Finns många fler saker man också kan göra.
Programet är egentligen inte släppt, men jag pratade med skaparen och han kan sälja en kopia för 400 kr (vilket jag personligen tycker är på tok för lite för vad programmet klarar av). Är någon intresserad av att köpa en personlig kopia av detta så skicka mig ett PM så förmedlar jag allt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mats i Myrhult

#14 » 16:35:08, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl Jebu som skapat programmet? Kan man köra det på Mac?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

mattiaz (trådstartaren)

#15 » 17:36:30, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har laddat hem open office till min mac och det verkar fungera så jag chansar gärna och köper ett program.

PM på väg
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se