Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Hållfasthet rostfritt vs svart

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 16:32:11, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är hållfastheten på rf ex 1.4301 jämfört med S355?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



63an

#2 » 16:50:35, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är ju ett vida begrepp så säj vad du tänker göra istället :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 17:10:11, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska nyttja fyrkantsrör till en flakkonstruktion. Vill ha det så lätt som möjligt (så klena dimensioner som möjligt) Tänkte använda vkr men det hade varit en fördel med rf. Men jag vet inte om det tål mer/mindre/lika jämfört med vkr.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

fretchi

#4 » 17:20:38, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1.4301 har sträckgräns ca 190 MPa. Mot S355;s 355 MPa

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

skogsgurra

#5 » 17:25:58, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Maskinistlärling vet jag att rostfritt alla kvaliteter är jobbigare än bonnjärn (som ju är stål) att borra i. Men jag har också lagt märke till att ett tunnväggigt rör (du ville ju ha ner vikten) är lättare att knäcka. Jag vet inte om jag vill berätta hur jag kom på det. Men kan säga så mycket som att jag och en provisoriskt hopkommen stege var inblandade. Den såg ju så stark ut...
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Patrik C F Eriksson

#6 » 19:56:38, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med sprickkänsligheten? En arbetsgivare jag hade som var duktig smed ansåg att rostfritt var ett dött material jämfört med svart. Vet en firma som gjorde vattentankar som monterades på ett lastväxlarflak, smala o höga, vart ett evigt laga sprickor i dem tills dom tröttnade på dem. Kanske hade varit svårt med svart också? Med vänlig hälsning Patrik
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 19:59:56, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:1.4301 har sträckgräns ca 190 MPa. Mot S355;s 355 MPa


Mao så är rf mycket sämre... Tack! :smile:

skogsgurra skrev:Som Maskinistlärling vet jag att rostfritt alla kvaliteter är jobbigare än bonnjärn (som ju är stål) att borra i. Men jag har också lagt märke till att ett tunnväggigt rör (du ville ju ha ner vikten) är lättare att knäcka. Jag vet inte om jag vill berätta hur jag kom på det. Men kan säga så mycket som att jag och en provisoriskt hopkommen stege var inblandade. Den såg ju så stark ut...


Jag har märkt att mina biltemaborr och rostfritt material inte är en fantastisk kombo :lmao:

Hoppas det gick bra med dig! :wave:

Patrik C F Eriksson skrev:Hur är det med sprickkänsligheten? En arbetsgivare jag hade som var duktig smed ansåg att rostfritt var ett dött material jämfört med svart. Vet en firma som gjorde vattentankar som monterades på ett lastväxlarflak, smala o höga, vart ett evigt laga sprickor i dem tills dom tröttnade på dem. Kanske hade varit svårt med svart också? Med vänlig hälsning Patrik


Vi har flera rotsfria tankar på jobbet varav två på lastväxlarram. Den äldsta är från -89 och är sprickfri. Till skillnad från lastväxlarramen...
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

johan.eriksson

#8 » 20:03:13, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En verktygsmakare sa en gång till mig: rostfritt är inte hårt, det är bara svårbearbetat

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

fretchi

#9 » 20:22:55, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rostfritt har till skillnad från svartstål ingen tydlig gräns mellan när materialet fjädrar tillbaka till ursprungsläget och när det deformeras permanent. Lite som aluminium.
Så ska man använda rostfritt i en konstruktion med utmattningsproblematik (många lastväxlingar) måste man dimensionera så man får lägre spänningar än motsvarande i svartstål.

Problemet med bearbetning av rostfritt är väl främst att det deformationshärdar. Det blir hårdare där det bearbetas.

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#10 » 20:26:26, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:[
Jag har märkt att mina biltemaborr och rostfritt material inte är en fantastisk kombo :lmao:


Prova med lågt varvtal och en BRA skärolja (t ex Trefolex), då brukar även billiga snabbstålborrar överleva borrning i rostfritt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mattiaz (trådstartaren)

#11 » 07:45:10, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska prova skäroljan nästa gång. Är inte ofta som jag grejar med rf öht men de gånger det blir så tycker jag det är besvärligt.

Deformationshärdning låter vettigt, det är precis så jag upplever det. Att det går att borra ett tag sedan blir det stenhårt.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Simnil

#12 » 07:59:45, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att generalisera och säga att "rostfritt är si eller så" är nog lika fel som att säga att "alla stål är si eller så".

Det finns rostfria material som täcker nästan hela spektrat som "vanligt" stål gör. I grund och botten är det dock stål även om det rostar mindre än annat så grundegenskaperna är likartade, att se skillnad på två dragprovkurvor att ena är rostfritt och den andra inte är det vill jag nog säga vara svårt.

Däremot så när det gäller spinkbitar och skrot man hittar liggandes hemma hos folk så är det ju i regel material från "diskbänkssidan" av materialspektrat, dvs rör från gamla mjölkmaskiner och just diskbänksplåtar. Dessa material är oftast bara stål som gjorts rosttröga så billigt som möjligt utan avsikt att åstadkomma ett konstruktionsstål för bärande konstruktioner. Vissa av dessa deformationshärdar rätt kraftigt vilket jag misstänker lett till myten om att "rostfritt inte går borra". Slår man ett körnslag i en sån materialbit så säkerställer man i princip att hålet absolut inte hamnar i körnslaget =)

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

torbjorn_forsman

#13 » 08:25:15, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just för diskbänkar, tvättmaskinstrummor och annat som ska pressas djupt till komplicerade former, vore det väl ganska olämpligt att välja ett deformationshärdande stål?
Sen är väl de där egenskaperna ganska lika för alla austenitiska (omagnetiska) rostfria stål, medan typer med annan kristallstruktur (t ex ferritiska) kan bete sig på helt andra sätt. I och med att det i folktron innebär en kvalitetsstämpel för rostfritt stål att det är omagnetiskt, så har ju det lett till att man av marknadsföringsskäl gärna väljer ett austenitiskt stål även om en annan kvalitet hade varit både tekniskt lämpligare och billigare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi

#14 » 08:49:21, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har en poäng Simnil, men ska gemene man bygga ihop med material han/hon köper från stålgrossistens lager så är min upplevelse att det är 1.4301 man får.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Simnil

#15 » 15:30:00, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Du har en poäng Simnil, men ska gemene man bygga ihop med material han/hon köper från stålgrossistens lager så är min upplevelse att det är 1.4301 man får.


Vi har på jobbet någon gång då och då kikat på att göra saker i rostfritt istället för att ta till krångliga ytbehandlingar på konstruktionsstål men det tenderar att bli rejält dyrt omedelbart om man ska upp i hållfasthet så att det rostfria ska närma sig de 650 och 700-stålen vi normalt sett använder i allting. Inte ens i små hydraulblock som ibland görs i segjärn, dvs måttliga materialkrav, brukar det funka att hitta rostfritt till vettiga priser. Så sammanfattningsvis, rostfritt använder man inte alls om man inte är tvungen =)


Ska man bygga lätt nuförtiden så ska man kika på de tunnväggiga "ultrahöghållfasta" rören som börjat komma. Finns diverse profiler numera, (exempelvis"Docol tube" från SSAB), som har sträckgränser långt över 500MPa. Tänker man sig för vid fogkonstruktionerna och vet att inte svetsa sönder materialet så kan man med dessa bygga extremt starkt och lätt och till mycket rimliga priser. Misstänker att den dagen regelböckerna för motorsport kommer ikapp sista 30 årens materialutveckling så är det färdigbyggt racerbilar i Crommolly-rör som är rena stenåldersteknologin i jämförelse....
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se