Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Balkbro ca 7m

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera materialval och hållfasthet här

Fjurre (trådstartaren)

#1 » 12:22:57, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har idag en privat bro till huset som behöver ses över. Den är byggd med 7st"räls" som är 100mm hög som det sedan ligger 3“virke på. Den är ca 7m och 3.5m bred.

Målsättningen är att förstärka så att en lastbil ska kunna köra över.

Har redan skaffat 2st hea 300 traversbalkar.
Tanken var att gjuta nytt upplag på stensättningen. Lägga dit 2st hea 300. 3 stag emellan +2 snedsträvor ca 100*100 fyrkantsprofil. Sedan klä med 95*95 impregnerat men med 45mm mellan varje bräda. Vikt för trä Ca 1 200kg

Fråga:
1 Kommer det att hålla för tex en lastbil? Ca 11.5t/axel (bk1)
2 Vilken vikt borde den klara?
3 Har jag tänkt "rätt" i konstruktionen?
4 Några tankar? Idéer ?

Har ev möjlighet att införskaffa 2st till 8m hea 300. Bör jag ha med dom för att känna mig trygg?


Bild

Bild
Bild
Senast redigerad av Fjurre 12:43:42, 21-02-2020, redigerad totalt 1 gång.
Fjurre
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:28:25, 09-10-2018
Ort: FALUN
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer



InläggDetta inlägg har raderats av Fjurre den 12:44:01, 21-02-2020.

Mattias Petterson

#3 » 18:26:45, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kör med 4 st hea balkar så lägg ihop de 2 och två och svetsa ihop flänsarna så bär de mer utan deformation
Är dock övertygad om att det räcker med bara två stycken om de är rejält uppstyvade , blir ju förmodligen bara ca 6-7 ton punktlast per balk
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Mats i Myrhult

#4 » 20:41:02, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är mer orolig för fundamenten, Hur vet vilken kvalitet det är på stenarna?
Hur stilla ligger de?
Kan du armera och gjuta så att du avlastar stenarna med ett valv tvärs balkarna på var sida?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

magloman

#5 » 21:26:02, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer svikta mkt men det håller.

Håller med mats, är mest orolig för fundamenten.

Känns som de behöver göras nya.

Man kan även gjuta balk att ha över.

Man kan ju stapla två hea på varandra och lämna en bit i ändarna där det bara är en. Där kan man då svetsa livet på den övre.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fjurre (trådstartaren)

#6 » 22:34:00, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar.
Stapla dom är inget jag vill då det har hänt att vattnet stigit så mycket att det runnit över brobanan, så vill inte gå lägre pga sidotrycket. Och inte så mycket högre för det blir Svårt med "ramp" upp på ena sidan.

Kommer det svikta mycket men hålla med bara 2 eller 4 balkar?

Angående fundamenten:
Alt.1Jag skulle kunna ta bort några fler stenar så mn kan armera och gjuta en balk. Men isåfall ca hur hög?
Alt.2 borra säg 2 st 140mm hål /sida ca 2meter djupt? Betong fylla dom.
Alt.3 borra 2 st 250mm /sida 2m djupt? hål stoppa i 4-5 armeringsjärn gjuta ev måste jag då ha ett 250mm rör som form som får sitta kvar.
Alt.4 borra ner 4? St 25mm rostfria rör 1.5-2m igenom stenarna
Försökte rita ens skiss på alt 2 och 3

Bild
Är det såhär med "balk tvärs över" du menar? Typ modifierat L-stöd?
Bild

Eller några idéer hur jag förstärker dom annars?
Har möjlighet att borra sten så det löser sig.
Fjurre
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:28:25, 09-10-2018
Ort: FALUN
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer

Mats i Myrhult

#7 » 22:52:30, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med de möjligheter du nämnt funderar jag så här.
Använd även de extra balkar du kunde få tag i. Dela varje i två lika långa.
Plocka bort sten så långt ner att du kan få plats att gjuta en armerad klack (10-15 cm) tjock ovanpå stenarna och en bit bakåt in i slänten.
Innan du gjuter borra ner rostfria armeringsjärn i stenarna på ömse sidor om där balkarna hamnar = spårvidd? Så att du kan gjuta fast de järnen i klacken. Kanske ett eller två järn däremellan.
Gräv in de kapade balkarna i slänten ovanpå den gjutna klacken så att de sticker ut över vattnet en halvmeter på var sida. Då får du stöd till balkarna som ska gå helt över och en hel meter mindre spännvidd på enkelbalk
Alltihop ska utföras så att färdig köryta på brobanan kommer i marknivå = inga extra krafter som trycker iväg eller orsakar hopp och gung.
Eventuellt täta så att material från slänten inte kan pressas igenom konstruktionen när man kör fram.

Fråga om det blev oklart.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Stridis2

#8 » 23:27:13, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En HEA275-balk, 300 mm hög, tål ca 19.800 kg punktlast mitt på innan permanent deformation. Då sviktar den 37 mm.
Ska du fundera på hållfastheten så bör du räkna med hela brokonstruktionens vikt, plus all övrig vikt som t.ex. snölast och vindlast. Därefter funderar du en del på hur mycket rörelseenergi som en skumpande lastbil tillför (vilket är klart mer än när den står stilla).

Men som redan nämnts så är det hela kedjan som är viktig. Du har redan fått med ett par viktiga saker så som snedsträvning och fundamentens hållbarhet. Glöm inte att förhindra vridning av balkarna också.

Det finns ett par andra trådar här på M om just broar. Kolla dessa om där också står något användbart.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#9 » 00:49:09, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer att investera både pengar och tid.
Därför bör konstruktionen och utförandet vara beständigt. Rostskyddet är viktigt, vara inspekterbart, kunna underhållas och förnyas.
Profiler lämpar sig inte i mark, stapla så att spalter bildas är no-no, hålprofiler är inte lämpliga osv
Rälerna längs med samverkar dåligt med HEA och de kan användas/behövas i räcken. Räcken kan ta betydande laster.
Livförstärkning vid stöd, förarbetade sektioner, montering på plats osv bör beaktas och vad du har för faciliteter att tillgå.
Upplagen bör en erfaren "stengubbe" bedömma. Vad stenarna vilar på kan vara knepigt att bedömma. Vad är det för mark i närheten?
Att börja borra i en kallmur är nog inte förstaval.
Betongplatta bör nog vara större. Armeringen skall ha ordentliga förankringslängder och helt annan utformning än skissat.
Vattenföringen måste beaktas - det blir alltmer tydligt att klimatet/vädret ställer nya och hårdare krav.
Du kan jämföra med mina inlägg i annan tråd om bro, men anpassa till dina förhållanden; som vi inte vet så mycket om ännu.
Det finns goda förutsättningar med det material du har.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#10 » 09:42:29, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där ån ser inte ut att ha någon torrperiod, men måste ändå fråga. Har den det?
Som Skruare är inne på så bör du göra en avvägning av vad det får kosta, vilken livslängd du önskar och vilken nytta du kommer att ha av bron.
Att skapa BK1 klass med högsta livslängd i alla detaljer, med enbart material som finns till hands kanske inte är möjligt. Det var utgångspunkten i mitt förra inlägg.
Ju mer du går på bästa långvariga kvalitet, desto mer hamnar du i att göra från scratch med köpematerial = dyrt. Men troligen billigare i längden om du har kontinuerlig nytta under lång tid.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

kimmen

#11 » 10:09:35, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja riva om i dessa fundament som har satt sig med åren, är nog ingen bra ide
Som någon skrev, själva bron är inga problem att beräkna, men fundamenten är det ingen som vet något om
Antingen bygga en helt ny/beg bro med nya fundament, eller bygga på befintlig orörd bro med orördafundament
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

uppland2

#12 » 11:21:39, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi vet nästan ingenting om förutsättningarna. Hur ser alternativen att välja annan väg ut? Man kan bygga ganska mycket väg för kostnaden att bygga en riktigt bro.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Claes Folkesson

#13 » 11:58:26, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mark på båda sidor om bron samt hur långt är det till huset från bron?
Kan det vara ett alternativ att bygga en vändplan samt avlastningsplats för tex grus på andra sidan bron istället och köra in med mindre traktor tex?.
Känns dyrt att bygga en riktig bro, problemet är väl att få ner farten på alla som ev ska åka över.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

texas5020

#14 » 13:00:42, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Iznogoud

#15 » 13:14:16, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

"blundar"
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se