Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Balkbro ca 7m

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera materialval och hållfasthet här

Fjurre (trådstartaren)

#16 » 13:20:54, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Den där ån ser inte ut att ha någon torrperiod, men måste ändå fråga. Har den det?
Som Skruare är inne på så bör du göra en avvägning av vad det får kosta, vilken livslängd du önskar och vilken nytta du kommer att ha av bron.
Att skapa BK1 klass med högsta livslängd i alla detaljer, med enbart material som finns till hands kanske inte är möjligt. Det var utgångspunkten i mitt förra inlägg.


Ån har tyvärr ingen torrperiod. men just nu som på fotot är det ca 25cm över normal.

Ursäkta om jag "ändrar" förutsättningarna lite.
Jag måste få över en borrigg för att borra nytt dricksvatten. Den som är tänkt väger 11,5 ton och är larvburen.
Jag skulle kunna lösa det med att lägga ut balkarna på den befintliga bron och köra över på "bara balkarna" eller göra en tillfällig bro att lägga ovanpå bron som jag senare tar bort.
Men med drömmar om att utveckla fastigheten gör att jag överväger ombyggnaden av bron. (bygga garage, maskinhall, grusa plan, bygga ut huset. mm)

Annan väg skulle behövas bryta upp ca 600 meter igenom en annans skog, relativt stenigt. till en timmerväg som blir 1,5 mil att åka runt. Ska kolla på det alternativet igen, fick varken bu eller bä när jag frågade förut.

Äger bara ena sidan, andra sidan blir svårt att göra "rymlig upplags plats" tyvärr.
Fastigheten är sista huset och återvändsgränd så det ska inte vara problem att hålla nere farten på obehörig trafik.

HAHA ja man kanske ska satsa på en hängbro istället :insomnia: :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Fjurre
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:28:25, 09-10-2018
Ort: FALUN
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer



JD400

#17 » 13:38:03, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att hitta nån gammal bro som försvaret haft för att bygga temporära övergångar? Nåt med fackverk på sidorna borde ju vara rejält och bara att lägga dit. Svårt att hitta kanske men jag tycker mig ha sett såna till salu ibland.

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Joe

#18 » 13:51:54, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att balkarna är lite korta, det blir punktbelastning på fundamentens ändar när balkarna belastas.
Skulle då stenarna ge med sig så är det bättre om balkarna är längre, 1m på varje sida så rasar inte hela bron ner.
Bild
Personligen skulle jag ha använt 10m balkar och flyttat in brofästena mot land så punktbelastningen hamnar en bit in på stenfundamentet.
Som du har ritat har du all belastning ytterkant på stenarna vid belastning.


Kanske kan korta ner fundamenten och grusa upp mot körbanan
Bild


Möjligen även göra som på stora broar och lägga in en led (rulle) en bit in för att flytta punktbelastningen in på betongfundamentet.
Minskar även risken att fundamentet reser sig om nu stenarna skulle sätta sig.
Bild


Ett exempel på hur den kan se ut, plattan i botten fördelar vikten på det betongfundamentet.
Bild
Senast redigerad av Joe 13:57:17, 22-02-2020, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Stridis2

#19 » 13:56:21, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke. Skulle man kunna bygga ett nytt fundament precis bortanför befintligt, bygga bron där och därefter flytta vägen dit? Då har du fortfarande full tillgång till fastigheten under hela byggperioden, du får ett fundament som du vet hur det är byggt / vad det tål och vägen blir (i alla fall på bortsidan) lite bättre dragen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Wall

#20 » 14:06:46, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vägtrummor, ett par kraftiga (betong)?
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

uppland2

#21 » 14:24:41, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att marken genom skogen ägs av annan är förstås en försvårande omständighet, men annars är det nog billigare att bygga 600m skogsväg i stabil terräng än att göra en riktig bro. Om det bara är en engångstransport av den bandburna borriggen räcker det ju om den är grovbruten.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Skru'are

#22 » 14:41:57, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#23 » 14:54:22, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trummor på ett sådant ställe går nog bort, om man inte vill ha LST efter sig med dyra stämningar och krav på återställning.

Är det bara för engångsbruk som det behövs en kraftigare bro, skulle jag nog leta efter en engångslösning.
Ett lastbilslass med stockmattor som man fyller ån med och som sedan någon med grävmaskin eller skotare plockar bort.
Senast redigerad av Mats i Myrhult 15:30:51, 22-02-2020, redigerad totalt 1 gång.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Göran Wall

#24 » 15:13:17, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kan förvarets överskott erbjuda? Finns temporära brolösningar?
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

Göran Wall

#25 » 15:16:30, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En skrotad grävmaskinstrailer?
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

uppland2

#26 » 15:24:44, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Trummor på ett sådant ställe går nog bort, om man inte vill LST efter sig med dyra stämningar och krav på återställning.


Mycket grovt skulle jag gissa på 30 - 40 tusen för hydrologisk undersökning och tillstånd. Om man får OK på trummor (betong går bort, antagligen ett par galvade, kanske med assymetrisk form för att inte bygga för högt) kanske vi pratar 1/4 miljon. Har inte provat själv men kan tänka mig att de vill ha balkbro, och då lär det väl bli åtminstone det dubbla?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Ptr

#27 » 17:50:07, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara en tanke.

Den där bron med sina stenfundament är estetiskt tilltalande och kanske skulle göra sig bra att bara renovera som den är och sen se över om inte en ny sträckning för väg till tung trafik med en mera ordentlig överfart, tex vägtrumma helt sonika, skulle vara ett rimligt allternativ. Tänker att med länsstyrelssen så kan bevarande i ena änden som växlas mot tillstånd i andra vara en framkomlig väg. Är så mycket om och men och alla sträckor är kasnke inte de med mest naturvärde osv. Lägger man trumma så om den går att lägga ner så där går att lägga grusbotten i osv. Lyfta fram att man vill lösa behoven men ta hänsyn osv. Brukar oftast inte vara emot det egna markägarintresset i vilket fall.

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Thelemorf

#28 » 20:04:13, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dum fråga, men hur djupt är det? Går inte att vada i någon fors upp/nedströms?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

texas5020

#29 » 21:28:24, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är väl i det här läget att lägga ut körplåtar och larva över borriggen, då den är bandburen är ju marktrycket väldigt lågt så du får god marginal. Sen kan du ju grunna på hur du ska göra framöver.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

kimmen

#30 » 22:53:29, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg på en förstärkning över bron, då kommer den hålla hundra år till, men rör inte fundamenten
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se