Henrik.E skrev:Det där har du rätt i Orsa.
Allt blir jättedyrt idag då många ska vara med och dela på kostnaderna varav dom byråkratiska kostnaderna blivit en större del medans materialkostnaden blivit mindre.
Det man får är en konstruktion som precis ligger på rätt sida om gränsen för att hålla.
Konstruktörerna har blivit duktigare med tiden på att räkna med så lite material som möjligt.
Sen vill ju slutkund inte betala mer än vad som behövs heller så då blir det så.
På min gamla arbetsplats hade vi många traverser varav ett 40 tal över 12 ton och några av dessa på 25 ton och med spännvidder på upp till 30m.
Fabriken var utbyggd flera gånger genom åren och ju nyare det blev ju verkare blev det.
Ett hall byggd -71 hade en spännvidd på 30m med en 15 tons travers med 10m lyfthöjd. Rampelarna i denna hall stod på 10m cc.
Pelarna var HEM 1000 balk.
Perfekta pelare att stapla europallar i
-06 byggdes en lika hall med samma förutsättningar ,spännvidd och lyfthöjd fast med en 25 tons travers. Nu använde man HEA 550 som pelare istället !
I den gamla hallen fick man sätta upp vad som helst på pelarna.
Svängkranar med nåt tons lyftkapacitet och utligg på 7-8m var bara att skruva upp.
I den nya hallen kunde man inte göra sånt för där hade man nog dimensionerat på gränsen redan.
Många äldre traverser från slutet av 70- talet gick även att klassa upp. Från början var det 8 ton på dom. Senare blev dom uppklassade till både 10 och 12 ton fast användningen t.o.m ökade.
Visst har nya smarta funktioner på traverserna som mjukstart, svajkontroll mm sänkt dom dynamiska belastningarna så man kunnat pruta på konstruktionerna men nog märks det att allt blivit sämre ( vekare ) med åren.
Sen har det nog en del med hur stora företag sköts idag också.
Vid investeringar så ser man inte längre framåt än kanske 5 eller max 10 år.
Förr tog man till för att det skulle vara framtidssäkert.
Det handlar nog även om att mycket av beräkningarna förr var gjorda med mankraft och därför förenklades lastfallen man räknade på och istället så tog man i så man låg ordentligt i överkant. Nu när datorn gör allt grovarbete har man råd att slimma designen på ett annat sätt. Kan man med hundra beräkningsingenjörtimmar a 1500 spänn/timme spara material för två miljoner är det ju ekonomiskt försvarbart.
Man får även ta i beaktande att materialen förbättrats, så materialet i en traversbalk från 60-talet kanske har halva hållfastheten mot en modern. Kanske mer än så till och med.