Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Dimensionering av pelare av HEA-balk till maskinhall

33 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera materialval och hållfasthet här

fretchi

#31 » 15:44:57, 10-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik.E skrev:Det där har du rätt i Orsa.
Allt blir jättedyrt idag då många ska vara med och dela på kostnaderna varav dom byråkratiska kostnaderna blivit en större del medans materialkostnaden blivit mindre.
Det man får är en konstruktion som precis ligger på rätt sida om gränsen för att hålla.
Konstruktörerna har blivit duktigare med tiden på att räkna med så lite material som möjligt.
Sen vill ju slutkund inte betala mer än vad som behövs heller så då blir det så.

På min gamla arbetsplats hade vi många traverser varav ett 40 tal över 12 ton och några av dessa på 25 ton och med spännvidder på upp till 30m.
Fabriken var utbyggd flera gånger genom åren och ju nyare det blev ju verkare blev det.
Ett hall byggd -71 hade en spännvidd på 30m med en 15 tons travers med 10m lyfthöjd. Rampelarna i denna hall stod på 10m cc.
Pelarna var HEM 1000 balk.
Perfekta pelare att stapla europallar i :grin:
-06 byggdes en lika hall med samma förutsättningar ,spännvidd och lyfthöjd fast med en 25 tons travers. Nu använde man HEA 550 som pelare istället !
I den gamla hallen fick man sätta upp vad som helst på pelarna.
Svängkranar med nåt tons lyftkapacitet och utligg på 7-8m var bara att skruva upp.
I den nya hallen kunde man inte göra sånt för där hade man nog dimensionerat på gränsen redan.
Många äldre traverser från slutet av 70- talet gick även att klassa upp. Från början var det 8 ton på dom. Senare blev dom uppklassade till både 10 och 12 ton fast användningen t.o.m ökade.

Visst har nya smarta funktioner på traverserna som mjukstart, svajkontroll mm sänkt dom dynamiska belastningarna så man kunnat pruta på konstruktionerna men nog märks det att allt blivit sämre ( vekare ) med åren.
Sen har det nog en del med hur stora företag sköts idag också.
Vid investeringar så ser man inte längre framåt än kanske 5 eller max 10 år.
Förr tog man till för att det skulle vara framtidssäkert.


Det handlar nog även om att mycket av beräkningarna förr var gjorda med mankraft och därför förenklades lastfallen man räknade på och istället så tog man i så man låg ordentligt i överkant. Nu när datorn gör allt grovarbete har man råd att slimma designen på ett annat sätt. Kan man med hundra beräkningsingenjörtimmar a 1500 spänn/timme spara material för två miljoner är det ju ekonomiskt försvarbart.

Man får även ta i beaktande att materialen förbättrats, så materialet i en traversbalk från 60-talet kanske har halva hållfastheten mot en modern. Kanske mer än så till och med.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Skru'are

#32 » 19:17:10, 10-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är illa sjuk med hög feber, puls och blodtryck, ont som tusan och vänsterarmen domnad, så kärringen vill ha mig till doktorn i stan...
Men grannen var dödssjuk, han med, häromåret och han fick bra medicin. Han blevt snabbt frisk och har medicin över, så jag skall pröva den ...

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

rospigg

#33 » 21:41:46, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag kollade jag på jobbet hur det är dimensionerat.
Hallen kan vara tio år.
Bredd c:a 24 meter. (Längd gissar jag det är 6 meter mellan pelare, så det blir 54 meter.)
Travers 10 ton.
Pelare: HEA 280
På gaveln är det 5 st pelare med 6 meter C-C, och 4 "väggluckor".
En 5 meter bred port sitter intill pelaren som går till nock, och i "luckan" intill så är det två st X om vardera halva höjden av pelaren.
Långsidan är det tio pelare, nio "väggluckor" och i "lucka" tre och sju är det ett X, som sitter i höjd med travershyllan uppe, och strax ovan foten nertill.
Båda långsidorna är likadana.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se