Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Minsta inre Bockningsradie

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

Tixwi (trådstartaren)

#1 » 23:31:53, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ritat upp en plogvinge och efter ett tag insåg att de delarna som ska bockas har programmet förbestämt och gjorde inre bockningsradien 1mm endast på samtliga delar.
de flesta delarna är 6mm. Då jag tyckte det kändes lite så ändra jag till 2mm inre bockningsradie. Men sen när jag kolla på en 10mm del som också hade 1mm från början börja jag googla runt lite.
Det är vanligt S355, hade svårt att hitta någon tabell på det men verkar som liknande stål har ofta tjockleken x1,5 t.ex? känns väldigt mycket med t.ex 15mm inre radie på 10mm stål som ska bockas 90 grader?
Känns som det är något som jag förstår fel...

Någon som vet vart jag rör till (om jag nu gör det?) eller vad den minsta bocknings radien är för 6mm och 10mm S355?
Tixwi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:26, 06-04-2018
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo



fretchi

#2 » 23:54:08, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen vits att ha mindre bockningsradier än 1-1,5 x tjockleken. Oftast är det presskraften som begränsar minsta bockningsradie. På en bred plåt kan man få ha breda dynor för att alls kunna bocka. Tror inte det är bra för materialet heller. Ju snävare bockradie desto mer sträcker/komprimerar du metallen. Över en viss gräns kan du introducera sprickor.

Vill du ha skarpa innerhörn rekommenderar jag att du svetsar ihop plåtar istället.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

magloman

#3 » 00:00:36, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar gå bra med minsta radie samma som tjockleken om det är 355. Hårdare stål får man öka lite.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Simnil

#4 » 08:27:51, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Materialtillverkarna håller sig med både hängslen och livrem. Jag brukar retas med SSAB-folket vi brukar ha kontakt med på jobbet och säga att om alla följde deras svets och bockrekommendationer skulle vi bo i grottor och glädjas över blixtnedslag, för att de skapar eld, fortfarande.

Generellt så om bockvinklarna är små och materialet är mjukt så kan man trixa mer än om motsatsen råder.
Grejen är att om man använder smala dynor, vilket man måste om man ska ha tight radie, så går bockkrafterna upp ganska mycket. Försöker man komma runt det genom att använda ett "knivstål" ihop med en bred dyna så tenderar man att inte få en rund och fin bock utan mera en "vass spets" med radier som gradvis öppnar upp ut mot den raka plåten.
En ytterligare grej, har du gjort ritat alla delar med en viss radie och sen bockar en annan kommer inte bitarna passa ihop exakt som det var tänkt, grejerna kommer bli fel längd. Har haft otaliga diskussioner med pressoperatören om detta då han påstått att inte utbredningen stämt men det visat sig att han bockat med en annan radie än den som var tänkt.

355 skulle jag inte oroa mig särskilt mycket för att bocka med radie "t", särskilt när du har så tunna plåtar. Börjar man vara på 16mm+ så ska man nog börja gå upp lite över det.

2 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Tixwi (trådstartaren)

#5 » 08:56:08, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

för jag kollat lite på andra radie nu och tycker många har mindre. Vet en konstruktör som rita 2mm radie på alla bockar oavsett, jag tyckte det lät lite konstigt. prata med en som bocka om det och var ingen lång konversation, utan han sa att det där med bock radie spelar ingen större roll typ, va liksom "ritar du 2mm så gör vi det".

De som tillverkar t.ex förlängningsgafflar måste väl ha en liten radie? gör de på något speciellt sätt?
Tixwi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:26, 06-04-2018
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo

Simnil

#6 » 14:37:28, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte sett någon ståltillverkare som anger bockradie mindre än "t" tror jag. Oftast är det betydligt över det. (men då grejar jag mest med plåt i spannet 6-20mm)

Han kanske använder 2mm radie på knivstålet men han får garanterat inte den radien på själva bocken om materialet börjar vara 3-4mm eller tjockare. Jag tycker personligen att både konstruktörn och pressoperatören har lite väl "optimistisk inställning". Men dom kanske bara håller på med riktigt tunn plåt.

Materialet tenderar spricka i bockningen då man bockar för tvärt, dessa sprickor uppenbarar sig inte nödvändigtvis synligt för ögat direkt men utmattningshållfastheten i biten är kanske sänkt med några tusen gånger. (från flera miljoner lastcykler till några tusen, eller i värsta fall några få)

Ett exempel. På jobbet har vi en plåtbit som sen urminnes tider varit gjord i 20mm Weldox 500, (eller på slutet S500QL). Vid något tillfälle skulle vi köpa den istället för att skära den själva och då undrade leverantören om det gick bra att skära i Weldox 700 istället, då dom inte hade någon 500 hemma för tillfället, vilket vi godkände. Fridens liljor trodde alla tills bitarna small av och flög över golvet när dom skulle bockas. det var bara att skrota hela högen och skära nya i "rätt plåt". Numera är biten omritad och görs i 700 men det krävdes att bockradien ökades rätt rejält.

2 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

bonde456

#7 » 18:10:41, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte att svara på frågan om vilken radie som går att ha utan att veta utformning, ändamål och krav.
men visst går det i många fall ha mindre än "t" om det är ett måste.
Vi vet ju inte ens om det är kallbockning som avses även om de är det troliga.

1 person gillar det här inlägget.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se