Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Plastmaterial

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

Orsa

#16 » 10:36:48, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pom anars...
Ska du ha i krävande miljö och fortfarande lagringsegenskapera kvar nylatron (handelsnamnet)
En höpresterande plast vi utvärderat som bästa alternativet i ett blött viraparti där vi byggt en unik sk guskknekt
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare



nimrod_pro

#17 » 11:01:51, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

gustav51 skrev:Vilket plastmaterial rekommenderas till en detalj som skall borras och fräsas fram. Gäller stång material fyrkant ca 35X35 mm eller i närheten. Har provat med ett glidplastmaterial, men fungerar inte att fräsa i, bör vara något hårdare? Någon som kan rekommendera material och ev leverantör? I första skedet gäller det bara någon eller några meter för prototyptillverkning


Har tidigare arbetat på en industri som haft maskinbearbetning i enbart plast som specialitet. Jag har fräst allt från teflon till kolfiber.

Ska detaljen tas fram i manuell maskin eller har ni styrda maskiner?

Om jag bara skulle ta fram en protoyp är mitt spontana val POM sedan Nylon beroende på vilka påfrestningar som finns på materialet.

När det gäller att bearbeta plast är det viktigt med vassa verktyg med rätt skärvinklar. Fyrskärsfräsar med låg stigning på skären går bort direkt. Kolla på tvåskärsfräsar anpassade för aluminium så kommer du få ett bra resultat i många termoplaster. Ibland kommer man undan med hårdmetall men HSS körde vi mycket med också.
Ska du hänga hål? För mindre hål spiralgängtapp för större hål gängfräsning.

De råden jag kan ge utifrån ursprungsfrågan.
Christoffer

4 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

marve

#18 » 00:25:45, 06-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glasfibernylon PA66 GF30
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se