Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Val av bärande balk - 4m

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

Stridis2

#16 » 23:06:53, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till att jag är övertydlig med att jag inte tar något ansvar för mina beräkningar är att nätet är överfullt av stolpskott som skriver en massa om sådant de inte har en aning om men låter som de är professorer i ämnet. Än värre så finns det folk som tror på den första kategorin och troligen kommer att råka illa ut på grund av detta.
Absolut inget fel om man spånar eller gissar hej vilt, bara man är tydlig med att det är just killgissningar.

I vilket fall som, det är inte balkens hållfasthet som är viktig. Jag skrev tidigare om en IPE270-balk. Även en IPE160 håller för 5 ton, men den får då en nerböjning på 22 mm (!), men det är, som nog de flesta inser, helt oacceptabelt på vilket golv som helst och framför allt på ett klinkersgolv.

När jag läste på lite om byggnation av golv för klinkers för kanske 15 år sedan så kan jag inte minnas att det stod någonting om att man behövde ett visst cc-avstånd, balkdimensioner eller liknande. Det enda man pratade om var en konstruktion som sviktade mindre än si och så mycket. Kunde vara idé för dig att leta upp några sådana siffror.

Jag har inga siffror på hur man räknar på limträ, men jag har fått för mig att en limträbalk blir högre än en järnbalk med samma bärighet, men träbalken får mindre nerböjning än järnbalken innan den kollapsar.

Två man kan hantera en 300-kilos balk med lite kluriga hjälpmedel, så det är inga problem. Att stoppa in flera mindre balkar tror jag inte du spar så mycket bygghöjd på, det är nerböjningen som är viktig. Däremot kommer du att totalt sett behöva mer stål vilket betyder dyrare inköp.

Balkylen är ett mycket trevlig program som skrevs av en tidigare forumsmedlem. Finns lite skrivet om det här och var här på M samt en del skärmdumpar. Sök på Balkylen så hittar du säkert.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



dc_lindberg

#17 » 02:45:18, 12-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Albireo (trådstartaren)

#18 » 23:37:33, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har "kämpat" för att ev. kunna avgöra mitt balkval.
Dels så tror jag inte på vikten som balken ska bära "5000kg" som @Stridis2 "hävdar" (krävs en djupare förklaring vad som kan väga)
Det är bara golv / inredning / personer som "väger" allt annat som tak, ytterväggar, fönster kommer att bäras upp på annat sätt.

Det som också kanske kan tas med i beräkningen (vet inte hur mycket det tillför) är en befintlig trä syll (dock har jag inte kommit fram till vilka dimensioner som denna har - ännu)
Den hade jag inte tänkt byta, utan järnbalken kommer att placeras under den.

En vy hur det ser ut i dagsläget.
Bild

Jag förstår (men ändå inte) problemet med nedböjning alla mina golvåsar - Som jag har koll på, har "nedböjning" (och har inget problem med det.)
(det värsta är om balken viker sig)
Antag att balken böjer sig 3cm - är det inte bara att lägga under en distans (säg en bräda på 3cm i mitten) mellan balken och syllen - om nedböjningen är ett problem?

Vilken skillnad på bärighet / höjd är det mellan HEA / HEB / HEM / IPE - vilken typ (med samma belastning) ger lägsta bygghöjd?
Har någon koll på prisbilden för de olika balktyperna?
Hur stort upplägg kräver balkarna? (räcker 10cm eller kräver dessa mer?)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

magloman

#19 » 05:51:30, 19-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stålbalkar brukar hålla men det är riktigt obehagligt att gå på golv som sviktar mer är 5mm. Det känns som det gungar eller att det ska ge sig liksom. Finns några byggnormer för detta hur mycket det får svikta.

Tror det där balktyperna är ganska likvärdiga vad gäller nedböjningen. Det är i princip bara höjden som spelar roll.
Man betalar per kilo så den lättaste är i regel billigast om du inte hittar nåt restparti eller begagnat.

Tibnor brukar har tabellen på vikter på sin sida, och 30:-/kg är nog inte ovanligt.

https://www.tibnor.se/St%C3%A5l/c/50?q= ... ory%3A50_b
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Albireo (trådstartaren)

#20 » 07:27:55, 19-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Stålbalkar brukar hålla men det är riktigt obehagligt att gå på golv som sviktar mer är 5mm. Det känns som det gungar eller att det ska ge sig liksom. Finns några byggnormer för detta hur mycket det får svikta.

Absolut är det inte trevligt med golv som "gungar", men kommer det överhuvudtaget att inträffa i mitt fall?
Antag att åsen/balken statiskt linjärt ska bära upp 2000kg - nedböjningen i mitten "blev 15mm" - klart insatt balk.
När någon går in 1m på golvet (ex. +100kg) kommer ens balken att böjas mer än tidigare 15mm?
(dvs. 1/4del av balken ger samma nedböjning som 25kg i mitten - med för en extra belastning på 25kg / 2000kg = 1,2% övrig belastning borde ytterväggarna bära upp.)
Är nedböjningen i proportion till belastningen?
Om det var möjligt (vilket det inte är i detta fall) - gå in och stå mitt på balken, skulle belastningen öka 5%
Om nedböjningen har ett linjärt förhållande till belastnignen skulle balken böjas ytterligare 0,75mm (vilket ingen skulle kunna märka)
Antag att personen börjar hoppa mitt på golvet (= 3ggr sin egen vikt?) skulle nedböjningen öka till 4,5mm.
Vet dock inte om all kraft skulle nå balken, viss kraft skulle golvet ta upp, viss kraft skulle golvåsarna ta upp och viss kraft skulle syllen ta upp.
Ingen aning om jag är helt ute och cyklar?


magloman skrev:Tror det där balktyperna är ganska likvärdiga vad gäller nedböjningen. Det är i princip bara höjden som spelar roll.
Man betalar per kilo så den lättaste är i regel billigast om du inte hittar nåt restparti eller begagnat.

Möjligen är det så. Kanske svårare att göra rätt bedömning av vilken balktyp/specifikationer en begagnad balk har?
Gogglade runt lite och har svårt att bedöma vad som är mest "kostnads ekonomiskt" - köpa helbalk (ex. 6, 10 , 12 ... m) med dyrare frakt eller betala kapkostnad...
Pratade med en leverantör och de "tyckte" IPE 220 (eller ännu hellre IPE240) 4m IPE220 skulle gå på ca 5.000kr + frakt 1200kr IPE240 skulle gå på nästan 9.000kr + samma frakt. (ingen aning om det är ett bra erbjudande - prismässigt) - Det verkar inte vara någon leverantör som hjälper till med dimensioneringen.
Alla säger samma sak "för litet projekt"..... prata med konstruktör. (kanske bara det kostar 10.000kr?)

magloman skrev:Tibnor brukar har tabellen på vikter på sin sida, och 30:-/kg är nog inte ovanligt.
https://www.tibnor.se/St%C3%A5l/c/50?q= ... ory%3A50_b
En bra tabell (dock vet jag inte hur den kan användas vid dimensionering)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

magloman

#21 » 08:00:54, 19-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kanske kan bygga en fackverksbalk som är högre på mitten för att slippa bygghöjd?

Som på vissa broar. För på mitten har du ju mer plats.

Den torde gå bygga i flera olika material. Stål kanske är enklast?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Albireo (trådstartaren)

#22 » 08:08:17, 19-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Man kanske kan bygga en fackverksbalk som är högre på mitten för att slippa bygghöjd?

Som på vissa broar. För på mitten har du ju mer plats.
Den torde gå bygga i flera olika material. Stål kanske är enklast?

Absolut en tanke, Jag skulle kanske välja vajer, men hamnar i samma frågeställning - dimensionering....
Detta kan man ta till ifall balken börjar svikta för mycket efter installation.
(ot. planerar att göra en beräkning på vajrar på golvåsar under köksgolvet för att få ett stummare köksgolv alternativt lägga till någon limträbalk - men det är ett annat projekt.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se