Tack för Ert engagemang!
torbjorn_forsman skrev:Du behöver inget särskilt dimensioneringsprogram. Värden på böjmotstånd och tröghetsmoment hittar du i kataloger från balkleverantörerna (eller i Karl Björks teknologiformelsamling), sen räknar du för hand via anvisningarna i formelsamlingen, de är så utförliga att de en gång i tiden räddade mig på ett teknologiprov där jag helt hade missat att läsa på kapitlet om böjning.
Gjorde ett försök (men vet inte hur informationen ska behandlas) Något saknas?
Sökte och hittade
Konstruktionstabeller för Rör, balk och stång från Tibnor (kändes nog rätt
)
I den finns förmodligen underlag för mina frågor (men förstår inte hur den ska användas)
Därför tänkte jag först försöka förstå ett exempel som finns i konstruktionstabellen.
Söker igen "lastfall 1" får fram lastkonstanterna kσ = 1,000 och kf = 1,000
Med följande information
Letar rätt på Profilen IPE 220, S355J2 och får veta följande .:
Hur detta underlag kan ge - vid nedböjning 16mm att lasten är 89,7 kN/m - Ingen aning.
________________________________________________________________________________________________
Stridis2 skrev:Svaret på vad för balk du ska ha är nog bara du själv som kan ge. Du får försöka göra en uppskattning på vilken vikt som vilar på balken. Sedan, som Torbjörn säger, kolla i någon lämplig tabell alternativt fråga här så kör jag siffrorna i Balkylen så ser du vilken balk som är lämplig.
Ett par funderingar jag har fått:
Du har alltså ett tillbygge till huset där du vill bygga källare under? Har du ingen annan möjlighet, som att bygga ett fristående
hus? Att gräva ut källare under befintligt hus är
mycket jobb! Jag har sänkt golvet i en befintlig källare. Det kunde kostat mig livet, men jag slapp undan med bara tre månaders sjukskrivning.
Är det ett kaklat badrum ovanför. I så fall är det extra känsligt att ingenting rör sig, annars spricker fogarna, plattorna kan lossna och tätskiktet går sönder. Ytterligare en anledning till att bygga någon annan stans.
torbjorn_forsman skrev:...de är så utförliga att de en gång i tiden räddade mig på ett teknologiprov där jag helt hade missat att läsa på kapitlet om böjning.
Tack för ett gott skratt så här på kvällskvisten!
Jag tror att man kommer långt med en last på 1000kg - nästan mitt på utbyggnaden.
Utbyggnaden har en våning och är på 4x8m och det är bara golvåsarna som är skarvade på den befintliga syllen, tvärs över (vad jag kan se - en torpargrund man inte kan krypa under). Det tyngsta är det kaklade rummet. Takstolarna tror jag helt vilar på ytterväggarna.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Off topic .:Mitt problem är egentligen av helt annan art. - ett dräneringsproblem.
Lite om Silt
Eftersom marken där huset är placerat är
silt - En mycket finkornig sand. (lite grövre än lera)
Det är en märklig sand, har ingen rasvinkel (om den kan hålla någon form av fukt), den är själv dränerande och väldigt kapilärbenägen. dvs. hälls en hink vatten blir ingen pöl - vattnet försvinner på en gång, slår jag på sanden blir den lätt fuktig - silt kan dra vatten upp till 2m med kapilärkrafterna. Detta innebär att marken alltid är mättad av fukt.
Tillförs ytterligare vatten kommer silten inte att kunna lagra mer vatten och i mitt fall höjs grundvatten nivån på våren men även ibland på hösten (i vår höjdes den ca 1m)
Detta medför problem i ett hus utan dränering... - främst i källaren.
När huset köpes hade jag ingen aning om problemen. (såldes i januari och inga direkt tecken på fukt kunde påvisas.)
Försökte få en klausul inskriven i kontraktet, att om fukt framträder... Men mäklaren vägrade skriva in detta.
Säljaren "bedyrade" att det inte hade varit något problem...
Hela huset hade inte källare (vilket medförde att ena hörnet på huset började sjunka av olika orsaker.)
När detta projekt påbörjades började jag inse att dränering är ett måste.
Började fundera på traditionell dränering (dräneringsrör samt markduk runt om)
Gjorde ett test - lade markduk ovanför en hink och lade silt på markduken samt hällde vatten över sanden.
Inte en droppe vatten hamnade i hinken...
En bild från den utgrävningenHär kan man tydligt se väggar med bara sand(silt).
Började spana på alternativa lösningar och hittade
ESS-drän [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=JldvQVpiUIs]ESS-drän - genom gravitation[/youtube]- silt flyter inte.
Nu tror jag de håller på med en ny modell, med dubbla rör som är bättre. (ingen aning hur långt de kommit)
Nackdelen med detta dräneringsrör är att det inte har slät insida, samt krångligare? att komma in med ev. kamera.
Men silt flyter alla fall inte. Än så länge verkar det fungera väldigt bra (den del jag dränerat med detta rör).
Har även testat
toppslitsade vägdräneringsrör - under är det som ett avloppsrör och uppe finns hålen.
Där lade jag singel ovanför röret samt en isolerskiva på singlet samt fyllde över med silt längst upp.
Om man vill ha effektiv dränering (vilket är nödvändigt i detta fall) måste dräneringen läggas vid husfot.
Att gräva dränering under utbyggnaden är inget problem (för mig). Men att fylla igen blir omöjligt.
När dräneringen har grävts är det drygt 1/3 till att gräva för att få ett rum under utbyggnaden.
och där står jag nu.
I dagsläget pumpars vatten ut från den dräneringsbrunn som jag har, med ca 1m3? / dygn.
(vattnet rinner till i ca. 60-90sekunder - pumpen går i ca 20 sekunder - dygnet runt) - dräneringen är just nu kanske utförd till 1/3 runt huset.
Det var lite om det projekt som planeras för.
Men det är "balken" jag funderar på - vill minst få 2m under den
Det finns en befintlig syll ovan stenarna som håller upp golvåsarna men har ingen aning hur hög / bred den är. (den har också någon bärighet)
Dock vill jag beställa balken så fort som möjligt (förmodligen långa leveranstider...)
Grävning / dränering / gjutning / murning /
isolering vill jag ha klart innan vintern... (annars kommer leran som ligger ca 60-100cm under isoleringen för källargolvet att lyfta huset....)