Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Dimensionering lastramper till minigrävare

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

Wizzman (trådstartaren)

#1 » 19:01:28, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar på att bygga ett par lastramper till minigrävaren (2.7t) så jag kan lasta den på tippvagnen. Tippvagnen har en lasthöjd på 85-90cm och jag har tänkt mig 3.5m långa ramper.
Alternativet är att köpa aluramper... Det beror lite på vad materialet kommer kosta och inte minst vad stålramper kommer väga.

Tänkte göra dem av fyrkantsrör (VKR) som jag svetsar vinkeljärn emellan (med "spetsen" uppåt för bästa grepp). Två fyrkantsrör per ramp alltså, och två ramper.

Har kikar lite i Tibnors tabeller men blir inte klok på hur jag ska räkna. Det är en sak när man har en punktlast eller helt utbredd last... Men här blir ju ett mellanting.

Grävaren är en 2.7t, men med rototilt och en skopa blir det förstås lite till.
Axelavstånd på grävaren ca 1500mm, men jag antar att den sidan där man för tillfället har grävaggregatet är tyngst. Och man vill ha en del marginal...

Att ramperna inte är horisontella utan har en viss vinkel antar jag bidrar positivt till hur mycket de kan bära?

Nån som har koll? :grin:
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



fretchi

#2 » 23:59:03, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räkna med punktlast. Det är det elakaste lastfallet så då får du lite extra marginal på köpet.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Wizzman (trådstartaren)

#3 » 11:44:14, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi antar att grävaren väger 3 ton blir belastningen 1500kg per ramp, och varje ramp består av två VKR. Punktlasten blir alltså = 750kg (7.5kN) för varje fyrkantsrör.
Nedböjningen beräknas då enligt nedan (klippt från en tråd där Jörgen Ottosson skrivit)
FL³ /48EI

F (Belastning i newton) = 7500
L = längden mellan stöden (mm) - 3500
E= e-modul ( =210 000N/mm² för stål, 70 000 för aluminium, och mellan 7 000 och 11 000 för trä) - 210 000
I= tröghetsmoment, tabellvärde för balktypen (mm^4). Om vi testar med VKR 100*50*4 så är I = 1400000
7500*3500^3 / 48 * 210000 * 1400000
7500 * 42 875 000 000 / 14 112 000 000 000
321 562 500 000 000 / 14 112 000 000 000 = 22,8mm nedböjning.

Det låter väl rimligt, men hur mycket kan vi belasta med tanke på spänning/sträckgräns? Om vi antar att jag använder S355-stål och vill ha en säkerhetsfaktor på 2 så kan vi tillåta en spänning på 177,5Mpa. Det blir ju extra säkerhetsfaktor av att vi räknat med punktlast också.

Max momentet (M) = F x L / 4 (kraft gånger längd på balken delat med 4).
L = 3500mm
F = ?
Mb - Elastiskt böjmotstånd = 27.9cm3 = 27900mm3

Om vi vill ha ut F blir det då F= 177,5 x 27900 x 4 / 3500 = 5660N = ca 550kg.

VKR 100x50x4mm i S355-stål är alltså för klent för att ge den säkerhetsmarginal jag räknade med i exemplet ovan. Men kanske har man hängslen och livrem när man räknar med:
- En säkerhetsfaktor på 2
- Punktlast fast den kommer vara utbredd över 1500mm
- Räknat på 3 ton istället för 2.8

Å andra sidan kanske man får för sig att svänga över grävaggregatet åt ena sidan vilket kommer lägga mer belastning på den rampen.

Hur som helst så är det inte nedböjningen utan spänningen som blir begränsande i detta fallet.

VKR till varje ramp (7m) skulle då väga 61kg, sen tillkommer vinkeljärnet som blir "stegpinnarna". Det blir tunga ramper att hantera redan där.

Går man upp till 120x60x4 så blir vikten 75kg per ramp (plus vinkeljärn).
Då är böjmotståndet 41500mm3 istället:
F= 177,5 x 41500 x 4 / 3500 = 8418nm = 840kg

Vad händer om vi testar balk istället för VKR?

IPE 100 har böjmotstånd 34200mm2 och väger 8,1kg/m = 57kg/ramp plus vinkeljärn.

177,5 x 34200 x 4 / 3500 = 6937Nm = 690Kg.
Här börjar det bli tillräckligt nära tycker jag. Maskin med skopa och R/T = 2800kg, jämt fördelat på två ramper skulle det bli 700kg. De där 10 kilona kan man nog bortse från m.t.p den ganska rejäla säkerhetsmarginalen, eller?

Är det någon som är sugen på att bekräfta mina uträkningar?
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

magloman

#4 » 12:01:51, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det är därför man ofta gör ramper i aluminium. Dom blir starka men ändå hanterbara. Man kan ju kombinera oxå. Alu i sidoprofilerna sen ett halkskydd ovanpå i sträckmetall. Den kommer slitas fortare i alu.

Kanske kan vara värt att köpa alu för ett dylikt projekt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se