Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Materialval för värmeväxlare

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

Thorped (trådstartaren)

#1 » 22:13:33, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för avsikt att bygga en värmeväxlare för att kunna elda på och således få varmvatten ute i naturen. Tänker mig två halvor med frästa slingor som sedan sammanfogas på lämpligt sätt (?) Problemet är att en sådan värmeväxlare måste tåla temperaturer upp emot 1000 grader och inte korrodera. Spontant så hade Invar eller Titan lämpat sig bra men iaf det sistnämnda är snordyrt och Invar hittar jag inte ens var man kan köpa... Gjutjärn hade också fungerat men är osäker på hur mycket det kostar och om man kan använda skruvförband i sammanfogningen. Några andra förslag eller idéer?
Thorped
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:10, 16-07-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fadal, Sajo Duromill, Rosenfors, mm...



torbjorn_forsman

#2 » 22:19:52, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ska du kunna få upp värmeväxlaren i 1000 grader om du ska värma vatten i den? Värmeöverföringen blir ju så mycket bättre mellan metall och vätska än mellan eld och metall, att metallen knappast kommer upp i mätbart högre temperatur än vattnet.

Gjutjärn är billigt (och det finns ju bra tillgång på gjutjärnsskrot av god kvalitet - t ex första bästa gamla bilmotorblock), så om du har möjlighet att gjuta själv kan du ju göra en värmeväxlare helt fri från opålitliga skarvar.

Annars tror jag att den enklaste lösningen blir att bygga värmeväxlaren som någon form av rörslinga eller koncentriska rör, jämför t ex med hur det ser ut i en oljeeldad hetvattentvätt eller en vattenvärmande bensin- eller dieselvärmare för bil.
Vill du vara noga kan du damma av någon termodynamikbok från skolan och räkna på effekter och vattenflöden, så behöver du inte dimensionera den på måfå.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#3 » 22:20:29, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det eld på ena sidan och cirkulerande vatten på den andra sidan så är det knappast tal om 1000°
Jämför en gryta på vedspis, där är det ju eld direkt under en sådan.
Men, varför i fridens namn ska du trassla till och ha en värmeväxlare?
En mer utförlig förklaring skulle vara intressant. :thumme:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Thorped (trådstartaren)

#4 » 22:39:55, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Hur ska du kunna få upp värmeväxlaren i 1000 grader om du ska värma vatten i den? Värmeöverföringen blir ju så mycket bättre mellan metall och vätska än mellan eld och metall, att metallen knappast kommer upp i mätbart högre temperatur än vattnet.

Gjutjärn är billigt (och det finns ju bra tillgång på gjutjärnsskrot av god kvalitet - t ex första bästa gamla bilmotorblock), så om du har möjlighet att gjuta själv kan du ju göra en värmeväxlare helt fri från opålitliga skarvar.

Annars tror jag att den enklaste lösningen blir att bygga värmeväxlaren som någon form av rörslinga eller koncentriska rör, jämför t ex med hur det ser ut i en oljeeldad hetvattentvätt eller en vattenvärmande bensin- eller dieselvärmare för bil.
Vill du vara noga kan du damma av någon termodynamikbok från skolan och räkna på effekter och vattenflöden, så behöver du inte dimensionera den på måfå.
rospigg skrev:Är det eld på ena sidan och cirkulerande vatten på den andra sidan så är det knappast tal om 1000°
Jämför en gryta på vedspis, där är det ju eld direkt under en sådan.
Men, varför i fridens namn ska du trassla till och ha en värmeväxlare?
En mer utförlig förklaring skulle vara intressant. :thumme:
Om man inte har vatten i värmeväxlaren kan nog temperaturen sticka iväg, tanken är att den bara ska vara vattenfylld vid behov.

Jag vill kunna unna mig en dusch med varmvatten i det fria året om utan att behöva släpa på gas eller förlita mig på solen. Kommer frakta allt på en lastcykel så vikten har inte så stor betydelse, inget jag behöver kunna packa ner i en ryggsäck direkt.

Hur fan gjuter man slingor utan att ha två halvor? Är det möjligt så är det helt klart ett bra alternativ...
Thorped
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:10, 16-07-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fadal, Sajo Duromill, Rosenfors, mm...

Thorped (trådstartaren)

#5 » 23:10:31, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men den enklaste lösningen är kanske att ha värmeväxlaren på sidan av elden, då kan jag ju ta bort den helt när jag inte behöver den. Och jag har tillgång till plasma-cnc så då behöver jag bara några minuter och en rostfri plåt. Men förslag önskas!
Thorped
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:10, 16-07-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fadal, Sajo Duromill, Rosenfors, mm...

jpd

#6 » 06:17:32, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bocka till några meter kopparrör, anslut slang i ändarna. Klart!

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

tortap

#7 » 08:44:27, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du kan elda med ved och verkningsgrad inte är så viktigt kolla på en harvia varmvattenberedare. En behållare med skorstensrör genom. Absolut enklast.

Men annars är spiralen av kopparrör den kanske bästa enkla genomströmningsvärmaren. Du kanske kan få tag i en spiral från nån skrotad acktank.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se