Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Kantpress/bock

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

unimog (trådstartaren)

#1 » 11:37:55, 06-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har några funderingar ang val av matrial till kantpressbygge, jag har liggandes några balkar av 150x100x6mm RHS, om man bygger som min fina bild visar liknande takstolar. Hur mycket sviktar det när man pressar tex 40 ton tänkte kunna bocka 1000mm brett och 5mm tjockt men det är kanske önsketänkande. 2st 30 tons domkrafter som man pumpar för hand och 2st indikatorklockor som är ritade i grått på bilden så att man kan se pressdjupet på varje sida. Enligt bilden så behövs 40 ton för att bocka 5mm i en 40mm dyna.
Eller ska man köra på tjocka plåtar istället för takstolar?

Bild
Bild
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå



Stridis2

#2 » 21:54:13, 06-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrev ett långt svar som Cyberrymdstrollet så elakt åt upp. :sad:
Här kommer en ny version:
Tittar du på en fabriksbyggd kantpress är den mycket kraftigt konstruerad. Jag gissar att min 2,5 meters 80-tonnare har 50 mm plåt i pressbalken, klart över metern hög, kanske uppemot 1,5 meter (vill du ha exakta mått kan jag gå ut och mäta). Detta behövs om man vill ha en hög och jämn kvalité som är repeterbar. Om man bockar 1 mm plåt i 6-dyna så ger 0,003 mm höjdskillnad en vinkeländring på 0,1 grad så det ställer stora krav på både höjdinställning men även att balken inte sviktar någonting!
Å andra sidan vet jag flera som bockar plåt i verkstadspress med ett pelarställ med kantpressverktyg med fullt fungerande precision för deras behov.
Vill jag bocka mycket och med bra precision så köper jag en färdig kantpress (vilket jag gjorde), men om jag bara skulle bocka lite med hyfsad precision hade jag inte velat ha en hel kantpress stående för det lilla jag skulle använda den. Bygg något med universellt. Jag hade gjort en verkstadspress med två hydraulkolvar (eller dina domkrafter) som är flyttbara i sidled. Sedan ett löst pelarställ som man lyfter i när man ska bocka. Övrig tid har man en rackarns bra verkstadspress. :mrgreen:

Bara lite spridda tankar från mig.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

unimog (trådstartaren)

#3 » 16:14:11, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte ute efter någon jätte precision och 5mm plåt kanske man aldrig bockar så långt som 1000mm.
Om man skulle köpa en plåt som är 1000x2000x25 och dela på mitten, hur mycket sviktar en sån på mitten om man pressar 40 ton?, stena tar 17000kr +moms för en sån plåt.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå

fretchi

#4 » 16:20:43, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök få tag på någon snutt beg. IPE 400 eller liknande, det borde duga rätt bra kan jag tycka.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se