Berntson skrev:Kanske brytrullar i böjarna som vajern löper på, små kullager med större brickor på utsidan som styrning.
En möjlig men lite mer platskrävande lösning om inget annat fungerar. Tack för förslaget.
tortap skrev:Ser ut som en vanligt lyftvajer och ett stålrör. Så den agerar såg. En kopplings, broms eller styrvajer från tex utombordare är väl plastöverdragna och går i ett teflonrör eller liknande. Borde hålla om du dessutom kan få lite mjukare böj just innan den går in i blocket där.
Edit: här finns en genomskärningsbild. https://www.watski.se/Reglagekabel-Maxflex-3300-C-111gJ
Kärna, stålspunnen vajer, plastöverdrag, som går i ett plaströr inuti ett stålspunnet hölje som är plastöverdraget.
Ja det är en vanlig lyftvajer. Ville ha en mjuk vajer för att kunna dra runt rullen och göra en nära förlustfri 180°böj. Ett hydraulrör är ju av förhållandevis mjukt material medans många vajerhöljen är mer som fjäderstål vilket är hårt.
Har alla reglagevajrar någon form av beläggning? Har alla höljen det invändigt? Har inte tänkt på detta.
En stålkärna går inte om vajern fortsatt skall göra en 180°böj.
Stefan1972 skrev:Går det att få en bättre bild hur allting ser ut?
Kan inte ordna detta nu. Men kan försöka förklara i text:
Bak i hytten sitter en pneumatisk cylinder som drar i vajern. Vajern gör där en 90°böj runt en rulle, går in i höljet, under mattan på hytt-golvet. Framme vid torpedväggen där bilden ovan är tagen gör vajern en nära 180° sväng runt rullen som syns och till höger utanför bild är vajern fäst i kopplingspedalen.
Funktionsmässigt gör detta att pedalen känns och beter sig helt som original, ingen extra tröghet eller något som är i vägen för foten. Dessutom ingen risk att pedalen inte går tillbaka fullt då cylindern i "viloläge" har tryck på kolvsidan, vilket innebär att pedalen inte står för tillbakadragandet av cylindern.
Simnil skrev:Tänkte styrvajer från styrpulpetbåt direkt jag började läsa, (som fler andra här ovanför), men även kopplingsvajer från vilken gammal Volvo 240 som helst bör väl vara ett alternativ också.
Ventilpaketet till min frontlastare vajermanövreras, den typen av vajer bör väl också funka kan man tycka. De vajrarna klarar överföra kraft i både drag och tryck.
Den till frontlastare fungerar inte då den är styv. En av fördelarna med vajer är just att den böjer undan när pedalen transporteras manuellt.