Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Vajerhölje på löpmeter

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

johannesg (trådstartaren)

#16 » 19:54:00, 12-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berntson skrev:Kanske brytrullar i böjarna som vajern löper på, små kullager med större brickor på utsidan som styrning.

En möjlig men lite mer platskrävande lösning om inget annat fungerar. Tack för förslaget.

tortap skrev:Ser ut som en vanligt lyftvajer och ett stålrör. Så den agerar såg. En kopplings, broms eller styrvajer från tex utombordare är väl plastöverdragna och går i ett teflonrör eller liknande. Borde hålla om du dessutom kan få lite mjukare böj just innan den går in i blocket där.

Edit: här finns en genomskärningsbild. https://www.watski.se/Reglagekabel-Maxflex-3300-C-111gJ

Kärna, stålspunnen vajer, plastöverdrag, som går i ett plaströr inuti ett stålspunnet hölje som är plastöverdraget.

Ja det är en vanlig lyftvajer. Ville ha en mjuk vajer för att kunna dra runt rullen och göra en nära förlustfri 180°böj. Ett hydraulrör är ju av förhållandevis mjukt material medans många vajerhöljen är mer som fjäderstål vilket är hårt.
Har alla reglagevajrar någon form av beläggning? Har alla höljen det invändigt? Har inte tänkt på detta.
En stålkärna går inte om vajern fortsatt skall göra en 180°böj.

Stefan1972 skrev:Går det att få en bättre bild hur allting ser ut?

Kan inte ordna detta nu. Men kan försöka förklara i text:
Bak i hytten sitter en pneumatisk cylinder som drar i vajern. Vajern gör där en 90°böj runt en rulle, går in i höljet, under mattan på hytt-golvet. Framme vid torpedväggen där bilden ovan är tagen gör vajern en nära 180° sväng runt rullen som syns och till höger utanför bild är vajern fäst i kopplingspedalen.
Funktionsmässigt gör detta att pedalen känns och beter sig helt som original, ingen extra tröghet eller något som är i vägen för foten. Dessutom ingen risk att pedalen inte går tillbaka fullt då cylindern i "viloläge" har tryck på kolvsidan, vilket innebär att pedalen inte står för tillbakadragandet av cylindern.

Simnil skrev:Tänkte styrvajer från styrpulpetbåt direkt jag började läsa, (som fler andra här ovanför), men även kopplingsvajer från vilken gammal Volvo 240 som helst bör väl vara ett alternativ också.

Ventilpaketet till min frontlastare vajermanövreras, den typen av vajer bör väl också funka kan man tycka. De vajrarna klarar överföra kraft i både drag och tryck.

Den till frontlastare fungerar inte då den är styv. En av fördelarna med vajer är just att den böjer undan när pedalen transporteras manuellt.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72



Skru'are

#17 » 23:13:22, 12-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med de föreslagna kabelsystemen kan du inte ha så snäva bockningsradier.
(Du tappar bort "slackningsfunktionen" också.)
Varför skall du påverka längst ut i systemet - pedalen?
Det är kopplimgsarmen som skall manövreras.
I länkaget eller på armen bör det finnas bättre möjligheter.
Är det inte möjligt att hitta bilder/figurer på befintlig/original funktion?
Har du inte uppgifter med vars hjälp det går att söka?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

johannesg (trådstartaren)

#18 » 23:46:49, 12-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Varför skall du påverka längst ut i systemet - pedalen?
Det är kopplimgsarmen som skall manövreras.
I länkaget eller på armen bör det finnas bättre möjligheter.
Är det inte möjligt att hitta bilder/figurer på befintlig/original funktion?
Har du inte uppgifter med vars hjälp det går att söka?

Man kan exempelvis reglera kopplingen via hydrauliken via skyttelventil. MEN då har man inte möjligheten att när som helst även vid frikopplat tillstånd gå över till att använda foten för att smygköra. Detta kan bli direkt livsfarligt. Därtill skulle man i ett extremfall kunna trycka sönder slaven, skada gaffel eller urtrampningslager. En separat slav som påverkar armen finns tyvärr ingen plats för. Därtill att dessa då två system ska harmonisera kan bli riskfyllt det också.

Såvida kopplingspedalen inte är en givare likt dagens maskiner måste pedalen påverkas. Exempelvis Valmet påverkade pedalen med sin HiShift vilket fungerar kanon. Men där är det byggt från fabrik. Först på HiTech sköts funktionen direkt i lamellpaketen. Men då är det datorstyrt med givare.

Finns någon som har trimas TCC på MB trac. Men inte kunnat hitta några bilder. Swedmog (som tillhandahåller delar och tidigare stod för garanti m.m) har byggt knappkoppling på några. Men där hade de en cylinder som byggde ut lite åt där man har vänstra knäet vilket blir ergonomiskt förkastligt. Samt om jag förstår det rätt begränsar det till viss del hur långt in man kan få foten på pedalen. Med den lilla cylinder som krävdes var det noga med geometrin för att den skulle orka.
Klart ren hydraulik skulle funka då det ger bättre kraft. Men då traktorn är utrustad med kompressor som styr flera funktioner så är det mycket enkelt att använda det. Eventuellt skulle man i så fall kunna gå med en pneumatik-hydraulisk lösning med master och slav för att få tillräcklig kraft i en tunn cylinder. Men jag tror det är lösbart med vajer. Det är ganska stor belastning på många kopplingsvajrar och ibland även där rejäla krökar.

Bortsett från detta krånglet med vajern så fungerar det fantastiskt bra. Går direkt upp till dragläge och smyger lagom därifrån tack vare givare på cylindern.
Jag har via en brytare kopplat till bromsljuset så det räcker att bromsa så frikopplar traktorn. Jag sparar vid exempelvis snöröjning säkert 60-70% av alla tramp på kopplingen med foten.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

johannesg (trådstartaren)

#19 » 00:07:31, 13-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore det bättre att byta till en PVC-belagd vajer men som fortfarande är mjuk och använda höljet för släpvagn?
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

Berntson

#20 » 12:40:24, 13-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du använder en kedja sista biten till pedalen kan ha en styvare vajer resten av sträckan
och använda pedalen som vanligt.

2 personer gillar det här inlägget.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

johannesg (trådstartaren)

#21 » 17:03:02, 13-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berntson skrev:Om du använder en kedja sista biten till pedalen kan ha en styvare vajer resten av sträckan
och använda pedalen som vanligt.

Intressant idé. Ska ha det i åtanke om.

Hur tror ni att en PVC klädd vajer skulle fungera i ett stålrör med smörjning?
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

Berntson

#22 » 19:48:15, 13-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går ju att sätta smörjnipplar på röret och fylla med fett.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

johannesg (trådstartaren)

#23 » 19:54:26, 13-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berntson skrev:Går ju att sätta smörjnipplar på röret och fylla med fett.

Själva smörjningen är inget problem att lösa, förutom eventuellt kladd.

Det jag konstaterat, delvis med hjälp av denna tråd är att det är skillnad på lyftvajer och reglagevajer i dess konstruktion. Alla reglagevajrar är inte klädda. Men de är tvinnade på ett annat sätt så att de blir mer släta på utsidan.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

johannesg (trådstartaren)

#24 » 17:44:57, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde komma med en uppdatering här. Men på grund ett större haveri har det inte blivit något gjort med just detta.
Jag återkommer när jag både provat och utvärderat en annan teknik. När detta blir vågar jag inte lova. Ibland behöver saker provas länge för att kunna ge ett säkert uttalande.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

Volvot24

#25 » 19:42:23, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behövde tidigare manövrera en luftventil typ 5 meter bort.

Lödde fast 222-hylsor i änden på två kopparrör, typ bromsrör.
Trädde i vajrar. Klart.

Var nån som nämnde att så gjorde man på koleldade lok, när det krångligt att komma fram med länkage.

Duttar i en liten bit skumgummi, som dammuppsamlare. Matade på med tunn olja allt eftersom.
Funkade utmärkt i mer än 10 år.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se