Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Hur bocka denna gesim

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

nimrod_pro (trådstartaren)

#1 » 00:20:52, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vad är en gesim till att börja med, det är en ett profilerat listverk som förbinder vägg med tak kan man beskriva det som.
Har ett antal meter som behöver bytas och vill såklart ha alternativ till ev. plåtfirma som vill ta på sig jobbet. Så slänger jag ut frågan här på maskinisten med dess kunskap och finurlighet!

De som sitter där idag är gjorda i 50cm sektioner ungefär och gjorda i bandplåt, gissar på 0,6mm.

Bild

Totalhöjd ca 25-30 cm för att få propotionerna.

Hur skulle du gjort för att få till profilen med någorlunda repeterbarhet (då se sitter efter varandra)? Jag har ett par idéer men väntar med dom tills ni fått tänka till och komma med förslag :)
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



Stridis2

#2 » 00:19:42, 12-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom frågan är hur jag hade gjort så är svaret att jag hade tillverkat dem i 1,5 - 2 meter långa delar om huset är rakt, annars kortare. Först hade jag kört de två radierna i en panelvikmaskin, sedan de övriga vinklarna i en kantpress. Enkelt och mycket god repeterbarhet.
Viktigare är nog att få reda på vad du har tillgång till för utrustning. Kanske inte alla som har tillgång till panelvikmaskiner, men (minst) en kantpress borde varje Maskinist ha hemma... :mrgreen:
Radierna går givetvis också att köra i kantpress även om det tar lite längre tid. Ju fler bockar per radie desto slätare blir plåten.
Radierna går givetvis också att göra i något primitivt hemmagjort verktyg. Tänk ämnesrör som pressas ner i en U-balk. Jag har en gång tillverkat ett specialverktyg i ek för att göra en djupdragen fläns ner i en plåt.
Har man bara enkla plåtbockningsverktyg med manuella anslag så ordnar man repeterbarheten genom att göra första stället, sedan bockar man samtliga plåtar i detta. Nytt ställ för bock nummer två osv. Om man alltid använder samma kant av plåten som referens så kommer eventuell variation i klippningen att hamna på andra sidan. Den kommer att bli olika lång men övriga ytor blir likadana.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#3 » 01:35:57, 12-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skapa en under och överdyna med profilen sen pressa ihop.

Eller programmera de olika bockarna och bocka de efter varandra.

Beror på hur många man ska göra.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Skru'are

#4 » 10:11:14, 12-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kompletterar med detaljbilder och ungefärligt årtal för huset samt sätter mått på den fina skissen,
så kan jag säga hur den är gjord och det finns nog ingen anledning att göra den på något annat sätt idag heller.
:photograph: :photograph: :photograph: :skriva2:

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Verktygsmakaren

#5 » 10:33:17, 12-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En rolig utmaning :smile:
Nu har jag ingen kantpress men en liten kantvik finns att tillgå.

För minsta möjliga insats vad det gäller att tillverka specialverktyg så hade jag nog själv testat med att avsluta med radierna, dvs först bocka alla hörn och sen bocka radien över en axel med lagom radie. Beroende på hur styv plåten är borde det gå att antingen bara forma plåten för hand över axeln eller så får man lägga lite tid på att bygga någon klamma som håller plåten och ett mothåll att bocka med som lagras i axeln.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

nimrod_pro (trådstartaren)

#6 » 21:39:32, 13-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Huset är från 1910-1912 så några längre raksträckor är det inte. Som synes behöver vi byta en del av plåten på vissa bitar iaf, Har väl någon gång varit målad med plastfärg då det flagnar tjocka flagor med färg. Sen behövs det lite med fix med fasad och virke men det är en annan historia. Kan väl bara för skojs skull konstatera att virket är tätvuxet vart man än pillar och inget man hittar i bygghandeln idag.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#7 » 23:22:01, 13-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är hur god repeterbarhet plåtslagaren hade när huset byggdes??? Risken är stor att du behöver göra varje del anpassad till de båda gamla som sitter kvar om du inte byter allt.
Trots att jag är mycket mer bekväm att arbeta med plåt och metall än med trä så kan jag inte släppa tanken på att skulle jag gjort ett sådant jobb hade jag troligen gjort gesimsen i trä... :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

atlashjul

#8 » 00:56:57, 14-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En träform och göra dem i glasfiberväv och polyester.. Då rostar dom iafa inte :mrgreen:
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

nimrod_pro (trådstartaren)

#9 » 19:22:57, 14-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha sant, ja viss anpassning lär ju behövas, men tänker att man byter en hel sträckning vid byts isf. Se om Skru'are hittar hit igen.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#10 » 20:55:11, 14-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska tro att de har bara använt en kantvik och en rundstång för att tillverka de plåtarna. Jag gissar på att det är tillverkat av svartplåt som är linoljad på baksidan och framsidan är målad med mönja och oljefärg.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stridis2

#11 » 21:38:23, 14-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är böjd (ha ha ha) att hålla med Ivar här, men det kan vara ännu enklare metoder. Min farfar har tillverkat många hundratals meter takrännor, trots att han var snickare, med hjälp av en primitiv trämall och en träklubba.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#12 » 21:50:10, 14-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Haha sant, ja viss anpassning lär ju behövas, men tänker att man byter en hel sträckning vid byts isf. Se om Skru'are hittar hit igen.

Jo då, jag har varit här för att se om det kommer svar på mina frågor.
Men som så ofta är det svårt med det...
2. Tiden har besvarats.
1. Detaljfoton (pl) blev ett. Det visar någonting dolt av effektiv maskering. Det visar en del, men framförallt att frågan är befogad för att minska alternativen. En stålborste och sedan närbilder på skarv och hörn så blir svaret mer distinkt och kort. Går det?
3. Mått är inte besvarat. Åtminstone det minsta måttet vore bra.

Så långt jag fått svar stämmer det mycket väl med vad jag förväntat.

Det blir så mycket snack om det inte bygger på fakta. Jag har blvit restriktiv om TS inte vill sammarbeta, efter lite dåliga erfarenheter vart det leder här på forumet.

Du får ursäkta att jag läŕ mig av erfarenheter - även om det inte gällt dig tidigare.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stefan1972

#13 » 09:30:39, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast ska man tolka ts vilja att byta det som att det är hopplöst sönderrostat eller är det bara fult och du vill slippa skrapa eller på annat sätt få de fina?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#14 » 12:22:10, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beroende på vilket vädersträck så är är det olika hårt åtgånget. Där plåten är frisk i längre sektioner blir det att bevara och måla upp. Sen där plåten i sig är i dåligt skick blir det nytillverkning är min tanke.

Återkommer med mer detaljer, är en bit upp så att säga :)
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Skru'are

#15 » 19:40:59, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din gesims.
Eftersom du inte lämnar uppgifter så får jag utelämna en del.

Materialet är formatplåt. Troligen vanlig taktäckningsplåt.
Maskiner/utrustning är en enmeters kantmaskin och dito rundmaskin samt en stång.
De kan ha suttit på var sin sida på ett bord där arbetsstänger kan fästas och sticka ut på sidan mellan dem.

Två remsor på några centimeters bredd förses med de mått som skall gälla för knäckningarna.
Med en pryl slår man in markeringarna. De förs sedan över till plåtarnas kanter som får dem synliga på båda sidor.
Antingen rundar man i maskinen eller väntar till sist för att forma dem över stången.
Knäckningarna utförs med noggrannhet, särskilt där återbockning kan ske vid de runda partierna om de formas på stången.
Ändarna kan utformas efter hur man skarvar.

Träunderlaget kan vara spryglar vid skarvarna. Eller längsgående virke eller inbrädning.
Infästning med spik i trappningens horisontella delar eller dolt i skarvar.
Hörnen kan vara flickade ed och lödade på bänken.
Är arbetet noggrant är även baksidan målad.

Måtten är även beroende av tillgängliga maskiner, men även att större inte går att utföra.
Vid tiden fanns både material och utrustning hos byggnadsplåtslagerier och även om det är gjort senare.
Maskiner, material, utförande osv skall passa mot varandra. Det finns ingen anledning att göra annorlunda idag. Ytbehandlingen undantagen.

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se