Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Materialval för utetak

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 16:12:16, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en uteplats bakom huset och jag funderat om den skulle få att få under tak. Tänker typ plexiglastak så solen får skina igenom.

Problemet är att det är ganska stora dimensioner, typ 6 meter långt och 7 meter brett och det blir lite svårt att få till det på nåt bra å billigt vis.

Bild

Började rita av huset från ritningarna för att ha nånting att rita utetaket emot och se hur det eventuellt kan fästas mot huset.

Bild

Som det ser ut så kan jag direkt konstatera det här funkar inte. Ska det här gå så behövs en mittenbalk och den mittenbalken blir ganska rejäl också, förmodligen en limbalk och den ska säkert ha tre pelare. Vilket jag inte vill. En pelare i mitten av uteplatsen vore inte vidare trevligt om man vill ha ett matbord där under.

Nu funderar jag om man kunde tillverka nån sorts fackverksstol istället som skulle klara av större laster och långa spann, men ställer mig lite tvekande till det. Tar gärna emot råd och tips.

Hade jag inte haft uteköket där hade jag förmodligen gjort annorlunda. Hade tagit bort stenplattorna och lagt dom annanstans, byggt ut altanen kanske 3m och gjort ett flat utetak där. Skulle inte se bra ut med uteköket där dock och jag vill inte ta bort uteköket, som krävde mycket arbete. Betong och leca.
Senast redigerad av DennisCA 18:54:41, 02-02-2023, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



uppland2

#2 » 16:20:07, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste du ha altantaket ut ifrån långsidan, eller kan du sätta det på gaveln istället där du har betydligt större möjligheter?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

torbjorn_forsman

#3 » 17:18:39, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att sätta utetaket på gaveln har ju också fördelar när det gäller snöras från huvudtaket. Lätt hänt annars att det blir en stor driva i övergången mellan huvudtak och utetak som inte kan glida iväg av sig själv och om utetaket är av plast vill man inte gärna gå på det när man skottar taken.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Foton

#4 » 18:11:07, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår att du inte gärna vill flytta uteköket och ändå få det skyddat.
Med tanke på längden på tillbygget tror jag det snyggaste blir att göra så det blir en vinkel från huset så själva uteköket blir på gaveln av tillbyggnaden. Sen sadeltak med vanliga takstolar eller typ ryggåstak och öppet upp till nock. Eller kanske typ ett växthus som man bygger i vinkel mot huset. Blir ju lite mer komplicerat och dyrare med anslutningen till befintligt tak med ränndalar osv. men enligt mig betydligt snyggare än en luta.
Tänk bara på ventilationen eller möjlighet att skugga om du ska ha genomskinligt tak så det inte blir olidligt varmt på sommaren!
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

DennisCA (trådstartaren)

#5 » 18:29:31, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju nog så att om det blir för jobbigt, vilket det låter som (och vad jag själv befarat), så kommer jag istället satsa krutet på ett helt separat växthus.

uppland2 skrev:Måste du ha altantaket ut ifrån långsidan, eller kan du sätta det på gaveln istället där du har betydligt större möjligheter?


Går inte tyvärr, där är uppfarten och det finns inget rum att expandera ditåt. Inte nåt ställe vi gillar å sitta på, man ser bara grusuppfarten, vägen och garaget. Gaveln hade annars varit det naturliga valet.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#6 » 19:15:59, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foton skrev:Förstår att du inte gärna vill flytta uteköket och ändå få det skyddat.
Med tanke på längden på tillbygget tror jag det snyggaste blir att göra så det blir en vinkel från huset så själva uteköket blir på gaveln av tillbyggnaden. Sen sadeltak med vanliga takstolar eller typ ryggåstak och öppet upp till nock. Eller kanske typ ett växthus som man bygger i vinkel mot huset. Blir ju lite mer komplicerat och dyrare med anslutningen till befintligt tak med ränndalar osv. men enligt mig betydligt snyggare än en luta.
Tänk bara på ventilationen eller möjlighet att skugga om du ska ha genomskinligt tak så det inte blir olidligt varmt på sommaren!


Den här idén lät ganska trevlig. Typ liknande
http://inspiration.willabgarden.se/wp-c ... modell.jpg

Men jag tror om den ska bli gjord på rätt sätt så måste ändå uteköket ryka. Tror inte jag kommer göra nåt i år iallafall, men måste fundera på det. Då blir det förstås plåttak som matchar huset annars ser det inte klokt ut tror jag.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

uppland2

#7 » 19:23:05, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Då blir det förstås plåttak som matchar huset annars ser det inte klokt ut tror jag.


Det kan vara klokt att ha ett riktigt tak över altanen i vilket fall. Sedan kan man dra ut en stol på delen utan tak om andan faller på.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

David, Luleå

#8 » 19:34:20, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

den sista bilden du la upp tror jag på. Men du kan rädda köket. Ska du inte glasa in så kan det stå kvar. Takstolarna bär på sidorna och du kan ha gaveln öppen. Beroende på vilken balk du ställer dem på så kanske du ändå måste ha en pelare mitt på sidan. Men du slipper ju den i mitten av bordet.

Som referens. Min carport är 7m bred och 6m djup. Typ som din yta. Ska du ha så stort och klara snölast så måste du nog satsa på en riktig takkonstruktion

Bild

En pelare på långsidan har jag. Faluröd så den smälter in om du kikar efter den. På pelarna ligger en 115x300 limträbalk.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

akkamaan

#9 » 00:30:12, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde för länge sedan ett utetak för 35 år sedan nästan identiskt med din design och jag använde polycarbonat kanal-paneler. Tjockleken är ca 10 mm.
Polycarbonat är samma material som används i okrossbara Lexan/Marguard förnster på skogsmaskiner och har otroligt lång livslängd då det inte påverkas av UV strålning.
Dessa användes som väggar och tak i växthuskonstruktioner. Jag reserverar mig för vilka längder/bredder som finns tillgängliga idag.
BildSkruvas lämpligen med "rostfri" skruv med "brickhuvud".
Bild

Dessa lister används för längdledes sammafogning. Finns i flera varianter. Skruva även genom sammanfogningslisten. Regla taket så det passar någon av poly-panelernas standardbredder
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

InläggDetta inlägg har raderats av akkamaan den 00:30:54, 03-02-2023.
Anledning: dublett

DennisCA (trådstartaren)

#11 » 09:18:11, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat förlika mig med att hälsa adjö till uteköket. På ett sätt så är det en lättnad. Då öppnar sig många möjligheter. Det blir då också möjligt att igen tänka sig ett mindre, enklare lutande tak. Fast det är jag inte bestämd på. Men utan utekök blir det plötsligt mycket lättare att planera.

Plattorna tror jag att jag kommer flytta bort till framsidan av huset, har där en grusgång framför huset, den kan plattläggas istället.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se