Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Vertikala HEA160 till portaltravers.

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

marcusw (trådstartaren)

#1 » 00:32:33, 31-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


En portaltravers med 6 vertikala ben.

HEA160
Vanligt 355
Höjd 4000mm

I runda slängar, enligt åvan bild, hur mycket skulle gå att lyfta innan HEA160 deformeras plastiskt ?
Tänker mig att bredden mellan balkarna är ca 3500mm.

Horisontella balkar har jag sett att det finns tabeller som också vi bonndrängar förstår oss på, men vertikala balkar vart svårare...
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



Mattias Petterson

#2 » 17:28:01, 02-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De kommer att klara typ 10 gånger mer än de andra balkarna i din konstruktion
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

QV_

#3 » 17:42:55, 02-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett en beräkning på travers (1,6 ton), Då var benen 100x100x5
Jag kör H-100 med stål från 60 talet. Inget händer vid 700 kg belastning (+de 300kg som den delen av traversen väger.)
Men vill du köpa H-160 kan vara 335 så har jag
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

marcusw (trådstartaren)

#4 » 22:10:27, 02-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:De kommer att klara typ 10 gånger mer än de andra balkarna i din konstruktion


Mjo jag börjar tro att du har rätt, jag var nämligen och tittade på en travers som klarar 3 ton och skulle ha en säkerhetsfaktor på 2,3 den hade HEA160 som vertikala pelare och ca 5 meter mellan pelarna, så om jag skall lyfta 0,5 - 1,0 ton och ha 3,5 meter mellan pelarna så kanske det är lite onödigt med HEA160, bökigare och tyngre att montera och lite dyrare, kanske skulle räcka med HEA120.

Löpvagnen hade jag tänkt skulle åka på en 6 meters IPE180, om den är infäst i 3 punkter bör den med lätthet klara mina laster utan att svikta för mycket.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#5 » 22:17:22, 02-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Har sett en beräkning på travers (1,6 ton), Då var benen 100x100x5
Jag kör H-100 med stål från 60 talet. Inget händer vid 700 kg belastning (+de 300kg som den delen av traversen väger.)
Men vill du köpa H-160 kan vara 335 så har jag


Jo jag börjar förstå att det inte är i de stående pelarna begränsningen kommer att sitta, så lutar åt HEA120.

Vad jag kunnat se i Tibnors tabell så skulle min traversbalk där löpvagnen åker klara sig vettigt med IPE180 om den har 3 infästningspunkter jämnt fördelade.
Tack för erbjudandet om att köpa balk, säg till om du råkar ha 6 stycken HEA160 i 4 meters bitar :smile:
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Stridis2

#6 » 22:23:47, 02-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du verkligen hur mycket pelarna komprimeras??? Själv skulle jag vara mycket mer orolig för att de viker sig, men det kanske är det du menar?
I vilket fall som, vi har alldeles för lite info för att kunna säga egentligen någonting. Ska du inte ha någon form av snedsträvning eller annan stagning av traverskonstruktionen?Är golvet 110% plant så man inte får någon snedbelastning på pelarna? Är det en absolut statisk last eller ska vi räkna med dynamiska laster (att någonting rör sig), och i så fall hur mycket? Ja, ni förstår att frågorna är många. Detta skriver jag inte för att vara dryg utan för att förklara att alla siffror jag kommer att presentera är rent hypotetiska och de som väljer att tro på dem och använda dessa gör det på helt egen risk.
Men om vi slår lite siffror i Balkylen för att ha något att prata om. Efter att ha diskuterat med en mycket mer kunnig än jag i hållfasthetslära så kör vi med en säkerhetsfaktor 6. Vi betraktar det som pelaren är inspänd i både över- och underkant.
Värsta-scenariet är när själva lyftbalken står precis över en mittpelare och telfern är så nära det går. Då tar en ensam pelare upp nästan all vikt. I denna måste man komma ihåg att ta med traversbalkens vikt och åkbanornas vikt som kommer på den pelaren. Då kommer pelaren att tåla 11.582 kg. Detta låter kanske mycket, men den siffran faller som tyska Reichmarken under WW2 när man blandar in den minsta ogynnsamma parameter, t.ex. att man kör med traversbalken och stannar plötsligt.
Det gäller också att man vänt H-balken på rätt håll. Personligen skulle jag mycket hellre använda en fyrkantsprofil som pelare.

Än en gång med en massa reservationer för att jag kan ha tänkt fel, missförstått en massa osv... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

marcusw (trådstartaren)

#7 » 22:47:03, 02-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Menar du verkligen hur mycket pelarna komprimeras??? Själv skulle jag vara mycket mer orolig för att de viker sig, men det kanske är det du menar?
I vilket fall som, vi har alldeles för lite info för att kunna säga egentligen någonting. Ska du inte ha någon form av snedsträvning eller annan stagning av traverskonstruktionen?Är golvet 110% plant så man inte får någon snedbelastning på pelarna? Är det en absolut statisk last eller ska vi räkna med dynamiska laster (att någonting rör sig), och i så fall hur mycket? Ja, ni förstår att frågorna är många. Detta skriver jag inte för att vara dryg utan för att förklara att alla siffror jag kommer att presentera är rent hypotetiska och de som väljer att tro på dem och använda dessa gör det på helt egen risk.
Men om vi slår lite siffror i Balkylen för att ha något att prata om. Efter att ha diskuterat med en mycket mer kunnig än jag i hållfasthetslära så kör vi med en säkerhetsfaktor 6. Vi betraktar det som pelaren är inspänd i både över- och underkant.
Värsta-scenariet är när själva lyftbalken står precis över en mittpelare och telfern är så nära det går. Då tar en ensam pelare upp nästan all vikt. I denna måste man komma ihåg att ta med traversbalkens vikt och åkbanornas vikt som kommer på den pelaren. Då kommer pelaren att tåla 11.582 kg. Detta låter kanske mycket, men den siffran faller som tyska Reichmarken under WW2 när man blandar in den minsta ogynnsamma parameter, t.ex. att man kör med traversbalken och stannar plötsligt.
Det gäller också att man vänt H-balken på rätt håll. Personligen skulle jag mycket hellre använda en fyrkantsprofil som pelare.

Än en gång med en massa reservationer för att jag kan ha tänkt fel, missförstått en massa osv... :vissla:


Jo det är naturligtvis det jag menar, att en pelare blir böjd och inte återgår till sin ursprungliga form.
( i värsta fall går av )

Jag har kommit så långt i planeringen att jag tänker ha en vanlig portaltravers med 6 pelare och en enda traversbalk i mitten, upphängd i 3 punkter, en balk över varje vertikal pelare.

Tänker frångå konstruktionen på bilden eftersom jag faktiskt inte har behovet av att kunna flytta laster i både X och Y.
Får göra det lite enklare.

Förstår att det är svårt att hjälpa när jag inte presenterar mer data, jag har tyvärr inte möjlighet just nu att enkelt rita en vanlig portaltravers med mittenbalk i något CAD-program.
Skall leta om jag kan hitta någon av dessa ytterst enkla konstruktioner och sedan bara måttsätta den.

Jag är tacksam för all input, och självklart, oavsett hur konstruktionen blir, så kommer jag först att provlasta med 100 kilo i taget och mäta hur mycket i millimeter som balkarna ger efter, och efter det resultatet börja använda efter sunt förnuft.

Plattan bör bli 100% plan, har precis börjat gräva för den, gjort dagvatten och dränering i dag, skall beställa betongen med retarder så jag har gott om tid att lasra och glätta.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Stridis2

#8 » 23:06:48, 02-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då pratar vi om samma sak men olika ord. Gör inget, bara vi förstår varandra.
En pelare är ju lite extra lurig genom att så länge den är spik rak så tål den mycket last, men så fort den kommer utanför rakheten så försämras bärigheten kraftigt. Ju mer utanför desto mer försämrad bärighet. Därför är det svårt att provlasta. Först händer ingenting, sedan ingenting. Men när det väl händer så går det fort från ingenting till haveri.

Ta en extra fundering på om du inte ändå ska bygga en X/Y-travers. Jag satte upp en lågprofilmodell hos mina föräldrar när jag skruvade där. Egentligen är balkarna bara godkända för 125 kg men de håller för minst 500... Har jag hört... :vissla:
Jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig vilken nytta jag skulle ha av den! Skulle ge ganska mycket för att ha en sådan där jag skruvar nu, men det är ganska svårt att fixa. Men får jag bara upp det som ska bli nya verkstaden så har jag en traversbalk som kommer att täcka in hela verkstaden och ta 5 ton! Då känns det som jag klarar det mesta jag behöver göra. :mrgreen:

Nu svamlar jag för mycket igen. Men om du tar ditt förnuft till fånga och ändå bygger i likhet med din första skiss så staga traversen i både X- och Y-led. Försök fixa fyrkantsrör istället för H-balk så har du löst många problem.
Om du inte själv vill skaffa Balkylen kan jag slå lite siffror om du behöver hjälp med detta.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

marcusw (trådstartaren)

#9 » 23:29:33, 02-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Bild

Det är alltså en monorail crane, men med 6 ben jag har kommit till att det är det enklaste och att det fyller mina behov.

OM man bygger en travers som klarar X/Y , så blir det väldigt svårt om man har max last upphissad närmst en enda pelare den får som du skriver ta nästa all last.
Därför känner jag att en enkel centralt monterad IPE180 med en löpvagn både känns säkert, billigt, och fyller mina enkla behov.

Jag har haft en sådan 1 tons monorail på en tidigare arbetsplats och att hissa nån liten grej ibland duger det gott till.
Jag har ju en Bobcat som tar 750 kilo om det skulle uppstå något speciellt läge där något måste flyttas i olika ledder.

Så nu känns det lite : KISS , Keep it simple stupid :grin:

X och Y blir dessutom mera jobb, mer att svetsa att ha flera löpvagnar, men om jag har en enkel monorail med en mittmonterad IPE180, då är det enkelt att lägga ett självbärande plåttak åvanför allt, eftersom en monorail bygger "neråt" och inte är ivägen som en X/Y med åkvagn som åker där taket kunde ligga...

Fyrkantsrör vs HEA , jag upplever att eftersom denna lyft skall stå utomhus under ett självbärande plåttak så kommer det alltid att finnas fukt i fyrkantsrören, självklart kan man spraya med rostskyddsvax eller så..... men en HEA målad med 2k-epoxy, målad ochså under bottenplattan, känner jag mig tryggast med. Då ser jag dagligen att det inte finns någon korrosion.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

magloman

#10 » 04:13:19, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta hjälp av en konstruktör för säkerhets skull. Det blir stora dynamiska laster när du stannar/bromsar upp. Inge kul om det viker sig som ett korthus :s
När det händer ångrar man sig att man snålade in på just det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#11 » 10:00:19, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo är traversen motordriven i sidled blir det helt andra krafter på upphängningen jämfört med en man knuffar själv.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

rospigg

#12 » 11:27:20, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att sätta strävor i kryss mellan benen är nog att rekommendera,
allt för att få skelettet att bli mer stadigt (som en låda)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

marcusw (trådstartaren)

#13 » 12:06:50, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall inte ha motordrift, men det var de enda bilder jag hittade som visade en enkel monorail.



rospigg skrev:Att sätta strävor i kryss mellan benen är nog att rekommendera,
allt för att få skelettet att bli mer stadigt (som en låda)


Nackdelen är att det blir mindre öppet mellan benen och därför svårare att lasta in saker, men jag skulle kunna ha strävor upptill som lämnar fritt från golvet upp till ca 2,5 meter, kanske som en enkel fackverkskonstruktion.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#14 » 03:37:09, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bestämt mig för att försöka anlita en konstruktör.
En travers är egentligen inget att konstruera själv om man inte vet exakt vad man håller på med.


Bild

Det som fick mig att inse komplexiteten var att jag funderade på hur jag skulle fästa in sidobalkarna på de stående pelarna, antingen skruvat som på bilden åvan, eller svetsa fast hyllor på sidorna av de stående pelarna med allt vad det innebär av försvagning i värmezonen (HAZ), helt plötsligt så vart det ganska komplext.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Simnil

#15 » 10:26:36, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för storleksordning på lyftkraften vi pratar om? (eller står det här ovan och jag missat det?)

Ska konstruktionen vara fristående eller står den väggnära på båda sidor?
Förhindras benen att buckla/knäckas på något sätt blir konstruktionen direkt starkare.
Så låsa fast benen på något sätt förstärker konstruktionen mångfalt, antingen med kryss eller ännu bättre, om möjligt, förankra benen i huskroppen om nu konstruktionen står väggnära så rörelser/buckling förhindras på det sättet.
Min tanke är då att benen endast ska ta vertikala laster och huset får ta "alla" horisontella. Förankringspunkter mellan ben och hus på halva höjden halverar knäcklängder så det är också "nyttigt".
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se