Skru'are skrev:Du har ju även en annan tråd om samma sak.
Du kan inte se betongen för sig, traversen för sig och huset för sig. De skall samverka i en helhet.
Det har du självklart helt rätt i.
Skru'are skrev:Innan du gjuter: Ställ dig frågan hur du skall kunna ta moment mellan betong och stål.
En tunn platta klarar inte det. Du behöver en kantbalk!
Visst kan du sätta
stag kors och tvärs, men det blir jobbigt, mycket material och dyrt. Dessutom skall du ju komma in åtminstone på en kortsida.
Men jag förstår inte hur det någonstans kan bli så mycket kraft att en armerad 145mm betongplatta slits sönder ?
Förutsättningarna är att lyfta upp till 1 ton med ett
manuellt kedjelyftblock på en manuell löpvagn.
Jag kan förstå att det i värsta fall kan bli 1 ton samt egenvikt fördelat på 2 pelare.
Du tänker dig att det blir ett stort moment, som en hävstång nere vid plattan vid varje lyft ?
Som total amatör har jag svårt att förstå hur och exakt var det skulle kunna uppstå sådana moment att den tänkta betongplattan spricker/skadas ?
Känns som att det är så små krafter vi talar om jämfört med tex. en vanlig tvåpelarlyft som sitter i vart och vartannat garage, ofta på inga speciella plattor alls ?
mats757 skrev:Det jag reflekterar över, vilka några kanske redan har berört, är knäckning.
Det är alltså höjden på pelarna som har betydelse. Det som är väldigt stadigt på 3 meters höjd kan bli farligt svajigt på 4 meter.
Tyvärr har minnet svikigt mig, då det var 30 år sedan jag räknade på det här senast. Men jag minns dock att man skulle passa upp på hur långa/höga pelare var.
Låt någon räkna på det... Knäckning
Det var exakt det jag frågade om i trådens första inlägg
Även om jag skrev "deformeras plastiskt" , tänker mig att knäckning är ett extremt scenario och att deformation sker betydligt tidigare och att man inte ens vill nå stadiet med plastisk deformation.
Att anlita en konstruktör är som sagt en mycket bra ide´