Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Travers ombyggnad..

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

Edner (trådstartaren)

#1 » 15:24:09, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå.
Var och hämtade en 2-tons travers på auktion.
5m lång balk på 3 ben.
Nu till problemet.
Den är något hög för min verkstad och benen måste kortas.
Men jag funderar på om jag kan komma undan med att bara korta singelbenet och på andra sidan hänga balken på undersidan av parbenskonstruktionen istället för som det varit på ovansidan?
Balken kläms fast mellan stålplattor med m20 gängstänger och min fråga är om balken kan hänga i dessa m20 gängstänger om jag vänder på allt och drar fast det på undersidan istället.
Kan man göra så eller blir det en säkerhetsrisk?
På sista bilden så ser ni plattorna jag vill vända på..



Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580



Kotten

#2 » 16:01:20, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte misstolkar designen utfrån bilderna och beskrivningen ska balken alltså vara fastklämd ovanpå benparet - i det läget tar själva konstruktionen upp hela traversens vikt och gängstängerna spänner ihop så att det inte kan röra sig i andra ledd. Om du däremot hänger traversen på undersidan blir traversens vikt istället hängandes i M20 gängstängerna som får ta alla krafter i alla ledd, vilket jag inte alls tycker är en bra idé även om de på papper kanske skulle hålla för den statiska lasten. Traverser ger i sin natur mycket dynamiska laster i olika ledd (stora massor som ändrar riktning).

Finns tyvärr ett par mindre katastrofer där många fått sätta livet till för att man missat denna detalj när man ändrat upphängningen av ex gångbroar. Det är såklart mer jobb att korta alla benen eller bygga om konstruktionen på annat sätt, men det är det enda säkra sättet.


Grattis till en fin travers, den blir säkert användbar efter lite småfix :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Edner (trådstartaren)

#3 » 16:29:35, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har nog rätt.
Ev är det kanske mindre jobb att fälla upp den en bit i innertaket…
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580

QV_

#4 » 17:48:41, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hela min travers med 2x10m bana och 6,3 meter traversbalk hänger i 6 st M16
lyfter 500 kg och 26m balk väger en 500 kg.

Nu är min upphängning originaldelar och inte stumma, utan kan "gunga"
Så håller lär det göra.
Dock så skulle jag planera för maximal lyfthöjd, så att korta benen eller modda taket skulle vara mina första alternativ.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Edner (trådstartaren)

#5 » 19:28:06, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp.
Moddning av taket ger mest lyfthöjd.
Ska reda ut hur besvärligt det är.
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580

Stridis2

#6 » 23:03:56, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om jag brukar predika säkerhet så tror jag det kommer att hålla med att ha balken hängande under i 4 st M20, i alla fall om dessa är av bättre kvalité. Vill minnas att en M12 i 12.9-kvalité håller för över ett ton. Men som flera redan konstaterat så tappar du mycket lyfthöjd med den konstruktionen.
En tanke. Svårt att veta om det fungerar utan att ha sett travers och hus. Men skulle det gå att fästa in längsgående balk i dubbelbenets tvärgående i samma höjd? Antingen svetsa eller bulta ihop. Alltså vare sig över eller under.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Edner (trådstartaren)

#7 » 08:31:45, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken har slagit mig.
Men då skulle jag behöva lita väldigt mycket på mina egna svetsar och även frångå grundkonstruktionen ännu mera.
Känner mig inte trygg med det..
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580

Turbodiesel

#8 » 10:27:18, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hörnet på bild är knappast fabrikssvetsat.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Edner (trådstartaren)

#9 » 10:37:34, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte jag heller.
Men besiktigat i detta utförande har det varit.
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se