Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Är "18 CRNIMO 7-6 ESU" svetsbart?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

dejvi (trådstartaren)

#1 » 22:13:12, 16-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Fick en klimp av detta material idag, "18 CRNIMO 7-6 ESU", och tänkte att jag skulle använda det som smidesstäd, klimpen väger drygt 100 kg så det borde bli ett bra städ av det bara materialet är ok till det!?

Anledningen till att jag vill veta om det är svetsbart är den att jag tänkte svetsa på ett horn till städet på ena sidan! Blir en del slipa också innan det är som jag har tänkt, men gratis var det!

Vart kunde man föra en sån här klimp om man vill ha den skuren till form för att slippa slipa så mycket! Vad skall man ha för utrustning till att skära i en sån här klimp?


Bild


Bild
sådär hade jag tänkt mig...
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -



dejvi (trådstartaren)

#2 » 22:34:13, 16-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojoj, hittade ju en del på google ganska snabbt!

på tyska säger man såhär: 18CrNiMo7-6 ist in der Regel schweißbar.

Låter ju bra (men kan bara "skoltyska"...)


Ni som förstår er på olika material, får ni ut något mer från pdf:en som är värt att veta? Är det överhuvudtaget lämpligt som smidesstäd. (bara hobbybruk)

Hur skulle ni göra om ni skulle göra om detta till ett smidesstäd? Vill ju ha en rak kant åtmistone. Enligt min skiss blir det ju dock bara en rak kant, borde man ta bort en "långsida" helt också för att få en 90 graders kant längs med hela? Blir ju att ta bort en del kilon, men det är ganska många att ta av så det räcker säkert åt mig hursomhaver!

Eller skall jag helt glömma detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dejvi 22:40:35, 16-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

östemann

#3 » 23:10:15, 16-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte hundra säker på det men har för mig att det är ett seghärdningsstål.
Som råmaterial är det relativt mjukt och lättbearbetat.
Svetsbarheten kan bli lite ''spännande'' med såna material.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

jörgen.ottosson

#4 » 13:08:42, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska plana en eller två ytor så måste du använda en fräsmaskin (eller kipphyvel om du vill vara lite gammeldags ) att bearbeta med. ( du kan inte skära med gas, laser, plasma ed. mot en så sned yta....)

Kolhalten är ganska låg (0,17%) men kolekvivalenten (ett sätt att bedömma svetsbarhet på legerade stål) blir ca 1.5% enl. min överslagsveräkning..... och det är högt, så du kan inte svetsa vid rumstemperatur. ( då måste den vara under 0,4%)

Du måste förvärma ämnet till ca 300°C innan svetsning skull jag tro....och sedan låta det svalna långsamt. (legeringsämnena i stålet är valda för att ge stora härddjup = härdning även vid långsam avkylning ...om jag nu inte är ute på monarken)

Måste jag säga att du måste vara säker på att du använder torra elektroder....skulle gissa att detta är ett stål som är känsligt för vätesprödhet.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Konstruktören

#5 » 02:29:58, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

18CrNiMo7-6.
Har använt detta material imaskinaxlar.
Bearbetning i svarv o fräs är inga problen, ge dig inte på att skära med gas då kan du få problem med att materialet tar härdning.
Svetsa hmm, jo det går men som Jörgen Ottosson säger så bör du förvärma ~300C och inpacka i rejält med isolering endast en liten öppning vid svetsstället. Värma ytterligare efter svets och låta ligga dragfritt. Fördelaktigt om du har överlegerade pinnar och naturligtvis torra.
Tänk på att få klumpen genomvarm annars kallnar den fort.
Användarvisningsbild
Konstruktören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:42, 13-05-2012
Maskintyp: Ej angivet

dejvi (trådstartaren)

#6 » 09:11:23, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infon! :thumme:

Konstaterade dock att det är onödigt mycket jobb med klumpen så den for till bra att ha lådan... Plus det där med svetsningen, för ett horn vill jag ha på städet! Får leta upp ett riktigt städ, men de tycks vara mycket sällsynta här i Finland!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Konstruktören

#7 » 12:08:28, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tidigare gjort "Städ" av grov järnvägsräls fungerar hyfsat tycker jag. Nej räls är inte svetsbar i vardaglig mening.
Användarvisningsbild
Konstruktören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:42, 13-05-2012
Maskintyp: Ej angivet

dejvi (trådstartaren)

#8 » 13:09:23, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo, jag har också gjort ett städ av grov räls, men jag tycker inget vidare om det. Duger kanske till knivsmide, men inte svarar städet på hammarslagen. Helt annat att smida på ett 100-kilos städ, får ut så mycket mer av varje hammarslag...
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Konstruktören

#9 » 22:54:48, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är helt sant och beror naturligtvis på hur grovt smide du tänkt bearbeta. För att få den där "goa döda" känslan får det nog till stålgutna städ.
Hmm...kan du inte smida fram ett ur klumpen du har :huh:
Användarvisningsbild
Konstruktören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:42, 13-05-2012
Maskintyp: Ej angivet

Kallsme´n

#10 » 09:14:17, 22-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

18crnimo7 är ett sätthärdningsstål och är väldigt mjukt, och väldigt låg kolhalt och går därför inte att härda, på normalt vis,
dvs, värma upp och kyla i olja eller vatten
Sätthärdning innebär att man tillför gas under härdprocessesn för att få ytan hård
Dessa stål används i axlar och kugghjul för att få en hård yta och seg kärna
Det har inga bra slagseghetsegenskaper, så jag avråder att använda detta som smidess städ

Jag föreslår att du använder tex SS-2541, det har ganska goda slagseghetsegenskaper, och blir ganska hårt om man flammar ytan
dvs , man kan punktvärma slagytan och kyla med vatten för att få ytan hård, om man inte har tillgång till annan härdning

De flesta legerade stålsorter är ej svetsbara ur metallurgisk mening, dvs med korngränser och annat tjafs :grin:
ska man bara använda det som städ så blir det ju inga större påfrestningar, och dessutom så blir det ganska mycket svets
Så jag tycker du kan svetsa med vad som helst, utan att förvärma och eftersvalna långsamt

Om ni har problem att få tag på material eller behöver ha något smide, tveka inte att kontakta mej
Jag hjälper gärna till,

Det här är bara en liten del av vad vi kan åstakomma, med friformsmide

http://www.youtube.com/watch?v=WEeW75K7agY
http://www.youtube.com/watch?v=NlvoWvsw_go

Med vänlig hälsning
Roger Lund
Karlskoga Hammar & Hejarsmide
www.hammar-hejarsmide.se
roger@hammar-hejarsmide.se
Kallsme´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:11, 24-03-2009
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 407B

dejvi (trådstartaren)

#11 » 17:29:15, 22-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för utförligt svar! Roligt med en smed på forumet :grin:

Blev ju att gå lite runt detta problem till sist! Klipper in lite egna citat från en annan tråd där detta fick sin fortsättning.

dejvi skrev:Bild
100kg styck, borde räcka till det mesta som jag smider... Blir att fixa en rejäl stubbe nu då!


dejvi skrev:tusen tack! Har suktat efter ett ordentligt städ bra länge så fick jag nys om en gammal smed som skulle sluta så då var det bara att slå till! Ett är i toppskick, det andra har en del hammarärr! En passligt hård bana är det också, provade studsa en 25mm lagerkula från olika höjder och den studsar upp 85-90% av höjden man släpper den ifrån! Vilket är ett mycket bra resultat! Kohlwsa och Lokomo är väl bland de hårdaste och de har nästan 100% rebounce...

Blir att slipa banan på det andra och provade lite smått igår, inga problem med att härdningen försvinner än så länge iaf! Började i ett hörn och när ärren var borta provade jag att studsa kulan på det slipade området o studsen var fortfarande lika bra! Så som tur var finns det lite djup i härdningen. Annars ett ganska skojjigt test, är roligt att prova studsa på lite olika material, efter att ha studsat mot en härdad yta känns ohärdat järn som en svamp man kan nästan se hur kulan sugs fast! Prova får ni se... :grin:


Gjorde stubben av de där 18CrNiMo "axlarna" jag hade... Hade 2st klimpar á 100kg plus en rejäl fläns (70cm i diameter och 20mm grov), som fick offras för "stubbmaterial". Blev dessutom rätt höjd på det hela och en hel del kilon. Med städ och allt ligger jag en bit över 300kg nu och det händer nog grejjer då man hamrar :grin:

Finns visst lite olika teorier om huruvida stubben "hjälper" städet eller ej, men jag tror att det hjälper. Morfar har en liknande uppsättning med ett 80kg lokomostäd som står på en 150kilos järnklimp... Men men, finns teorier som pekar helt åt andra hållet också (skall vara mjukare stubbe)!

:off_topic: Kallsme´n, kanske du känner dessa grabbar? https://www.facebook.com/pages/Nylund-K ... 4986706016
Har haft en del utbyte med den äldre av bröderna... Var riktigt skojj att smida med lufthammare :grin:
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

qqq

#12 » 19:26:43, 22-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallsme´n skrev:18crnimo7 är ett sätthärdningsstål och är väldigt mjukt, och väldigt låg kolhalt och går därför inte att härda, på normalt vis,
dvs, värma upp och kyla i olja eller vatten
Sätthärdning innebär att man tillför gas under härdprocessesn för att få ytan hård
Dessa stål används i axlar och kugghjul för att få en hård yta och seg kärna
Det har inga bra slagseghetsegenskaper, så jag avråder att använda detta som smidess städ

Jag föreslår att du använder tex SS-2541, det har ganska goda slagseghetsegenskaper, och blir ganska hårt om man flammar ytan
dvs , man kan punktvärma slagytan och kyla med vatten för att få ytan hård, om man inte har tillgång till annan härdning

De flesta legerade stålsorter är ej svetsbara ur metallurgisk mening, dvs med korngränser och annat tjafs :grin:
ska man bara använda det som städ så blir det ju inga större påfrestningar, och dessutom så blir det ganska mycket svets
Så jag tycker du kan svetsa med vad som helst, utan att förvärma och eftersvalna långsamt

Om ni har problem att få tag på material eller behöver ha något smide, tveka inte att kontakta mej
Jag hjälper gärna till,

Det här är bara en liten del av vad vi kan åstakomma, med friformsmide

http://www.youtube.com/watch?v=WEeW75K7agY
http://www.youtube.com/watch?v=NlvoWvsw_go

Med vänlig hälsning
Roger Lund
Karlskoga Hammar & Hejarsmide
http://www.hammar-hejarsmide.se
roger@hammar-hejarsmide.se


:off_topic:
Det var inte till dig som Jesse James var till när han kom till sverige för att lära sig (?) att smida ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Kallsme´n

#13 » 19:35:23, 22-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det stämmer
jesse James var här i ett par dagar
Shysst snubbe :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
Kallsme´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:11, 24-03-2009
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 407B

dejvi (trådstartaren)

#14 » 21:00:59, 22-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

oj, celebert besök :)

Ser roligt ut i din smedja!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

qqq

#15 » 21:26:23, 22-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallsme´n skrev:Jo det stämmer
jesse James var här i ett par dagar
Shysst snubbe :shake_hands:

Mera :off_topic:
Han har haft ett par spännande flickvänner...minst sagt. Var någon av dom med på besöket ?

BytheWay. Ursäkta sidospåret. Jesse James och hans smidesideer är nästan värd en egen tråd.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se