OBS detta är antaganden utifrån allmän kunskap om fackverk inte specifikt takstolar.
Allmän kunskap och sunt förnuft kommer man långt på!
Jag skulle gissa att numer två blir lättar/billigare......orsaken till att den första har "W-takstolen" inbyggd är nog att det behövs föra att den ska vara tillräckligt stark. (den får ganska stora krafter i området där innertaket vinklas, pga större "spännvid" på mitten.
Du får inte göra några antaganden om varför den första är konstruerad som den är, för det är inte säkert det finns något logiskt tänkande bakom...
Den övre har jag nämligen ritat själv och det är bara baserad på visst sunt förnuft och ytterst bristfällig kunskap.
Men jag resonerade som så att den övre delen är starkt självbärande fackverk. Samt med kortare sträcka som är snedtak, vilket jag tolkade som att det bör bli mindre moment i knutpunkten mellan snedtak och horisontell del.
Frågan är då om det går att få mig att förstå vad jag gjort för tankevurpa?
Är det att det blir litet liv på fackverket i knutpunkten jämfört med den nedre som har större liv i knutpunkten?
Jag som trodde jag klurat ut nått smart...
//Micke