Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Vinkelväxel till vp-drev

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

emilenka (trådstartaren)

#1 » 23:05:02, 03-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej kamrater. Jag skulle behöva hjälp att beräkna vilken storlek jag behöver på en vinkelväxel. vi är tre grabbar som har en flotte som i dagens läge har hydrauldrift kopplat till ett vp 280-drev drivet av en passat-diesel. Problemet vi har i och med att flotten blir tyngre allt eftersom är att vi får svårt att få ut den effekt vi vill till drevet. Lång historia kort så har vi bestämt oss för att skrota hydrauliken på driften och istället koppla direkt på drevet via en automatlåda, problemet är att vi måste ha en vinkelväxel pga utrymmesskäl och jag har lite problem att lista ut hur kraftig vinkelväxel vi kommer behöva. Ambitionen är att "bara för att" byta ut passatmotorn mot en cheva v8, vi är inte ute efter att köra 20 knop med flotten men vi viill kunna ligga i minst fem i marschfart. Idag gör vi cirka 1.5/2 knop uppströms. Ideer någon? Flotten är 12x7m med ståltunnor som är koniska framtill..
emilenka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:54, 10-09-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218td, BmBboxer 350, Fordson Dexta



rospigg

#2 » 23:57:07, 03-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Ditt inlägg är tomt...
Är det en vattenpump eller ett Volvo-Penta drev?

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

emilenka (trådstartaren)

#3 » 19:54:01, 04-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedärja, satt och knappade med ipaden och det verkade inte funka :???: ,
Som sagt. Behöver hjälp att beräka hur kraftig vinkelväxel jag behöver till att driva ett vp 280 drev. Vi har en flotte som vi idag driver med en passatdiesel kopplat med hydraulik till drevet. Problemet är att ju mer vi bygger på flotten desto tyngre går det och nu har vi inte kraft nog att ta oss framåt när det är strömt.
Nu är tanken att vi skall byta ut passatdieseln mot en cheva diesel med automatlåda och koppla denna till drevet. problemet är att motorpaketet sitter monterar i vinkel så vi kommer måsta ha en vinkelväxel, frågan är då hur kraftig? Detta är inget fartvidunder men den flyter fram tämligen fint i vattnet, vårt största problem är motvinden. Idag ligger vi på cirka 1- 1.5 knop i marschfart uppströms och vi skulle vilja kunna hålla cirka fem.
Flotten är 12x7 meter i två plan och vi har ståltunnor som är koniska framtill. Någon som har en ide'?
emilenka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:54, 10-09-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218td, BmBboxer 350, Fordson Dexta

fretchi

#4 » 00:00:19, 05-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket varvtal kommer du att ha över vinkelväxeln? Motorns varvtal eller mer/mindre?

Ju lägre varvtal desto högre moment för att få ut samma effekt.

Modifierad bakaxeldiffklump kanske? Fast de har ju utväxling.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

emilenka (trådstartaren)

#5 » 08:10:22, 05-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi siktar på att ligga på cirka 1500 på motorn och ungefär 3000-3500 på drevet
emilenka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:54, 10-09-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218td, BmBboxer 350, Fordson Dexta

jörgen.ottosson

#6 » 08:43:35, 06-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du vilket vridmoment motorn kan ge och utväxlingen du vill ha (ca 1:2 eller 1:2,5 i ditt fall verkar det som...) så har tillverkarna av växlarna redan dimensionerat den åt dig. :grin:

http://www.mekanex.se/produkter/motor/s ... vaxlar.php

....men med V8- så tror jag momentet blir stort= väldigt dyr växel. :snow: Om den ska klara moment/effekt kontinuerligt.

En sak jag inte förstår.... :klia: vad ska du använda automatlådan till? den växlar ju i princip åt fel håll (nedåt) kan du inte hoppa över den?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

emilenka (trådstartaren)

#7 » 09:00:01, 06-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mest för att kunna växla ur när man vill stanna, sedan får jag för mig att man får en mjukare gång om man kan använda sig av en automatlåda?
emilenka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:54, 10-09-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218td, BmBboxer 350, Fordson Dexta

Erland Karlsson

#8 » 09:27:47, 06-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men.. Finns inte ett backslag inbyggt i drevet? Där finns ju både fram, back och neutral. Plats sparar du också jämfört med chevaautomaten.
Går det inte att bygga om vinkelväxeln ur ett skrotat drev? Borde tåla både varv och moment?

Om jag nu inte är helt ute och cyklar förstås...
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

Fredrik_

#9 » 10:37:10, 06-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går inte, åtminstone en hel del, av utväxlingen att justera med proppelern?! (Diameter/stigning/yta)
Vinkelförändringen är en annan sak, fast V8:an är väl lika lång som bred så vinner ni något då?
Angående automatens mjukhet (på väg), samma effekt blir det ju i vattnet med proppelern..(Slirar)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

emilenka (trådstartaren)

#10 » 13:42:52, 07-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå proppen går nog att reglera en hel del med, har tre st med olika stigning som vi testat, problemet att vara utan låda är ju att få ett neutralläge utan drift..
emilenka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:54, 10-09-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218td, BmBboxer 350, Fordson Dexta

Fredrik_

#11 » 18:40:05, 07-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

..men som redan påpekats:
Fram-neutral-back brukar regleras I själva drevet!! :wave:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se