Tack för svaren!
Mojje: Tyvärr har inte denna motor oljeplugg, Volvo skickar t.o.m. med en
handpump för att byta olja.
Men jag har tänkt att fästa ett antal starka magneter under oljetråget för att hålla kvar järnhaltiga partiklar så de inte kommer in i smörjomloppet. Vad tror ni om det?
Jörgen: Intressant! Jag hade inte noterat att brottytorna ser annorlunda ut. Skadorna på kuggens överkant tror jag är ett resultat av att den mindre biten på kugghjulet lossnade och lade sig under det roterande hjulet så de skavde mot varandra. De flesta kuggarna har liknande skador (utom på den del som lossnade). Dessutom stämmer skadorna med hjulets rotationsriktning.
Du har nog rätt i att den saknade biten borde kunna ge fler upplysningar. Jag får nog riva motorn i höst och se om jag hittar den. Det är ändå dags att byta
gummibälg på drevet.
Norpan: Jag har dragit runt motorn för hand och känt så att det inte "hackar" någonstans. Det känns som den går mjukt och fint hela tiden (dekompressionsspaken uppfälld). Dessutom har jag filmat in bakom transmissionskåpan med ett endoskop medan jag snurrade på svänghjulet utan att se några främmande delar.
Dieselpumpen kunde jag dra runt med handkraft (röret till spridarna var dock bortkopplat). Även vattenpumpen som drivs av samma
kugghjul går lätt att snurra runt.