Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Tillsats i olja mot läckande packboxar?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 12:40:23, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns tillsatser att hälla i oljan i växellådor som på något sätt ska täta läckande packboxar. Hur funkar dessa? Gör de att gummit blir mjukare och täta bättre?
Finns det någon nackdel med dessa tillsatser? Är det värt att lägga pengar på?
Det jag funderar på att använda det till är en framaxel till en mindre fyrhjulsdriven traktor, så det är till differential och slutväxlar. Alltså inte så många liter olja.
Grejen är den att det har kommit några droppar olja någonstans kring drivknutarna, så jag vet inte om det är framaxeln eller slutväxlarna som läcker lite. Den ska inte gå så mycket, och den verkar i övrigt inte sliten på något sätt, så jag tänkte undvika att göra en renovering av hela framaxeln.

Vad heter dessa tillsatser och var köper man dom?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



PerÖ83

#2 » 13:03:28, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Omega 917 är en som jag har bra erfarenheter av.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

torbjorn_forsman

#3 » 14:49:55, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De fungerar genom att de innehåller mjukgörare av ungefär samma slag som brukar ingå i oljebeständigt gummi. När t ex en packbox eller O-ring blir gammal och torr, så beror det på att mjukgörarna har vandrat över till oljan och lämnat hårt och sprött material efter sig.
Men de fungerar bara om packboxarna läcker pga att de har blivit torra och hårda, inte om läckaget beror på att tätningsläppen eller axeln är skadad eller nersliten.
En möjlig nackdel med de där undermedlen är om oljan kommer i kontakt med plastdelar som ska vara hårda (t ex hastighetsmätardrev), risken finns att även de mjukas upp.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gaffa

#4 » 15:02:48, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läckage på de ställen du beskriver beror ofta på att det har tryckts in grus och skräp i packboxen. Axeln har ofta ett fult spår vid packboxens läge från slitaget av föroreningen. Jag tror inte det är rätt ställe att prova med undermedel på.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

LeifAndersson

#5 » 15:12:24, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många har testat det där på ZF axlar som inte tätar i axelingången till slutväxeln. Jag vet faktiskt ingen som fått det tätt, utan det brukar vara ett försök innan man river axeln och byter tätning. :sad: Får den där frågan då och då och brukar säga att du kan ju försöka, inget blir skadat i varje fall.

Tillägg: Förövrigt brukar det vara sliten bussning som ligger bakom läckaget, så den byts också när axeln rivs.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Henrik1977 (trådstartaren)

#6 » 15:39:34, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.
I det här fallet sitter delarna väl skyddade, och det är inte inget grus och sånt där. Den är från 1984 så jag misstänker att det handlar om att det är gammalt och torrt.
Axeln som kommer ut ur framaxeln före knuten har ingen bussning, utan det sitter ett lager där. Det sitter dessutom utanför tätningen. Lite udda tycker jag.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Loke

#7 » 15:46:15, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska tillägga i debatten att jag hade ett läckage från en slutväxel på minigrävaren, och innan jag beslutade att demontera så testade jag med Omega packningstätare. Och tro det eller ej tätt blev det, men jag fick fylla efter olja och medlet en par gånger, oljan jag efterfyllde tillsammans med medlet var någonting som hette Mereta från Nynäs smörjmedel som jag hade kvar i en dunk. Nu är ju detta
o-ringar det är frågan om och där fungerade det i alla fall, hur detta funkar med ordinära packboxar kan man diskutera, är det slitage lär det nog inte funka.

För övrigt så hade minigrävaren stått en längre tid innan den kom i min ägo, så det var liksom det klassiska, när grejerna åter får börja röra sig kommer även läckagen krypande.

Vid uppsvällning av tätningar med undermedel i vart fall mindre enheter så testa att byt olja till en betydligt tjockare olja (där detta funkar) så medlet åtminstone får en chans att hinna verka innan allt läcker ut.


Loke
Senast redigerad av Loke 18:06:39, 21-02-2018, redigerad totalt 1 gång.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

gaffa

#8 » 16:27:43, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta är det högtryckstvätten som trycker in gruskorn här även om det upplevs som väl skyddat. Reservdelar finns och det är inget tidsödande jobb så det är inte mycket idé att försöka med tillsatser.

Det är dock ganska intressant att se om tillsatser fungerar som på inre läckage i snabbväxlar på maskiner utan någon reservdelstillgång. Vet en som lyckades med detta på en stor IH men den blev såld så jag vet inte hur länge det fungerade.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Henrik1977 (trådstartaren)

#9 » 16:34:12, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kommer inte åt där med högtryckstvätten. Det skulle isåfall vara om man svänger hjulen så långt det går och sedan stoppar in tvätten i springan som blir..
Det är en hel del som ska skruvas isär.. slutväxlarna måste plockas isär.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

gaffa

#10 » 16:39:06, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte fel att kolla över slutväxlar och lager på en traktor som har rullat ett antal år :thumme:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Henrik1977 (trådstartaren)

#11 » 17:28:55, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä.. men jag har lyft upp och känt efter glapp, men det är inte glapp nånstans, inte ens minsta glapp i p-änden. Den har gått 4000 timmar. Och den ska bara dra ogrässprutan och kanske nåt mer lättare jobb, så det känns överdrivet att renovera framaxeln bara för att det är lite oljigt vid slutväxeln.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Trondos

#12 » 21:15:40, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min mamma hadde en Peugeot 309 med en servopumpe som lakk fra pakkboksen. Fylte på Omega 017, og fra å lekke så mye at der alltid hang en dråpe under pumpen, ble lekkasjen redusert til at servopumpen var såpass fuktig at damm og skit samlet seg under akslingen, men det hang aldri noen dråpe under der etterpå.
I det fallet var det en lyckat reparasjon, bilen gikk på skroten med samme servopump. :D
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

gaffa

#13 » 23:07:41, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska ovidkommande men appropå läckande framhjulsnav. Hört i kom-radion i mitten av 80-talet på ett av godsen under vårbruket:
Föraren -det rinner olja på insidan av framhjulet.
Inspektoren -kommer det mycket?
Föraren Nä!
Inspektoren -fortsätt och kör till midda så får vi se
Föraren vid middagstid - nu läcker det inte längre
Inspektoren -mycket bra
Föraren vid tretiden -det ena framhjulet stannar till emellanåt
Inspektoren -Avbryt!
Tilläggas ska att inspektoren inte var någon maskinmänniska troligen ej heller lantbruksutbildad utan mer noga med att klä sig fint, vara stor i korken och framhäva att han var ryttmästare...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

63an

#14 » 23:13:45, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han kunde ta beslut i allafall :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#15 » 23:40:34, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Omega 917 fungerar utmärkt, när packningen är ny... på gamla torra, spruckna, trasiga packningar så kan man inte förvänta sig att en mjukgörare får dem att "reparera" sig.

Min erfarenhet, som motsvarar på sätt och vid din fråga, är BMW R75-100, framgafflar. Dessa gaffelben är -ökända- för att slita packboxar. Man får kallt räkna med att byta minst en gång per säsong. Efter jag började använda 917 upphörde det problemet. Att jag dessutom övergick till Omegas 699 automatlådeolja istället för gaffelbensolja har givetvis hjälpte till.

Tyvärr är jag nog benägen att hålla med LeifA gällande drivaxelpackbox som du frågar om... du åker på att byta... Gör ordentligt rent när du byter - packboxar gillar inte sådant som kan agera slipmassa...
Beroende på mängden olja/fett som packboxen skall täta emot så -kan- Omega 917 vara till god hjälp, eller bara gräva ett djup hål i din plånbok... 917 skall pytsas i i 3% av volymen och sedan 1% vid nästa oljebyte samt någon skvätt då o då "vid behov"... På en mc's gaffelben blir det lönsamt, men på en växellåda med många liter olja i kan det blir för dyrt... Du får räkna o kolla var "brake even" går i ditt fall :-)
http://www.smorjteknik.se
http://www.magnagroup.com/doc.php?id=813
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se