Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Väljer ni tillverkarens egna oljor ibland?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 21:21:00, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trädgårdsmaskiner som exempel har ju nästan alla sitt namn på oljor som maskinerna behöver.
Gissningsvis till ett högre pris, än ifall man köper "Mobil" eller annat känt märke med samma specifikation.

Händer det att ni ändå väljer att använda maskintillverkarens kemikalier?
Är det isf för garantin, eller bekvämligheten i samband med köp av reservdelar, eller att det känns mer seriöst?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



rospigg

#2 » 22:13:44, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aldrig någonsin, annat än om det är en smart förpackning som underlättar användandet.
Innehållet finns minst lika bra och dessutom mycket billigare hos andra leverantörer.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Alrik

#3 » 22:42:35, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hemma har jag Texaco rakt av i oljor.

Huvudsaken att rätt spec används.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Wizzman

#4 » 22:42:58, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det händer om det är svårt att veta vad det ska vara för olja, eller om jag bara ska fylla på utan att byta. T ex Volvos växellådsolja...

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Stridis2

#5 » 10:33:54, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte säkert att en olja som uppfyller specen fungerar bara för detta. Jag tror jag skrivit om detta tidigare, men i så fall får ni antingen stå ut med att läsa en gång till eller hoppa över mitt inlägg. :mrgreen:

Detta gäller en mycket mer extrem användning än en trädgårdsmaskin, det rör sig om en hydraulisk automatisk stansmaskin, en Savlagnini S4:a. Tillverkaren hade specificerat vissa fabrikat på oljor, bl.a. Mobil. Företaget som ägde maskinen körde bara med Shells oljor, och eftersom Handels 46 uppfyllde samma spec som Mobiloljan använde man Handels 46 istället. Maskinen gick, men man hade markant mer fel och haverier än normalt, och massor med småtrul och driftsstörningar. Efter flera år så tröttnade man och av ren frustration beställde hem Mobil-olja istället. Direkt efter oljebytet märktes en klar förbättring, maskinen gick bättre och bättre med tiden för att efter kanske ett halvår gå riktigt bra. Sedan dess har man bara kört med Mobil i dessa maskiner, och det bör ha varit mellan 10 och 15 år sedan man bytte fabrikat.

Enda gången jag privat har köpt från tillverkaren var till min hetvattentvätt. Jag visste inte vad för olja det skulle vara så jag körde inom lokala Alto-huset. De sålde en piratolja som skulle vara korrekt. Den var jättedyr, men ändå bara en tredjedel av priset jämfört med original. Tack och lov behövde jag bara en liter, så det hade jag råd med... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

gaffa

#6 » 11:46:29, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man väljer tillverkarens egna vätskor för att behålla garantin och för att följa villkoren i maskinskadeförsäkringen. Av denna anledning används här bla JD Coolgard (svindyrt gult vatten) JD 50+ motorolja som nästan aldrig behöver bytas och JD Hy Gard transmissions/hydraulolja (som egentligen är en riktig skräpolja :grin: enligt områdets Agrolrepresentant)
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

JD400

#7 » 14:47:30, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det är en skröna men har hört att en del biltillverkare har spårämnen i sina oljor så det går att kontrollera om man använt deras föreskrivna olja t.ex. Om det sen kommer fram vid ett garantiärende att man då inte har använt just deras olja kan man ju gissa vad som kommer hända.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

AN

#8 » 14:51:56, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev: JD Hy Gard transmissions/hydraulolja (som egentligen är en riktig skräpolja :grin: enligt områdets Agrolrepresentant)

Men agrols var en riktig toppen olja :klia: :grin: :grin:
Vad var det han inte gillade med den? Verar vara många i USA som gillar att ha den i transmissionen på lite trimmade USA pickuper.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

gaffa

#9 » 16:02:59, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hy-Gard skulle enligt Agrolmannen ligga flera klasser under alla deras oljor som har rätt spec för John Deere och därför var något av marknadens allra sämsta produkter
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

ac tc

#10 » 16:10:53, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte ett dugg säkert att oljenasaren har en susning om vad han säljer, redan oljetillverkaren far ju med osanning.
Ex från en stor leverantör, en atf olja som ska vara modern och funka i många vxl lådor. Jag har bara tagit med ett par rader av vilka specar dom ska uppfylla:
Daihatsu Alumix ATF Multi, Dexron® III H ; Mercon® ; Allison C4, Chrysler ATF+4 & ATF+3
Lägg märke till att den ska uppfylla både DEX3 och ATF+4, det går faktiskt inte då GM ( dex3 ) och Chrysler ( atf+4 ) föreskriver två helt skilda friktionskurvor. den här oljan skulle ta ihjäl en Chrysler Voyager vxl på ett par hundra mil. dessutom så är ATF+4 inte en spec utan ett recept, dvs du ska använda dessa basoljor och dessa additiv för att få kalla det för ATF+4.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

toker

#11 » 18:01:01, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Vet inte om det är en skröna men har hört att en del biltillverkare har spårämnen i sina oljor så det går att kontrollera om man använt deras föreskrivna olja t.ex. Om det sen kommer fram vid ett garantiärende att man då inte har använt just deras olja kan man ju gissa vad som kommer hända.

Det är nog en skröna och det är väl väldigt ovanligt att en tillverkare före skriver ett särskilt märke det står ju ofta en rekommendation och sen efter eller motsvarande produkt. Om man måste använda speciell olja för att behålla garantin lär det väl inte duga med att byta själv då ska väl servicen vara dokumenterad och utförd enligt tillverkarens anvisningar.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#12 » 14:29:43, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Vet inte om det är en skröna men har hört att en del biltillverkare har spårämnen i sina oljor så det går att kontrollera om man använt deras föreskrivna olja t.ex. Om det sen kommer fram vid ett garantiärende att man då inte har använt just deras olja kan man ju gissa vad som kommer hända.

- visst det är möjligt men att dra kemisk analys inför domstol är värre, det är inte direkt en svart-vit vetenskap och det finns massor med skäl att ifråga sätta resultaten.
Då är det bättre att kolla vad för olja som fanns i, visk, tillsatser osv- fortfarande inte särskilt enkelt eller billigt.
- tvåtaktare med oljeblandad bensin är nog det enklaste då man bara letar ut en % - sats av olja/ bensin men jag skulle tro att dom ger sig så fort dom ser färgen på blandningen.

Jag tror nog snarare att svaret blir: kan du bevisa att du skött oljebytet? om inte så är vi inte till hjälp!

Vad det gäller egna oljor så är det rätt enkelt inom bilvärlden där oljor ska vara blandbara och kunna ersätta varandra, välj rätt spec och visc API SN tex så är det lugnt. Det finns rätt så hårda standarder.
Tittar vi på industrimaskiner så blir det annorlunda, där kan tillverkaren kräva precis vad han vill i olje väg för att garantier skall gälla. det innebär inte att inte oljor är utbytbara men det kan vara så.
Observera att hydraul olja inte bara för att de heter vg.. nödvändigtvis är blandbar med en annan, den omfattas inte av API eller ACEA krav på blandbarhet för "bil" olja.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

mopar340

#13 » 09:31:24, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:
JD400 skrev:Vet inte om det är en skröna men har hört att en del biltillverkare har spårämnen i sina oljor så det går att kontrollera om man använt deras föreskrivna olja t.ex. Om det sen kommer fram vid ett garantiärende att man då inte har använt just deras olja kan man ju gissa vad som kommer hända.

- visst det är möjligt men att dra kemisk analys inför domstol är värre, det är inte direkt en svart-vit vetenskap och det finns massor med skäl att ifråga sätta resultaten.
Då är det bättre att kolla vad för olja som fanns i, visk, tillsatser osv- fortfarande inte särskilt enkelt eller billigt.
- tvåtaktare med oljeblandad bensin är nog det enklaste då man bara letar ut en % - sats av olja/ bensin men jag skulle tro att dom ger sig så fort dom ser färgen på blandningen.

Jag tror nog snarare att svaret blir: kan du bevisa att du skött oljebytet? om inte så är vi inte till hjälp!

Vad det gäller egna oljor så är det rätt enkelt inom bilvärlden där oljor ska vara blandbara och kunna ersätta varandra, välj rätt spec och visc API SN tex så är det lugnt. Det finns rätt så hårda standarder.
Tittar vi på industrimaskiner så blir det annorlunda, där kan tillverkaren kräva precis vad han vill i olje väg för att garantier skall gälla. det innebär inte att inte oljor är utbytbara men det kan vara så.
Observera att hydraul olja inte bara för att de heter vg.. nödvändigtvis är blandbar med en annan, den omfattas inte av API eller ACEA krav på blandbarhet för "bil" olja.


Det här är väl själva grundproblemet, det är ju bara för motoroljor där man har öppna "globala" standarder som är någorlunda relevanta för kraven som moderna maskiner och fordon, API och ACEA. Men även där så måste tillverkaren gå in och sätta högre krav men man har i alla fall en bra bas att utgå från.

När det kommer till hydraulik, växellådsoljor och sånt så är de öppna stadarderna inte på långa vägar tillräckligt bra för moderna maskiner så tillverkarna tvingas till att utveckla egna standarder.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

BM 4 ever

#14 » 09:49:44, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan dom inte tillverka motorer och maskiner som går att använda med vanliga standard oljor kan dom behålla dom..
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Björn.O

#15 » 10:24:43, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Cat 980M:n jag kör var det lite problem i början med havererande hydraulpumpar. Då säger Pon-Cat att vi måste köra med deras svindyra "Cold weather" specialolja. ( Hur det nu kan vara möjligt då maskinen går dygnet runt och aldrig blir kall?)
Sen när dom själva servar eller fyller på olja vid t.ex reparationer så fyller dom inte den oljan..
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se