Jac skrev:Kom att tänka på nåt annat som kanske har diskuterats i en tråd redan. Nån har en gammal tvåtaktsmotor från 50-talet. I manualen står det att man ska blanda 7% SAE 50
olja i bensinen (tog några tal ur luften som exempel).
Grunden till att det står så är ju att det var det som fanns tillgängligt på marknaden den gången manualen skrevs. En modern tvåtaktsolja i "modernt" blandningsförhållande bör ge helt överlägsen smörjning och framförallt en enorm sotreduktion.
Kontringen brukar vara att den gamla motorn är byggd för den gamla smörjoljan. Det tror jag väldigt lite på.
Ja en modern olja kommer ge otroligt mycket mindre avlagringar, sot och rök.
Däremot verkar man inte kunna minska hur mycket som helst.
Har gjort vissa experiment med Sachs flakmopedsmotorer, de börjar äta
kolvring om man går ner till 2-3% även med modern olja.
Däremot så funkar de hur fint som helst med 4% modern olja.
Förr i tiden så var det vanligt att få nypningar på tvåtaktare, upplever att med moderna oljor så är det otroligt mycket mindre vanligt.
Skulle väl säga att man kan prova med 3-4% modern olja i den gamla 50 tals motorn.
En modern tvåtaktsolja har en helt annan uppbyggnad än tex en motorolja
ofta är de uppbyggda på nedanstående sätt
1 del basolja
1 del lösningsmedel, nafta
1 del PIB (polly iso buten) som funkar både som en VI improver men även ett "brandämne" som gör att oljan förbränns efter den har gjort jobbet.
Samt lite additiv för att skydda mot rost, kolvringsslitage mm.