Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

381 inlägg • Sida 26 av 26
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

torbjorn_forsman

#376 » 19:15:44, 23-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verktygsmakaren skrev:Har kommit i kontakt med en symaskinsreparatör som ondgjort sig över WD-40 och 5-56. Dessa ska tydligen hartsa efter ett tag och gör då symaskinen okörbar.
Just WD-40 och 5-56 har räddat mig mer än en gång när det gått trögt men känner igen att det kan gå trögt utan mer olja?

Tittar jag på BT säkerhetsblad innehåller deras vapenoljan, Butan och Propan med upp till 45% och den verksamma delen (30-50%) är Nafta/Benzen.
Förenklat är alltså Biltemas vapenolja en blandning av gasol och lacknafta?

Symaskinsolja är inte helt lätt att få någon innehållsförteckning på men skulle vapenolja funka istället?

Det är 3D-skrivaren som behöver smörjas.

WD-40 blir vaxartad och kletar ihop sig, ungefär som spill av LHM (Citroëns hydraulolja) gör i luft. 5-56, Biltemas Auto X4, svenska försvarets Smörjolja 042 m fl har däremot inte den egenheten. Men tyvärr är det många som drar alla sprayoljor över en kam och inte inser att det finns skillnader mellan dem.

Problemet med eftersmörjning av gamla symaskiner brukar främst röra sig om Husqvarna från 1960-talet fram till 80-talet. En del lagringar i dem är fettsmorda en gång för alla från fabrik. Det där fettet beckar ihop sig med tiden (det klassiska är att det händer i mekanismen för stygnlängdsinställning och backning) och kan limma ihop en lagring mycket omsorgsfullt. Om man lyckas få den att röra på sig och sedan smörjer med godtycklig olja så fungerar det ofta bra i några veckor men sedan tycks fettet "smitta" den nya oljan så det hela beckar ihop igen. Ska man få någon ordning på maskinen MÅSTE man plocka isär den hopbeckade mekanismen (hur motbjudande och tidskrävande det än är) och tvätta bort alla spår av gammalt fett innan man smörjer på nytt och sätter ihop.

Praktiskt taget alla sprayburkar har något gasolliknande som drivgas nuförtiden. Förr (fram till mitten av 80-talet) användes ofta något klorkolväte av samma typ som dåtida kylmedier i kylskåp, AC-anläggningar mm (exempelvis R12) som drivgas, men försvann så småningom när man kom på att klorkolvätena är skadliga för ozonskiktet.
Enda gångerna det förekommer något annat än gasol som drivgas är t ex då man kräver en obrännbar drivgas eller om det nyttiga innehållet i sprayburken skulle kunna reagera kemiskt med gasol.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM 4 ever

#377 » 01:42:51, 24-01-2023

Hur kan ni veta så mycket om symaskiner `? :grin:
Slava Ukraini !
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

tortap

#378 » 09:20:12, 24-01-2023

Första användningen av programmerbara maskiner var vävmaskiner. Väldigt tidigt ute. Det som förutom ångmaskinen står för i princip hela industriella revolutionen och sedemera informationssamhället.
tortap
Fler än 500 inlägg

Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Verktygsmakaren

#379 » 09:26:19, 24-01-2023

Tackar för alla utförliga svar.

Problemet för min del är väl att jag fått svar på vad symaskinsolja är, vad jag kan använda som alternativ, varför det finns propan/butan i sprayflaskor, att det är skillnad på WD-40 och andra universaloljor, var jag kan köpa symaskinsolja och varför gamla symaskiner kan gå trögt, vilket är både lärorikt och intressant.

Men jag har inte fått svar på om vapenolja skulle kunna vara ett alternativ??

Får erkänna att anledningen till frågan är att skrivaren knarrade lite när jag skrev ut och det jag hittade i gömmorna var just vapenolja, så axlarna fick sig en dutt av det, knarret försvann och maskinen låter inte längre. Om det kommer att kärva i framtiden pga vapenoljan är nog ingen ko på isen, maskinen är lätt att dela och rengöra.

Störst risk är väl att jag inte har koll på vad det är för plast i lagringen, använder jag fel olja finns det risk för att plasten kan reagera och förändras, framtiden får utvisa om jag gjort bort mig.

Tack ändå för all info som kommit fram, mycket lärorikt. :buga: :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Janson1

#380 » 12:52:40, 24-01-2023

Utan att veta så använder jag Biltemas vapenolja sedan flera år tillbaka. Jag tror den löser krutrester ganska bra förutom att det är en bra olja som tyvärr inte luktar jättegott.
Janson1
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#381 » 13:19:44, 24-01-2023

En del vapenvårdsprodukter (åtminstone försvarets vapenfett) innehåller tillsatser som ska lösa upp koppar. Så förmodligen är de inte helt lämpliga om man ska smörja mekanismer där det finns t ex brons- eller mässingsbussningar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter