Verktygsmakaren skrev:Har kommit i kontakt med en symaskinsreparatör som ondgjort sig över WD-40 och 5-56. Dessa ska tydligen hartsa efter ett tag och gör då symaskinen okörbar.
Just WD-40 och 5-56 har räddat mig mer än en gång när det gått trögt men känner igen att det kan gå trögt utan mer olja?
Tittar jag på BT säkerhetsblad innehåller deras vapenoljan, Butan och Propan med upp till 45% och den verksamma delen (30-50%) är Nafta/Benzen.
Förenklat är alltså Biltemas vapenolja en blandning av gasol och lacknafta?
Symaskinsolja är inte helt lätt att få någon innehållsförteckning på men skulle vapenolja funka istället?
Det är 3D-skrivaren som behöver smörjas.
WD-40 blir vaxartad och kletar ihop sig, ungefär som spill av LHM (Citroëns hydraulolja) gör i luft. 5-56, Biltemas Auto X4, svenska försvarets Smörjolja 042 m fl har däremot inte den egenheten. Men tyvärr är det många som drar alla sprayoljor över en kam och inte inser att det finns skillnader mellan dem.
Problemet med eftersmörjning av gamla symaskiner brukar främst röra sig om Husqvarna från 1960-talet fram till 80-talet. En del lagringar i dem är fettsmorda en gång för alla från fabrik. Det där fettet beckar ihop sig med tiden (det klassiska är att det händer i mekanismen för stygnlängdsinställning och backning) och kan limma ihop en lagring mycket omsorgsfullt. Om man lyckas få den att röra på sig och sedan smörjer med godtycklig olja så fungerar det ofta bra i några veckor men sedan tycks fettet "smitta" den nya oljan så det hela beckar ihop igen. Ska man få någon ordning på maskinen MÅSTE man plocka isär den hopbeckade mekanismen (hur motbjudande och tidskrävande det än är) och tvätta bort alla spår av gammalt fett innan man smörjer på nytt och sätter ihop.
Praktiskt taget alla sprayburkar har något gasolliknande som drivgas nuförtiden. Förr (fram till mitten av 80-talet) användes ofta något klorkolväte av samma typ som dåtida kylmedier i kylskåp, AC-anläggningar mm (exempelvis R12) som drivgas, men försvann så småningom när man kom på att klorkolvätena är skadliga för ozonskiktet.
Enda gångerna det förekommer något annat än gasol som drivgas är t ex då man kräver en obrännbar drivgas eller om det nyttiga innehållet i sprayburken skulle kunna reagera kemiskt med gasol.