Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Bekräfta centralsmörjningens funktion?

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

fretchi (trådstartaren)

#16 » 10:51:46, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kalas! Vet du om det sitter backventil nånstans efter smörjapparaten, eller måste jag plugga matarslangen ifall jag plockar bort burken tillfälligt?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Tracdoc

#17 » 11:22:43, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vet jag inte , men det är väl lämpligt att plugga slangen i vilket fall som helst.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi (trådstartaren)

#18 » 16:17:17, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart. Var mest nyfiken på om pluggen behöver hålla tryck eller bara täta mot damm och skräp.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Tracdoc

#19 » 16:24:25, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tankevurpa av mig. Det går ju lossa slangen och ge några slag i nippeln o se vad som händer.

1 person gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Simon_91

#20 » 20:04:11, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde väll bero på vart i sin cykel pumpelementet befinner sig? Är pumpkolven påväg ut, och den inte är allt för sliten borde det väll inte fettet smita bakvägen? Men som sagt rör sig kontrollstiftet när du pumpar i fett (även för hand) så vet du att blocket jobbar och trycker iväg fett.

Ladda gärna upp lite mera bilder på hela pumpenheten, ser den ut som dom moderna p203?

Föresten på den första bilden borde det ju vara övertrycksventilen som är med, på t korset alltså. Det ser nästan ut som det sitter en avbruten smörjnippel där?
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

fretchi (trådstartaren)

#21 » 20:51:51, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simon_91 skrev:Det borde väll bero på vart i sin cykel pumpelementet befinner sig? Är pumpkolven påväg ut, och den inte är allt för sliten borde det väll inte fettet smita bakvägen? Men som sagt rör sig kontrollstiftet när du pumpar i fett (även för hand) så vet du att blocket jobbar och trycker iväg fett.

Jo med allt monterat funkar det och stiftet rör sig vid handpumpning. Tanken var mer om jag vill ta loss smörjapparaten för felsökning och reparation, och handpumpa under tiden

Simon_91 skrev:Ladda gärna upp lite mera bilder på hela pumpenheten, ser den ut som dom moderna p203?

Jo jag tycker den ser rätt lik ut. I brist på bilder kanske detta kan ge en fingervisning, sida 6.
https://airlinemedia.airlinehyd.com/Lit ... 3_pump.pdf

Simon_91 skrev:Föresten på den första bilden borde det ju vara övertrycksventilen som är med, på t korset alltså. Det ser nästan ut som det sitter en avbruten smörjnippel där?

Nägon smörjnippel var det inte. Som jag förstått det är det där fettet ska komma ut om en blockering sker?

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Simon_91

#22 » 22:08:06, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då förstår jag! Tar du bort den och vill smörja för hand så lär du behöva plugga :thummar:

Precis, jag tänkte bara så att ingen pluggat överträdarens utlopp.

103:an verkar skilja åtminstone i detaljerna för motor och motorstyrning, som det ser ut så finns inte plastpluggen och vreden för gång och paustid som jag nämnde tidigare. Jag tror jag ändrat stött på 203:or

Nivåindikering finns som tillbehör (som du säkert såg i reservdelslistan), jag har endast sett det i form av larm på instrumentpaneler, inget som stängt av själva pumpen eller dylikt. Kanske att jag sett elektronisk övervakning av indikeringsstiftet med!?
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

fretchi (trådstartaren)

#23 » 22:38:01, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner mig betydligt klokare nu på funktionen än för bara några dagar sedan :)
Återstår att ta sig tid till att felsöka varför vispen inte vispar. Blir det någon mild dag till helgen så kanske jag tittar närmre på den.

En fundering till har jag förresten. Det ser ut att gå tre ledare i motorkabeln om man kollar på sprängskissen. Vad beror det på?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi (trådstartaren)

#24 » 20:25:30, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppnade upp smörjburken, kretskortet till styrnigen är placerad rätt korkat överst på burken under ett lock. Endast en oringstätning skyddar den från elementen. När jag gläntade på det locket möttes jag av en cm vatten. Det förklarar ju en hel del!

Vidare försökte jag få motorn att ge ifrån sig livstecken genom att ge den direktström, men inget hände. En resistansmätning gav ett märkligt resultat, ca 10 Mohm i början men sjönk stadigt ju längre jag mätte.

Är det lönt att reparera? Går det att hitta begagnade burkar till vettig kurs? Vad kostar ens en ny?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#25 » 20:31:09, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man tro att det är oxid på kol och kollektor som gör att det verkar vara nästan avbrott i motorn? Går det att plocka isär den för att putsa upp delarna?

Hur illa vattenskadat ser kretskortet ut att vara?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi (trådstartaren)

#26 » 20:36:40, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kretskortet hade en del ärj, men såg inte förskräckligt ut. Det går nog att snygga upp med rätt lösningsmedel. Däremot är där ett fastlött relä där det säkert kan vara nåt elände under kåpan.

Borde gå att ta isär motorn. Får se om jag lyckas ta mig tid och skruva lite mer.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Björn.O

#27 » 21:34:07, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en sån på L70. Elektroniken har hållit sig torr men får istället vatten i fettet. Löste det tillslut med ett extra tak av tunn plexi. Delar verkar vara svårt, dom tycker att denna pump är från dinosauriernas tid.
På en gårdsmaskin kan man väl klara sig med att köra smörjninghen manuellt med en brytare och en rejäl kontrollampa.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

fretchi (trådstartaren)

#28 » 21:36:34, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För min del skulle jag kunna smörja med en handspruta direkt i fördelningsblocket, lika gärna. Men kunde man få snurr på grejerna till vettig arbetsinsats och kostnad vore det ju roligast.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Tracdoc

#29 » 21:48:04, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det går dissekera motorn. Grattis på födelsedagen.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#30 » 21:48:45, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se