Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Olja till gammal Scania.

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

AN (trådstartaren)

#1 » 11:04:25, 12-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Ska byta olja i min gammla scania L85-1971, DS8 motor.
Tänkte byta i motor och växellåda. Tänkte få lite råd och tips på oljor och vad man ska tänka på, på dessa gammla motorer och växellåda. Har ingen aning om vad för olja som har varit använd förr.

I instrutionsboken står det för växellådan att:
"Växellådan ska smörjas med en transmissionsolja av multipurposetyp, enligt den amerikanska specifikationen MIL-L-2105"
SAE 90 vid yttertemperaturer mellan -10 och +30.

I instrutionsboken står det för motorn att:
" Motorns smörjolja skall uppfylla den amerikanska specificationen MIL-L-2104B.
Till motorer med överladdningsaggregat skall alltid olja av typ "serie3" användas"
SAE20 (SAE20W) vid yttertemperaturer mellan -10 och +10
SAE30 vid yttertemperaturer över +10.


Har inte tänkt att köra något under vintern, ev bara flytta den lite.

Ser man på rek tabellerna oljebolagenshemsidor, är det mest nyare fordon.
Har återförsäljare av statoil i närheten, eller är det något annat märke som gäller på dessa gammla grejor?

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



dc_lindberg

#2 » 12:50:16, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget svar än?
...hur gick det?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

olle67

#3 » 16:09:52, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se bara til så du inte kör helsyntet olja,de löser upp gamla ojerester i motorn o kan då sätta igen oljekanaler såmotorn tappar smörj o kär ihop,köp vanlig mineral olja,hällde på 10-30 på min Scania 141...
olle67
 

AN (trådstartaren)

#4 » 21:01:16, 22-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Blev rek av statoilförsäljare att använda Powerway 15W40 mineralolja, så den blev det i motorn.
Blev också rek Gearway G5 80W90, men vet inte om det var så lyckat då det är en GL5 olja. Finns väl mässing i växellådan?

Vad använder du olle till växellåda och bakaxel?
//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dc_lindberg

#5 » 22:36:12, 22-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är mässing i lådan skall du hålla dig till GL1-3, möjligen en GL4...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

BGullb

#6 » 22:42:34, 22-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Om inte min gamla smörjarhjärna minns fel så ska det vara en GL4 80W olja i växellådan och GL5 80W/90 i bakaxeln.
Jag kan ha fel, rätta mig gärna.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

dc_lindberg

#7 » 23:00:54, 22-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter mycket rimligt.
Sett den kombinationen hos många maskiner här på maskinisten.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#8 » 23:02:50, 22-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Växellådan ska smörjas med en transmissionsolja av multipurposetyp, enligt den amerikanska specifikationen MIL-L-2105


Det betyder att produkten har godkänts genom ASTM D-130, och blir då eventuellt benämnd enligt API till GL-4.

All olja är inte specificerad enligt API, Q8 hänvisar ofta till MIL.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se