Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Lagring av diesel på gjennomsiktig plasttank.

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Bjørn (trådstartaren)

#1 » 21:29:06, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen har det siste året brukt 1000 liters plastcontainere (se bilde) for å lagre diesel. Noen av disse har blitt stående i sollys i dels lang tid, dette har ført til en slags kjemisk reaksjon på dieselen. Dieselen som opprinnelig var grønn, har blitt brun og det har dannet seg en slags brun gjørme på bunnen. Det lukter heller ikke diesel lenger, men lukter omtrent som av malingspann som har stått halvtom lenge.
Denne typen tanker er svært vanlig å bruke til diesel ifølge dieselleverandøren.

Bild


Jeg har også selv brukt en av disse 1000 literstankene sist sommer, men har ikke hatt det samme problemet. Tanken min har vært lagret inne og ikke vært utsatt for sollys. Dieselen var like fin da den ble brukt. Den har heller ikke vært lagret like lenge som hos grannen.
Dieselen ble levert av samme bil hos meg og grannen så det var i utganspunktet samme vare. Tankene både hos han og meg har opprinnelig vært brukt til hydraulikkolje og var rengjort godt før fylling av diesel.

Det er sikkert flere som har vært ut for det samme.
Er det noen som har greie på hva som skjer når dieselen blir utsatt for sollys?
Og har noen hatt havari på dieselpumpe/ spridere på grunn av dette?
Tette filtre er jo en selvfølge.

Fint om noen med kunnskap om emnet kan utrede dette :)

Bjørn
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1



Holger

#2 » 21:31:14, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dieselalger?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Bjørn (trådstartaren)

#3 » 21:37:12, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Dieselalger?


Synes det er rart med alger etter så kort tid. Glemte å si at dieselen ble fyllt på juni og han hadde problem allerede i august.

Det var en som arbeider i oljebransjen som trodde det var sollys.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Holger

#4 » 21:42:01, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men alger frodas ju i solljus. Skulle kunna tänka mig att de förökar sig otroligt snabbt då.

Någon annan som vet vad det kan vara?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Per Bråtun

#5 » 21:49:43, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet flere som har hatt tilsvarende problemer, og det har blitt mye verre etter at innblandingen av biodiesel har økt, så det er nok alger ja...
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

Mikael.Johansson

#6 » 21:53:40, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man vatten i en sådan tank så blir det också någon sorts tillväxt eller beläggning efter ett tag. Sannolikt en rätt gynnsam miljö för mikroorganismer och bakterier.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Bjørn (trådstartaren)

#7 » 21:55:23, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvilke konsekvenser kan algene få for et dieselsystem da utover tette filtre?
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

olle67

#8 » 22:38:48, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni ev tankat RME diesel,de helt kasst,folk som har båtar har samma problem då båten legat på land över vintern,sen är de fullt med sörja i tanken,köp INTE ,RME diesel,tinnehåller raps,de tydligen det som de så fort blir alger av..
olle67
 

håkan öhlund

#9 » 22:57:16, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att dieseln ha tappat den gröna färgen i soljuset är helt normalt för färgmedlet tål inte soljuset.
Så att den är brun nu säger bara att den är av lite fetare kvalite :P
Sola grön och röd diesel ha jag med provat när man var yngre och skulle tanka bilen billigt :grin:
Senast redigerad av håkan öhlund 22:59:13, 26-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Bjørn (trådstartaren)

#10 » 23:16:46, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er nok muligens innblandingen av RME diesel som har gjort utslaget da :(

Hadde bare fargen forsvunnet så hadde ingen klaget :grin: vet at fargen forsvinner med sola, det samme skjer med rødsprit (men jeg drikker den ikke for det :mrgreen: )
Men dieselen er bare grøt og har en mye mørkere brunfarge enn vanlig, vannutskiller går full og filter tetner.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Osaka

#11 » 00:12:40, 27-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtminstone Statoil har 5% RME i all deras diesel. Och RME'n tål inte sol och längre lagring. Fettet i RME bryts ner och förstör bränslet mer eller mindre.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

dimorep

#12 » 12:15:58, 28-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

All "vanlig mackdiesel" innehåller ett visst antal % RME inblandning! :(

Tror att det är "lagkrav" på detta, precis som det är med etanol inblandningen i vanlig 95 / 98 oktanig bensin.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Morten Sørsdal

#13 » 13:56:24, 28-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mener jeg har lest i http://www.norsklandbruk.no/ for noen år siden, en advarsel mot å lagre diesel i 1000l plast containere. Skal visstnok skje en reaksjon mellom diesel og plast. Dette kunne medføre havari på dieselpumpe.

Mitt spm blir, er det samme type plast i disse to? Denne typen container benyttes til veldig mange forskjellige kjemikalier, skulle forundre meg om de kun lages av en type plast.
MS

Ingeniør/bonde
Morten Sørsdal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:22:13, 06-10-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ivar Risslén

#14 » 14:37:24, 28-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skiljer på svensk och norsk diesel. Sverige har andra miljönormer än övriga länder som gör svensk diesel sämre. När jag jobbade i Norge så tankade jag anvar gång i Sverige och Norge. När jag körde på norsk diesel så tog bilen några procent mindre bränsle per mil. Etanolen i bensin är till för att det inte ska frysa i munstycken och förgasare. Vi i norr har mer sprit i bensinen än dom i söder. Likadant är det med diesel, i norr har vi mindre eller inget RME och olik diesel för sommar och vinter. Det med utfällningar i vita plastdunkar har jag fått med bensin också det var redan på början av sjuttiotalet. sedan dess har jag aldrig bensin i andra dunkar än dom som är godkända för bensin.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Bjørn (trådstartaren)

#15 » 00:43:05, 29-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har googlet litt på emnet og forhåpentligvis blitt litt klokere :) :) :? :idea:

Hadde egentlig ingen aning om at oppblomstring av alger kunne gå så fort, problemet som mye omtales med fellesbenevnelse "dieseldyr" trodde jeg for det meste kom etter langtidslagring av diesel. Men som det ble antydet tidligere i tråden så har det nok vært ideelle forhold for alger i dieselen hos grannen.

1000litertankene har tidligere inneholdt hydraulikkolje og grannen spylte de rene med høytrykksspyler, selv om tankene sto til tørk etter vasking er det en fare for at det fanns igjen noe vatn da de ble fyllt med diesel. Sammen med varme og sollys ga nok dette ideelle forhold for alger. Leste på nettet at det var gunstige forhold for vekst i overgangsskiktet mellom vatn og diesel og at det kunne skje en fordobling av alger iløpet av 20 min.
Selv skylte jeg ut restene av hydraulikkoljen med diesel før jeg fyllte tanken, det sammen med innendørs lagring gjorde sikkert at jeg unngikk problemer med dieselen min.

Vet ikke om tankene er produsert i forskjellige typer plast, men en skulle tro at tanker som er brukt til olje også kunne fungere uten problem til diesel, ihvertfall i kortere tidsrom. Bensin er vel mere agressiv mot plasten?

Problemet i disse plasttankene er vel mest sannsynligvis alger, men alger er vel avhengige av lys? Så problemene som av og til oppstår i tanker og dieselsystem som ikke er utsatt lys er vel noe annet?? Leste på nettet at de finns flere ting som kan angripe dieselen (mikrober??), men kan virke litt forvirrende :klia: :idee:

Finns ulike dieseltilsetninger for å forebygge eller ta knekken på dieseldyrene, men vet ikke hva som er å rekomandere. Noen som vet?

Grannen har 3 traktorer fulle av f*nskapet, og en har stoppet (selvsagt nyeste valtraen, de gamle funker!). Uansett rengjøring er det umulig å få systemene 100% rene, så en eller annen dieseltilsetning er vel ikke så dumt?
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se