Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Statoils miles Diesel

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

PerJohansson

#16 » 14:59:38, 05-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syntetisk diesel är lite småhäftigt tycker jag, man verkar kunna göra det av i princip allt som innehåller kol som går att förgasa.

Såg nåt forskningsprojekt för några år sen där man lyckats framställa olja genom någon slags pyrolysprocess med sopor som råmaterial.

Synd att man inte hängde med på kemin mer än nödvändigt, hade man gjort det kanske man hade fattat nåt av det man läser om det här... :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55



LageB (trådstartaren)

#17 » 16:44:39, 05-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Syntetisk diesel är lite småhäftigt tycker jag, man verkar kunna göra det av i princip allt som innehåller kol som går att förgasa.

Såg nåt forskningsprojekt för några år sen där man lyckats framställa olja genom någon slags pyrolysprocess med sopor som råmaterial.

Synd att man inte hängde med på kemin mer än nödvändigt, hade man gjort det kanske man hade fattat nåt av det man läser om det här... :)



Samma här, kemi var inte min starkaste gren :smile:
Men, lyckligtvis någorlunda läskunnig och just HVO-framställning verkar ju vara hur coolt som helst. Som råvara kan de flesta biologiska produkter, som du skriver, med förgasningsbart kol användas - t.om "slaktavfall". Oavsett råvara går det att justera processen så att slutresultatet blir exakt samma kemiska produkt dvs syntetisk diesel HVO. Lite science-fiction om du frågar mig.. :cool:
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

Towil

#18 » 18:36:53, 05-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen finns ecopar diesel
http://www.ecopar.se
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Göran Ekman

#19 » 08:35:00, 06-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LageB skrev:
Göran Ekman skrev:När jag beställer diesel till farmar tanken från NB-oljor i Sala Preem får jag frågan om vilket bränsle jag vill ha 5% RME eller utan RME den senare kostar 11öre mer per liter, verkar som om även Preem säljer olika kvalitéer . Har funderat på att gå över till 100% RME. Göran


100% RME :smile:
Jag gissar skrivfel - eller hur? :smile:

Annars, detta bränsle finns ju - t.ex Statoils Biodiesel B100 (=100% RME), men det är bara specialanpassade fordon som går på den soppan.

Toppen att det tycks gå att köpa 100% MK1 diesel ändå! Ska kolla runt Järfälla-Bro trakten....

Det finns några gårdar i Östergötland som kör sin maskin park på ren RME . Anses vara fullt möjligt. Vi måste nog tyvärr på relativt kort tid ut nyttja de alternativa bränslen som finns. Att alla bränslen inte är helt lyckade i moderna motorer . För några år sedan var min far ute i Europa med sin husbil tankade fullt i Tyskland, nästa tankstopp Ödeshög svensk specad diesel ut på E4 an känslan vart " vem har snott min turbo? ". Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se