Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Motorolja Syntetisk vs. Mineralolja och SAE-tal

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Thelemorf

#16 » 11:36:38, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä visst, köper man billigaste mineralolja man hittar så.. Men det är väl sisådär 30 år sedan det var ett problem att blanda, eller byta, mineral/delsyntet/helsyntet.
Finns det någon oljeleverantör idag som inte säger att deras oljor är blandbara?
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Michael Meier

#17 » 11:40:19, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du bibehålla den specifika oljans kvalité så rekommenderar ingen ansvarig oljeleverantör att blanda (gäller singel/multigrade; mineral/del/helsyntet.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Patrik440

#18 » 11:41:48, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev: Har kollat själv med tre st kromade rundstänger som doppats i olika oljor och hängts upp. Mineraloljan hade fortfarande en droppe hängande efter natten, medan helsynteten var nästan helt torr.



Skulle dock tro att du inte gjorde dig besväret att värma upp olja och rundstänger till 80-90grader innan testet för det skrev du inget om?

/ P
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Patrik440

#19 » 11:45:18, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Oljespecifikation för Yanmar motorer

Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna där syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja användas.



När kom BY-serien?

Hur gammal är den äldsta Yanmar marinmotorn som finns på marknaden?

/ P
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

63an

#20 » 12:45:40, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant debatt detta men när det gäller oljor av mineral typ så får man dra gräns någonstans på hur gammal motorn är! En motor sen 30/40 ev.50-talet skulle jag aldrig försöka köra på modernare olja OM man inte rivit å sanerat bort mineralslaggen på insidan, förmodar att de flesta aldrig grottat i någon sådan? Nyare motor kanske funkar med typ modern olja utan att slagga igen men kan vara en chansning likaväl så använd vad de rekommenderar från tillverkare av maskin! Det lustiga är att när nyare modeller kom på 50-talet så var det inte nån som helst upplysning om oljesorter och det köptes en Austin A40 som nog skulle ha HD-olja och då användes mineralolja med påföljd att kanalen upp till toppen slaggade igen, sånt upptäcktes i samband med ventiljustering och man kunde inte förstå varför oljehålet i blocket var tätt...? En besvärlig tid då med många konstiga fenomen som vi idag förstår direkt VARFÖR!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#21 » 13:27:36, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik440 skrev:
dc_lindberg skrev:
Oljespecifikation för Yanmar motorer

Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna där syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja användas.

När kom BY-serien?
Hur gammal är den äldsta Yanmar marinmotorn som finns på marknaden?
/ P


Vet inte. Kan inte dessa motorer. Har bara sökt hjälpa TS att inte fatta ett oinformerat beslut. Själv skulle jag aldrig våga hälla helsyntet i en "gammal" (10 år är gammal i sig) motor som gått på kocksande olja fram tills jag fick den i mina händer.
63an sa allt - studera hans kommentar :!: :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

björken

#22 » 13:57:30, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en olja som motsvarar instruktionsbokens krav på ett ställe som säljer olja i 20l dunkar (Lantmännen, Swedol e.eyl), det blir det bästa/billigaste för din maskin. Kosta hellre på ett extra oljebyte än betala ett premium för en "racingolja".
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Thelemorf

#23 » 14:49:27, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man blanda syntetolja och mineralolja?
Ja. Alla motoroljor ska kunna blandas med varandra, det är ett krav. Påpekas bör dock att du då mister en stor del av de egenskaper syntetoljan besitter.


Från castrols hemsida...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JD400

#24 » 15:01:06, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men, alltså, snackar vi inte äpplen och päron här? Att oljor är blandbara var inget jag sa emot med mitt inlägg i början av tråden. Så om du har mineralolja i en motor och behöver fylla på en skvätt är det väl ingen större fara att fylla på med lite helsyntet. Men vad jag menar var om du ska byta all olja i en motor som gått många år med en viss oljetyp så skulle jag fortsätta med samma och inte byta, såvida jag inte visste att den olja som är i motorn nu är uppenbart felaktig...

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Åsa-Nisse

#25 » 20:29:45, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mineralolja och syntetolja är i grunden samma sega petroleum. Det som skiljer är raffineringen och dess olika tillsatser. Många har tron att syntetolja är någon konsgjord kemisk produkt, men så är inte fallet. Det är bara en massa andra kemiska tillsatset av varierand kvalitet.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

cittra49

#26 » 12:01:01, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När är det väl bara AMSOIL som säljer 100% helsyntet, resten av alla tillverkare säljer ju det som förr kallades delsysntet som helsyntet. Tack vare rättegången mellan Castrol och Mobil (som tyvärr dömdes till Castrols fördel) Nu är det ju fritt fram att kalla motorolja helsyntet som består av klass 3 olja, förr var det ju motorolja som var gjord klass IV (PAO) olja som kallades helsyntet. Högre oljeklass en motorolja är gjort av desto minde tillsatser behöves för att nå API / viskositetsklasser, mindre gör att oljan "varar" längre innan tillsatserna är slut.

Givetvis inget fel på oljan men helsyntet är det iaf inte.

Har man bra filtrering på oljan med filter / vatten avskiljare osv. så går det att köpa nya addetiv på "burk" så blir oljan som ny igen. Inget för bilar / traktorer osv. men för stora system som kan finnas på industrier.

Sen kan jag ju flika in att köper ni olja på fat så måste oljan renas innan den används. Faten rengörs nämligen inte så noga efter tillverkning. Köper man på dunk däremot så är den ren.

1 person gillar det här inlägget.
cittra49
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:23, 27-04-2010
Ort: Arvika
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se