Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

SAE 90 transmissionsolja typ GL-4??

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Bengt Erik Eriksson

#16 » 20:50:39, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En viktig sak som ännu inte nämnts är "våta bromsar" dvs har du ett lamellbromspaket som löper i oljan ska definitivt inte GL5 användas. Då ska det vara GL4.(om inte manualen ändå säger GL5)

Renoverade bromsar på en axel på en hitachi hjulare i januari pga just detta.beläggen blev helt upplösta och simmade runt i oljan. Bromskolvarna räckte inte till så hyd oljan gick ut i naven och blåste packboxarna.

Allt beroende på att maskinföraren slagit i vanlig 80w-90 GL5 istället för en GL 4 (minns inte riktigt men Q8 T2470 någonting skulle det vvara.)
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



bangt

#17 » 21:03:15, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:En viktig sak som ännu inte nämnts är "våta bromsar" dvs har du ett lamellbromspaket som löper i oljan ska definitivt inte GL5 användas. Då ska det vara GL4.(om inte manualen ändå säger GL5)

Renoverade bromsar på en axel på en hitachi hjulare i januari pga just detta.beläggen blev helt upplösta och simmade runt i oljan. Bromskolvarna räckte inte till så hyd oljan gick ut i naven och blåste packboxarna.

Allt beroende på att maskinföraren slagit i vanlig 80w-90 GL5 istället för en GL 4 (minns inte riktigt men Q8 T2470 någonting skulle det vvara.)


brukar det inte vara en ls olja till våta bromsar

1 person gillar det här inlägget.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Bengt Erik Eriksson

#18 » 21:12:57, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Is har jag alldrig hört talas om och kanske jag fått det om bakfoten men men GL4 har alltid funnits med när jag tittat på wetbake oljor.. Och alldrig GL5.

Undantaget var SAMELaser 150 som krävde MF1135klassning. Provade annat men började skorra och låta illa så jag fick byta olja.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

bangt

#19 » 21:17:31, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok,kör med något som det står "limited slip" på dunken.det är för våta bromsar
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

johan.eriksson

#20 » 21:21:19, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LS är väl för diffbroms om inte jag minns fel.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

dimorep

#21 » 21:22:11, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns många nav och axlar tillhörande ent.maskiner med våta bromsar där det rek. GL5 olja.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

bangt

#22 » 21:23:03, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

japp,och om man har våta bromsar i tex framaxeln
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Bengt Erik Eriksson

#23 » 22:04:39, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok om bakfoten då altså men hitachin skulle ha gl4...
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

LageB (trådstartaren)

#24 » 17:02:31, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lite uppföljning till min gamla tråd.

Frågade Statoil vad de rekommenderar som alternativ till en rak SAE90W Gl-4.
Statoil har en produkt som heter GearwayPS45 75W-90 som köps på bensinmackar. Det är en "kombinerad" GL-4/Gl-5 olja. Enligt Statoil är har Gl-5 högre svavelhalt för att få fram bättre friktionsegenskaper, vilket dock också kan göra den aggressiv mot någon legering som nämnts i denna tråd. Enligt Statoil så har PS45 likvärdihga friktionsegenskaper som en Gl-5 olja, men samtidigt inte högre svavelhalt än en GL-4.

Borde vara riskfritt?
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se