Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

SAE 90 transmissionsolja typ GL-4??

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

LageB (trådstartaren)

#1 » 18:33:49, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen,

Min grävare Yanmar (årsm 2005) ska enligt manualen ha SAE 90 GL-4 växellådsolja till reducerväxlar.
Bensinmackar verkar endast sälja GL-5 multigrades. SVEDOL har heller inte GL-4, de säljer OKQ8 75W-90 GL-5 (Gl-5 = Hypoidolja?).
Har läst en del här på forumet att GL-5 kan vara skadligt på en transmission som är specat till GL-4. Törs jag använda 75W-90 GL-5 till min Yanmar tror ni?

Tack på förhand
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab



rospigg

#2 » 18:42:54, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Jag gissar att GL4 är tillverkarens nedre gräns för oljekvalitet.
Själv skulle jag tippat i SAE 80/90 GL5 utan att fundera.
(det är ju GL4 och 5 som har tillsatser som kan angripa gulmetall, i det fallet är båda "lika illa")

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

LageB (trådstartaren)

#3 » 20:54:00, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj :smile:

Tack för det rospigg :smile:
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

Wizzman

#4 » 23:40:08, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Ohoj!

Jag gissar att GL4 är tillverkarens nedre gräns för oljekvalitet.
Själv skulle jag tippat i SAE 80/90 GL5 utan att fundera.
(det är ju GL4 och 5 som har tillsatser som kan angripa gulmetall, i det fallet är båda "lika illa")

Mvh Rospigg


Hmm, just när det gäller GL-klassningen handlar det väl inte om att "högre är bättre" som det annars ofta är när det gäller klassning av olja.

Jag hade försökt hitta en olja som stämmer överens med vad manualen säger. Då vet man i alla fall att det inte berodde på fel olja, om man mot förmodan får ett haveri.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Christian.Sundström

#5 » 01:16:51, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swedol har visst det.

UNIVERSALOLJA Q8 T 1000 SAE 10W-30

samt

TRANSMISSIONSOLJA Q8 T 2200

är klassad som GL-4
"Trying is the first step towards failure"
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#6 » 08:02:19, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valvoline Artnr: 807323 SAE 80W-90 20liter API GL 4
Agrol Hybran Classic Artnr: 772720 20liter API GL 4

(Hinner inte mera just nu)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#7 » 08:30:53, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LageB skrev:....Törs jag använda 75W-90 GL-5 till min Yanmar tror ni?....


Det krävs kunskap om Yanmar, du kan väl börja med att följa rek om gl-4 eftersom det är mye lättare att hitta den oljan i butik än att grotta ner sei i konstruktionsdetaljer :-)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LageB (trådstartaren)

#8 » 08:47:33, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christian.Sundström skrev:Swedol har visst det.

UNIVERSALOLJA Q8 T 1000 SAE 10W-30

samt

TRANSMISSIONSOLJA Q8 T 2200

är klassad som GL-4



Japp, jag såg dessa när jag var på Swedol sist. Tyvärr har de fel SAE nummer (ska vara SAE 90 enligt manualen).
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

LageB (trådstartaren)

#9 » 09:04:01, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Valvoline Artnr: 807323 SAE 80W-90 20liter API GL 4
Agrol Hybran Classic Artnr: 772720 20liter API GL 4

(Hinner inte mera just nu)



Tack Michael.
Jag har varit i kontakt med Yanmars servicepartners i Stockholmsområdet och det tycks som dom inte har någon riktig koll på oljorna (de tankar GL-5 av hävd) och om man tittar på forums där folk betydligt mer kunniga än jag debatterar, så blir man ännu mer rådvill. Tycks inte som det går att få någon "sanning" än hur man grottar ned sig i detta ämne.

Att följa manualen till punkt och pricka kan ju knappast vara skadligt dock, även om det finns andra oljor att välja på sedan manualen skrevs. Det motsatta vet man inte så mycket om, dvs att välja annan olja än vad manualen föreskriver (kan fungera, kanske inte). Det blir nog en Valvoline, Castrol eller annan GL-4 som jag kan hitta (såg just att mekonomen, även biltema har GL-4)
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

LageB (trådstartaren)

#10 » 10:58:09, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

För information, denna inlaga från "jokre" fann jag på något Bilforum (verkar veta vad han pratar om).
Detta uppmuntrar ju inte precis att laborera med andra oljor än den specade GL-4:an......

G50 (SAE 75 W-90) med artikelnummer G 005 000 som möter specifikationen VW 501.50 (API GL-4) är VAG:s "egen" olja. Vilken transmissionsolja som helst som följer VW 501.50 ska därmed vara OK (alltså inte bara VAG:s egen). Tänk dock på att inte lura sig att köra GL-5 när det står GL-4 bara för att man tror att GL-5 är en upgrade av GL-4 och att allt över GL-4 är OK. GL-5 kan ha förödande egenskaper för GL-4-specade lådor. T.ex. "äter" den vissa metaller som ofta finns i synk-ringar i vissa lådor med mindre god växelfunktion som följd. Det är nog en del som hällt i GL-5 i sina lådor med förvissningen att det är bättre med en "högre" olje-spec. Än värre blir det om man som efterföljande ägare till sådan bil får dras med att klura ut vad det är för fel på lådan när tidigare ägare tippat i fel olja. Det går dock använda GL-5 i en GL-4-specad låda, men då måste man först säkerställa att lådans metaller inte påverkas. EP-additiv (ExtremePressure) är bl.a. det som skiljer GL-klassningarna och det är det additivet som tär på vissa delar i lådan. En GL-4-olja innehåller 2% EP-additiv medan en GL-5-olja innehåller 7% EP-additiv. GL-talet är ett mått på mekanisk motståndskraft/ skydd för kuggarna. Ett vanligt EP-additiv är svavel- och fosforföreningar som (som sagt) är aggressiva mot vissa metaller. Att byta olja är därför viktigt (som alltid). En nedbruten GL-4-olja börjar efter ett tag också att göra "nasty" saker med innehållet i lådan.

.
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

Michael Meier

#11 » 16:13:34, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men alltså, korta svar behöver int vara dåligt underbyggda :idee: .

:-)

Utförliga svar kräver att någon orkar läsa det, och någon som orkar skriva dessa om och om igen, tycker många har lagt ned möda å energi genom att svara på dessa spörsmål här på maskinisten under flera år, med mer eller mindre gensvar från frågeställarna, nu är det som beskrivits inte så lätt att få tydliga svar från förslagen som kommer vid en sökning här på maskinisten.net.

Det känns lite... tråkigt, att den energin det har kostat att formulera sei nogagrant och politiskt korrekt inte betyder särskilt mye, samtidigt som den som har vaknat på fel sida och svarar... sök - så må du finna, blir lynchad (bildligt)

:skriva2:

Persomligen har jag ingen susning om "jokre" vet vad han pratar om, han kanske har läst på maskinisten ?

All information som han skriver finns här också, upprepad, samstämmigt skrivet av flera oberoende personer, med stöd hos oljeleverantörerna som är ansvariga för sina råd och med stöd i erfarenhet.

Luttrad, blir man efter alltför många års misstag av egen karaktär men också av andras tabbar, oljor till maskiner är som matolja för människor, extremt "extra" virgin oliv-klet, smakar blä om du ska bryna svamp, oavsett det höga priset och vackra landskapet på flaskan.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LageB (trådstartaren)

#12 » 17:27:09, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Michael,

Bara för att klargöra.
Jag tyckte din information verkade mycket vettig och för att understryka detta så infogade jag uppgifter jag även hittat på annat håll, som överenstämmer med din information. Har själv inte läst alla trådar på maskinisten om detta ämne än....mitt fel....
Jag är ganska ny på forumet.

mvh
Lage
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

dimorep

#13 » 17:37:24, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LageB skrev:
Christian.Sundström skrev:Swedol har visst det.

UNIVERSALOLJA Q8 T 1000 SAE 10W-30

samt

TRANSMISSIONSOLJA Q8 T 2200

är klassad som GL-4



Japp, jag såg dessa när jag var på Swedol sist. Tyvärr har de fel SAE nummer (ska vara SAE 90 enligt manualen).

Viskositeten stämmer inte helt mellan 10w-30 (eller T2200) och en SAE 90 olja, men skillnaden är inte jättestor. Då "90-oljan" inte är någon fortsättning uppåt i viskositet från där motoroljan slutar, utan det är en "egen" parallell skala, precis som hyd.oljor har.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

rospigg

#14 » 19:08:39, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Där ser man (jag) att det är dumt att råda andra göra så som jag skulle gjort.
Intressant att få reda på mängden EP additiv i GL4 och GL5 olja, att det var så stor skillnad.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

LageB (trådstartaren)

#15 » 20:10:36, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Ohoj!

Där ser man (jag) att det är dumt att råda andra göra så som jag skulle gjort.
Intressant att få reda på mängden EP additiv i GL4 och GL5 olja, att det var så stor skillnad.

Mvh Rospigg


Det är ju detta som Forumet är till för... :smile:

Mvh
LageB

1 person gillar det här inlägget.
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se