Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Hjälp med viskositet på transm.olja, Hydrema

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#1 » 10:36:12, 27-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har lite småpanik och slänger in en chanspost här. Hade glömt att bunkra upp med transmissionsolja till min Hydrema 807 som läcker lite, och nu behöver jag fylla på men hinner inte åka iväg då jag väntar på en leverans.

Problemet: den dunk jag fyllt från står det SAE 10 på. Men det är väl för fasen en motoroljeterm? Det motsvarar väl typ 75 eller nåt i transoljor? Tittar man på bilden ur min manual står det att viskositeten ska motsvara 10W, och jag vet att högre värde inte per automatik ökar trögflutenheten - det börjar väl ofta om högre upp.

1) Kan jag hälla i lite motorolja av 5 eller 10W 40 i min transm-oljetank bara för stunden, för att få drivning idag och i morrn, eller riskerar jag något då? Jag vet inte riktigt hur mkt olja som är i systemet nu, men gissar att jag behöver hälla i ett par liter i så fall

2) Där jag köpte är de proffs, Grönnäs längs E45:an. Men har de gjort fel (eller jag sagt fel), eller är rentav en SAE 10 motorolja lik Hydremas transmissionsolja i utförande? (Så jag vet vad jag ska köpa nästa gång.

Tack!!!
Bild
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#2 » 10:40:05, 27-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att jag har ATF-olja till min traktor hemma annars, om det skulle vara ett alternativ till 5/10W.

**edit**

Hittade det här också, men jag har ingen aning om GL-klass.

"Om man är i behov av en GL-1 olja, går det faktiskt mycket bra att använda en motorolja eftersom dessa motsvarar GL-1, t ex kan
man använda en mineral SAE 10W-40 eller en helsyntetisk SAE 5W-40."
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Turbodiesel

#3 » 18:00:33, 27-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Växellådan (powershift) använder antingen motorolja (vanligen rak 10W) eller ATF-olja,

Går den med motorolja (gul olja) idag ska du inte byta till ATF, eller blanda de båda.

Q8 T400 10W är en lämplig olja, eller motsvarande av annat fabrikat.

Vanliga växellådsoljor du tänker på används i manuella växellådor, men inte i "convertrar"
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#4 » 23:06:54, 27-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack Turbo. Jag hällde faktiskt i några liter ATF då jag var lite smått desperat. Men eftersom det läcker och jag kör ganska korta sträckor bör det väl kanske inte vara någon större fara på kort sikt - eller? Jag är 99 % säker på att exakt den olja du nämner, Q8s 10W, är den jag hade i min dunk från Svenssons livs.

Tror man att det är riktigt illa att köra med lite blandat, kan jag ju alltid släppa pluggen och fylla på med en och samma sedan.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Turbodiesel

#5 » 23:19:34, 27-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det är ingen större fara, men det är bra att hålla sig till en typ av olja, om lådan fungerar bra med den & är "van" vid dess egenskaper.

Gamla halvtorra tätningar (även invändiga) som är "inkörda" med en oljetyp kan börja läcka vid byte till en annan, även om båda är av mineraltyp är min uppfattning.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#6 » 13:07:45, 29-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm. Jag har alltid haft problem med att min Hydrema drar dåligt, alltså är klen och att man knappt kan växla upp till trean på en raksträcka så fort det blir lite, lite uppåt. Det blir alltid bättre när jag fyller på mer transm.olja (står den länge läcker det ut och då går den inte alls sedan). Idag tycker jag dock den lät mer ansträngd (den gnälltjuter framför allt när jag svänger) och var ännu klenare, trots att jag fyllde på ATF-olja igår och idag. Slump, eller obra med den oljeblandning som blivit? Fylla på mer ATF eller köra som det är tills jag fått bytt och fyllt på T400 10W? Mer olja borde ju vara bättre, och det borde väl inte kunna vara så utslagsgivande för orken - eller?

Är det något annat man borde titta på, byta eller se över i fråga om ork och drivning?
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se