Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Blanda diesel och sprit

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

bonnen513 (trådstartaren)

#1 » 15:32:55, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det blanda diesel och sprit?
Hjälpte en granne med en MF 35a som inte startade idag. Kollade i tanken o det fanns diesel, skruvade bort ett spridarrör men där kom inget när vi körde på starten. Började lufta men det kändes som att det sög tillbaka i luftningsskruven.Tog loss inloppet till matarpumpen och det kom inget där. Blåste i röret upp till tanken och där var det tvärstopp men det släppte och började rinna , kopplade in röret igen och började pumpa men det blev ingen fart. tog loss och isär matarpumpen och blåste rent ventilerna och dom var inte helt täta. sen tänkte jag göra rent silen ovanför glaset och det var kletigt som sirap och det hjälpte inte med diesel, bensin eller tvål men med sprit släppte det med en gång.
skulle det gå att slå i lite sprit i tanken för att slippa rapsproblemet eller skulle det inte blanda sig?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



magloman

#2 » 16:07:19, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man slår just k-sprit i drivmedel för å hålla bort fukt samt för att det blandar sig. Så jag tror iaf det är helt ok. Vissa äldre dieslar startas ju på sprit för att senare gå på diesel.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#3 » 18:09:59, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa är nog att tömma tanken och rengöra den riktigt.

Förr så brukade man hälla sprit i tanken för att det inte skulle frysa i ledningarna och lysfotogen för att inte dieseln skulle paraffinera.

Tänk på att spriten är torr utan smörjverkan så risken att insprutningspumpen skär om den får ren sprit är nog stor.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dimorep

#4 » 18:14:34, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tätningar och ev. slangar i systemet kommer inte att tycka om alkoholen, stor risk för läckage efteråt.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

anders holmström

#5 » 18:16:37, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

personligen blandar jag hellre sprit med coca-cola :mrgreen:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

3 personer gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

LeifAndersson

#6 » 20:42:07, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blanda sprit i dieseln är ett effektivt sätt att döda insprutningssystemet på kort tid. Spritiblandningen hjälper till att leda vatten genom filtren som skadar insprutningspump och framförallt spridare på kort tid. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Thelemorf

#7 » 06:43:19, 30-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen så blandar sig inte sprit och diesel på det sätt som sprit och bensin gör utan det blir spritdroppar i bränsledimman vilket inte är en höjdare.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se