Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Diesel som expanderar?

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Fredrik_

#16 » 12:37:34, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I U-båtar har man ständigt fyllda bränsletankar genom att mata med kylvatten nertill... (Alltså havsvatten!)
Detta för att minimera viktskillnaderna under drift. (Flyter upp ganska fort vid snorkeldrift.. Svårt att komma ner efter transortkörning.)
Självkart en del filter inklusive 'dagtank'. Rullade bra ibland men kanske inte påverkar/blandar när det är just helt fyllt.

Nu är det drygt 30 år sedan jag åkte sådan så kanske förutsättningarna ändrats..

(Kolla bränslenivån? Snarast dödräkning av förbrukningen. Fanns flödesmätare.
3 kranar på tanken, en på mitten och en ca 3kbm ifrån vardera 'änden'. Avgöra om det är vatten eller diesel som kommer ut så har man ett hum!!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Andreas.karlsson (trådstartaren)

#17 » 18:50:51, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:I U-båtar har man ständigt fyllda bränsletankar genom att mata med kylvatten nertill... (Alltså havsvatten!)
Detta för att minimera viktskillnaderna under drift. (Flyter upp ganska fort vid snorkeldrift.. Svårt att komma ner efter transortkörning.)
Självkart en del filter inklusive 'dagtank'. Rullade bra ibland men kanske inte påverkar/blandar när det är just helt fyllt.

Nu är det drygt 30 år sedan jag åkte sådan så kanske förutsättningarna ändrats..

(Kolla bränslenivån? Snarast dödräkning av förbrukningen. Fanns flödesmätare.
3 kranar på tanken, en på mitten och en ca 3kbm ifrån vardera 'änden'. Avgöra om det är vatten eller diesel som kommer ut så har man ett hum!!)


Snacka om ringar på vattnet! Så fort det nämns något om dagens Diesel, så startas det diskussioner. och bara det, tycker jag säger en hel del om att bränslet inte alls var som förr. Tankar har nog rostat ända sedan den första tanken tillverkades, men att de rostar Mer nuförtiden råder det väl inga tvivel om.
Hade nu dieseln varit fetare, så hade jag inte behövt tanka fullt ända upp. Men man får väl helt enkelt komma på någon form utav expansinskärl, så man slipper allt diesel-söl som uppstår. Eller låta rosten få grepp i plåten. Vilket vore väldigt Dyrt och tråkigt. Vi får se vart det slutar!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Småländare

#18 » 19:43:55, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stilla tanke...
Offeranoder ger i flera sammanhang gott skydd. Alla maskinreparatörer: Används inte det i det här sammanhanget?
Eller är det inte bara vatten på botten som är problem utan att det är skit i dieseln?
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#19 » 21:56:33, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småländare skrev:En stilla tanke...
Offeranoder ger i flera sammanhang gott skydd. Alla maskinreparatörer: Används inte det i det här sammanhanget?
Eller är det inte bara vatten på botten som är problem utan att det är skit i dieseln?


En mycket intressant tanke faktiskt. Ni som Vet något om det, får väldigt gärna spinna vidare!
För egen del så är det Nog, en Lättare variant av Galvning eller annan typ av behandling av tanken.

Nej, hade det enbart varit vatten på botten så hade det varit mycket lättare, men kondens bildas ju Oavsett diesel/bränsletyp.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Fredrik_

#20 » 23:24:41, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser iofs inte att jag haft någon åsikt om dagens diesel?!
Håller snarare med om att det borde vara vanligare med problem om den nu var så känslig för fukt...
Framförallt som det förekommer lösningar där det blandas medvetet! Som bergrum och vissa tankar.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

eriktheblue2001

#21 » 00:16:54, 10-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejen är att leverantören inte bryr sig, han säljer gärna vatten och skit, det är billigare än diesel.
jag har jobbat med stora volymer och det finns inte, att en tank genererar så mycket vatten på kort tid.
Jag har även varit i varmare länder och det är en annan sak, men det tar tid för en tank att svettas.
Alger är en annan sak, miljöbränsle är den största boven.
Det konstiga är att alla accepterar ett bränsle som inte alls har samma energi innehåll som förut men att man ska betala samma pris eller mer.
Det är inte lätt att vara liten och ligga trångt i en stor säng
eriktheblue2001
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:44, 07-01-2014
Ort: Upplands-bro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T 31 Volvo 180 CAT 330 komatsu 340 CAT 910

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#22 » 23:52:06, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småländare skrev:En stilla tanke...
Offeranoder ger i flera sammanhang gott skydd. Alla maskinreparatörer: Används inte det i det här sammanhanget?
Eller är det inte bara vatten på botten som är problem utan att det är skit i dieseln?


Har funderat en del på det Småländare skrev. Skulle det funka att klistra fast en offeranod i/på tanken? En ny tank får jag ge 4-5000 för, och en zinkanod runt 100-lappen. Så det är ju utan tvekan lönt att försöka rädda den befintliga om det skulle fungera.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Fredrik_

#23 » 10:24:50, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att en anod ska fungera måste det bli 'sluten' krets, elektriskt.
Alltså SKRUVA fast I tanken så den även har kontakt med vattnet som ger rosten..
Då oxiderar anoden i stället. (Med föroreningar i bränslet som följd?)

Annars kan du nog lika gärna lägga den i hytten för att se om det fungerar!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#24 » 10:33:32, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:För att en anod ska fungera måste det bli 'sluten' krets, elektriskt.
Alltså SKRUVA fast I tanken så den även har kontakt med vattnet som ger rosten..
Då oxiderar anoden i stället. (Med föroreningar i bränslet som följd?)

Annars kan du nog lika gärna lägga den i hytten för att se om det fungerar!


Okej! Tack för svaret!
Är helt novis på ämnet, dessa föroreningar, det skulle inte hjälpa med någon form utav Filter eller blir de
för Små partiklar?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Torpöbo

#25 » 15:04:53, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:I U-båtar har man ständigt fyllda bränsletankar genom att mata med kylvatten nertill... (Alltså havsvatten!)
Detta för att minimera viktskillnaderna under drift. (Flyter upp ganska fort vid snorkeldrift.. Svårt att komma ner efter transortkörning.)
Självkart en del filter inklusive 'dagtank'. Rullade bra ibland men kanske inte påverkar/blandar när det är just helt fyllt.

Nu är det drygt 30 år sedan jag åkte sådan så kanske förutsättningarna ändrats..

(Kolla bränslenivån? Snarast dödräkning av förbrukningen. Fanns flödesmätare.
3 kranar på tanken, en på mitten och en ca 3kbm ifrån vardera 'änden'. Avgöra om det är vatten eller diesel som kommer ut så har man ett hum!!)


Ubåtarna med hedemoradieslar går på dieselbrännolja 60, den innehåller mer svavel än vanlig diesel. Enligt utsago skulle motorerna gå skit om man körde på vanlig citydiesel.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

fretchi

#26 » 22:36:31, 23-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förtenna tanken invändigt? Alternativt använda någon modern gegga, tanksealer eller vad den heter? Då borde man ju slippa rostangreppen i alla fall?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

qqq

#27 » 23:06:18, 23-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Förtenna tanken invändigt? Alternativt använda någon modern gegga, tanksealer eller vad den heter? Då borde man ju slippa rostangreppen i alla fall?

Eller förkoppra eller elektrolytförzinka..?
undrar om inte dieseltankarna på myrsloken inte är förzinkade.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Småländare

#28 » 00:49:09, 24-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stopp och belägg!
Parkera Crescenten.
Man skall hindra rost - inte främja den.
Zink OK. Men vilket jäkla jobb att få rent, fixa hål för zinken både när den skall ner i grytan och upp igen, sedan sätta igen hålen, fixa genomföringarna som är fulla med zink, beta, måla........
Elförzinkning visst, men du får inget på insidan. Jfr Faradays bur.
Men en offeranod i zink med en tråd för elektrisk kontakt till tanken.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

JoBy

#29 » 12:01:33, 24-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsa en tank i rostfritt ...

1 person gillar det här inlägget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#30 » 09:01:22, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte jag tar upp denna gamla tråden igen......då tanken numera är som Ny invändigt efter rengöring.
Är det någon som har en bra lösning på hur man ska slippa kondens, som i sin tur bildar rost? Det håller inte att ha diesel ända upp till locket, då det rinner ur och blir söligt när temperaturen stiger utomhus.
Vill gärna kunna hålla tanken fräsch nu när den är så ren som den är!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se