Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Diesel som expanderar?

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 21:38:35, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sedan jag upptäckte "tjäran" och början till rostangrepp i tanken på traktorn, börjat tanka ända upp till locket.
Och ända sedan jag började med detta, så har allt i "halsen" på tanken och strax under, expanderat och tryckts ut via locket och runnit ner så det jämt är blött på framvagnsbryggan.

Är det Normalt att Diesel beter sig på detta viset? Samma oavsett temperatur, men ju varmare det är ute, desto fortare verkar det gå.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



Klas Kraft

#2 » 21:44:43, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tankar du med kall diesel, så kommer den expandera när den blir varmare, helt korrekt
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#3 » 21:53:44, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:Tankar du med kall diesel, så kommer den expandera när den blir varmare, helt korrekt


Okej! Tack Klas! Trodde det enbart att det var Bensin som expanderade vid varmare temperatur. Därmed så känns det som att det tyvärr, bara är att acceptera att rost angriper "halsen" med tiden, då dagens Diesel inte alls har samma rostskyddsverkan som tidigare.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Thelemorf

#4 » 08:15:02, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I princip alla vätskor och material krymper eller expanderar i takt med temperatur..
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#5 » 08:44:42, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inte vad ni får er diesel ifrån. Ser aldrig de rostskador som ni talat om! :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

islander

#6 » 08:56:29, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filter på tanken, alltid tanka fullt efter avslutat arbete, så är ju risken mindre för kondens och därmed rost.
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

D13A

#7 » 10:23:25, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

japp men man undrar vad de är i diesel idag massa med roliga problem på jobbet med diesel av dålig kvalitet dels alger och dels vatten och något annat geggit skit som sätter igen filter mm och tankarmaturer mycket av dessa bekymmer kom då RME började blandas i dieseln visst vi har fordon i halland som går på 100 % RME utan problem men vid inblandning i diesel så verkar kvaliten bli lidande och sen verkar många mackar ha dålig koll på sina cisterner vatten och skit mm eller rent av feltankade cisterner med bensin och diesel blandat visst fel kan alla göra och bensin bolagen brukar betala reprationerna men kvaliteten på diesel idag ska ifrågasättas då kvaliten varierar som fan beroende på var man tankar vi har haft kunder som precis varit och tankat och sen får stopp på grund av vatten i detta fallet så hade han tankar på 800 l och från dessa fick vi ut ca 160 l vatten obs ny lastbil 3 veckor gammal macken rings upp och ombedes kontrolera cisternerna de fick stänga pumparna och rengöra va tydligen mycket skit i systemet så vatten i diesel från macken existerar tyvärr
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

dimorep

#8 » 10:28:06, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går inte att skylla allt (om ens något..) på dagens diesel ang vatten och rostproblem i tankar, då dessa problem fanns redan under tidigt 90-tal (säkert innan dess också) när bytte mina första rostangripna tankar på maskiner.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

D13A

#9 » 10:38:21, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nä rost i tank håller jag med dig om beror på kondens råkade sväva utanför ämnet då jag i nuläget är lite road av att vi har 2 bussar stående med bensin i dieseltank obs feltankad cistern och 1 lastbil med den gegga i armaturen finna jobb rengöra rensa va glad gött
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

LeifAndersson

#10 » 10:45:03, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagringsproblem av bränsle har alltid förekommit, men det är inget man kan skylla på själva bränslet. Det förekommer så många skrönor om den "moderna" dieselns destruktiva förmåga på de fordon som den tankas i. Men det är underligt att inte alla drabbas av dessa fasansfulla verkningar av modern diesel. Hävdar bestämt att ingen diesel är "dålig" när den lämnar producenten, utan de eventuella problemen uppkommer i lagringen innan den kommer till maskinens tank eller att "hygienen" inte är vad den borde i fordonstanken. Men det är naturligtvis enklare att skylla på produkten än att se över sin egen utrustning och vara noga med "hygienen" vid all hantering av bränslen. För även om "macken" har taskiga lagringsförhållanden så upptäcker man det om man själv har bra rutiner med avtappning av kondens i bränsletankarna och koll på slamkoppar och filter. Det är naturligtvis bra att hålla fordonstankarna fyllda, men det ersätter inte regelbunden avtappning av kondens i tanken och kontroll av slam/vatten fällor.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

D13A

#11 » 10:51:20, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

så sant men som repratör när man bara får ta hand om grejorna när det blir stopp så undrar man när jag börja med skruvandet 2001 hade vi väldigt lite bekymmer i jämnförelse med idag men det kan ju också bero på känsligare bränslesystem men
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

D13A

#12 » 10:53:02, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mänden skit i tankarna har ökat : sorry för dubbla rader råkade tryck lite fel :)
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

CountyBruff

#13 » 10:58:47, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt största problem med dieseltankar, särskilt välfyllda, är att "någon" tömmer dem på natten :aaargh:
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

D13A

#14 » 11:02:57, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det är inte mycket man får ha ifred längre
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

Åsa-Nisse

#15 » 11:04:51, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stora problemet är väl att RME inblandningen inte tål vatten utan att det blir algtillväxt. Tänk alla beredskapslager som var nedsprängda i bergrum förr. Där låg bränslet på en vattenkudde och i vissa fall tömde man bränslet genom att pumpa ned vatten så Bensin/Diesel flöt upp. Bensin och diesel är ju lättare än vatten så de flyter, men det krävs ju att tanken står stilla och inte skvalpas runt.
Beträffande att vätskor och andra material utvidgar sig med temperaturen så är det också så att det sker olika. Metaller krymper ju kallare det blir, medan vatten har sin minsta volym vid +4. För diesel vill jag minnas att denna punkt är vid +20. Det fenomenet som Andreas upplever kan vara att det är tanken som krymper när det blir kallt om natten, samtidigt som dieseln utvidgar sig. Detta var en problematik som alltid skulle tas hänsyn till då man pejlade volymen i ovanjordscisterner för att få rätt volym.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se