Dags för lägesrapport. För att hitta rätt
spridare så lät jag motorn gå en stund och kunde då lätt känna på grenröret vilken som var kall, #4, eller den närmast hytten. (Husmorstrixet att känna på spridarröret klarade jag tyvärr ej.) Tappade ur kylarvattnet och lyckades lirka loss spridaren. Denna spridare skyddas ju ej av motorhuven, som ju är öppen just här för att kunna öppnas förbi avgasröret. Således var den ordentligt rostangripen och spridarhylsan hade en svag spricka så den ersattes av en bättre begagnad från TK traktordelar (
http://www.tktraktordelar.se/). Trots ny
hylsa rök den lika vitt som tidigare. Närmaste dieselmek tar nära tusenlappen för att kolla en spridare och Biltemas (
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... l-151405/) spridarprovare kostar bara det dubbla så valet blev lätt. Den rekommenderas. Spridaren visade sig läcka rejält och TK fick på nytt bistå med bättre begagnad spridare som funkade perfekt, men hur viktigt är det med rätt
tryck, 240 bar står det i instruktionsboken?
Var får man tag i distansbrickor för att justera spridartrycket?
Nu är i alla fall vitröken i stort sett borta helt, det puffar bara till lite vid gaspådrag, med det kanske är normalt för en så gammal motor?
Vilken funktion har justerskruven som sitter under den plomberade hylsan på ovansidan av centrifugalregulatorn på dieselpumpen?
Återigen tusen tack för alla goda råd, "maskinisten" är verkligen en ovärderlig kunskapskälla!