Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

TD45B ryker vitt

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Göran Wall (trådstartaren)

#1 » 19:53:55, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min grävlastare Volvo EL70 årsm. 92, 12500 tim med TD45B motor ryker vitt. Vid gaspådrag blir det rena dimman och luktar illa (olja eller diesel). Den drar varken olja eller vatten, däremot verkar det som om diesel går över i motoroljan (?). Turbon och köldstarten verkar OK. Bränslefilter och luftfilter är nya. Någon som vet vad som är fel?
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200



dimorep

#2 » 19:55:56, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att du ska kolla spridarna som första åtgärd om du nu är säker på att det inte är olje eller vattenrök.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Klas Kraft

#3 » 19:59:09, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyder på att en spridare har gått sönder och finfördelar inte bränslet som den skall göra( det brinner inte), om du kör med detta kan dieslen tvätta bort oljefilmen på cylinder väggen med kolvskärning/totalras som följd... Ett husmors trix är att känna med fingret på spridarören om det är någons"stuns" när motorn går, ej stuns kass spridare, men rekomederar att du tar alla spridarna med dig till en kompetent verkstad för koll.

Klas
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Göran Wall (trådstartaren)

#4 » 20:08:22, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack för snabba svar! Ska kolla detta snarast!
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

dimorep

#5 » 20:13:24, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var försiktig när du demonterar spridarna (om de inte varit urtagna väldigt nyligen) då de har en förmåga att rucka lös / ta med sig kopparhylsan de sitter monterade i samband med demonteingen = kylarvätska i motorn och rejält med merarbete!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Göran Wall (trådstartaren)

#6 » 10:16:23, 26-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för lägesrapport. För att hitta rätt spridare så lät jag motorn gå en stund och kunde då lätt känna på grenröret vilken som var kall, #4, eller den närmast hytten. (Husmorstrixet att känna på spridarröret klarade jag tyvärr ej.) Tappade ur kylarvattnet och lyckades lirka loss spridaren. Denna spridare skyddas ju ej av motorhuven, som ju är öppen just här för att kunna öppnas förbi avgasröret. Således var den ordentligt rostangripen och spridarhylsan hade en svag spricka så den ersattes av en bättre begagnad från TK traktordelar (http://www.tktraktordelar.se/). Trots ny hylsa rök den lika vitt som tidigare. Närmaste dieselmek tar nära tusenlappen för att kolla en spridare och Biltemas (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... l-151405/) spridarprovare kostar bara det dubbla så valet blev lätt. Den rekommenderas. Spridaren visade sig läcka rejält och TK fick på nytt bistå med bättre begagnad spridare som funkade perfekt, men hur viktigt är det med rätt tryck, 240 bar står det i instruktionsboken?

Var får man tag i distansbrickor för att justera spridartrycket?

Nu är i alla fall vitröken i stort sett borta helt, det puffar bara till lite vid gaspådrag, med det kanske är normalt för en så gammal motor?

Vilken funktion har justerskruven som sitter under den plomberade hylsan på ovansidan av centrifugalregulatorn på dieselpumpen?

Återigen tusen tack för alla goda råd, "maskinisten" är verkligen en ovärderlig kunskapskälla!
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

dimorep

#7 » 14:01:18, 26-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket svårt att tänka mig att det finns någon dieselfirma som skulle lyckas ta ut 1000:- för test av EN st (konv.) spridare. :uupps: :klia:

Man bytar aldrig bara en spridare (ivf inte på en maskin man ämnar att köra med), då de alla har suttit där lika många timmar och är de inte redan dåliga (mer eller mindre) så lär de bli det inom kort! Sen sätter man inte i beg sådana detaljer heller...
Dåliga spridare resulterar lätt i allvarliga följdskador och de motorerna är lite för dyra att utsättas för sådant.

Shims köper du lättast genom någon Bosch å-f (antar att det är sådana spridarhållare det gäller), tror inte att du hittar rätt shimstjocklek på första försöket och innan du har köpt på dig "rätt tjocklek" så är du snart uppe i vad som det är brukligt att betala för en spridarrenovering. Och då har du ändå missat en hel del andra viktiga saker / detaljer som man gör i samband med sådant jobb.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se