Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Utgångsdatum och additiv

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Bengt Erik Eriksson

#16 » 15:46:49, 04-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar ju vara en bottensats i oljefaten jag inte gärna häller i maskiner. Men det är ju sjunkna föroreningar jag tänker på och ser då....
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Thelemorf

#17 » 16:06:06, 04-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motoroljor säger väl de flesta tillverkare att de är "färskvara" och då troligen pga att additiverna försämras över tiden.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Orsa

#18 » 16:17:15, 04-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Min far förvarade alltid oljefat liggande så att varje gång man skulle hämta en skvätt fick man rulla fatet ett havt varv för att få kranen nedåt. Det var tydligen en rekommendation för att undvika separationer i oljan.


När du rullar runt fatet ett halvt varv ligger oljan "still" inuti fatet ganska mycket, så särskilt omrörd blir den inte. Klart att ligger det "sediment" i botten kommer de med upp men i så fall är de bättre låta det som sjunkit ligga där det ligger om det är någon slags lergegga.
Allt detta är sånt jag tror och tycker och böjer mig snabbt mot bättre vetande.
Blandare vet jag en del om dock och då ska man ha paddlar eller mellanväggar (typ tombola) om det ska hända nåt av betydelse.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Turbodiesel

#19 » 21:39:29, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Har märkt att i hypoidolja med LS-tillsats blir det något gulvitt i botten efter en tids lagring, jag ger de dunkarna en omskakning för säkerhets skull innan de används. Har aldrig sett någon nämnvärd bottensats i andra oljetyper.

mimeck's olja skulle jag personligen slänga, då jag aldrig sett något liknande.


Skulle visat detta när tråden var aktuell, men här är 'äntligen' en bild jag tog på problemet:

Detta är bottensatsen i en Neste 80W/90 GL5 LS 20-liters dunk, men detta fenomen har jag sett i alla fabrikats oljor med LS tillsats. Bara att i denna var det mycket tydligare skikt.

Rätt svårt att få med detta ur dunken, speciellt i lite kallare miljö. Dunken har innan sågningen stått upp & ned i några dagar, därav att det ser lite torrt ut. Konsistensen är som lite styvare fett, och smeten känns lite halvhal, eller vad man ska säga..


Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN (trådstartaren)

#20 » 22:03:18, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontaktade ju supporten till de stora oljebolagen i samband med att jag startade tråden. Fick ganska likartade svar, sammanfattat ungeför såhär:

Additiv utfällning kan ske vid lång lagringstid. Ska dock vara så små mängder att det inte nämnvärt ska försämra prestanda.
De rekommenderade inte att skaka dunken, utan att låta det ligga i botten och hälla försiktigt.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#21 » 22:12:12, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft minst två fall de senaste åren då lamell eller bromsdiffar har börjat 'knäppa' en tid efter service, det är inte lite heller, utan styr du fullt & åker mycket sakta så hugger/hoppar traktorn (eller annan maskin) fram. Senast var det en 4WS teleskoplastare som dummade sig, ur med oljan & i med nyinköpt & ordentligt omskakad olja, -problemet försvinner efter några timmar.

Dunken på min ovanstående bild är ingen 'hyllvärmare' utan en förhållandevis färsk dunk som kom i ett servicekit från Lännen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se