Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Val av fett till grävmaskin

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

LageB (trådstartaren)

#1 » 11:31:57, 09-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju olika märken och typ av fetter att välja på gällande smörjning av leder till grävmakin.

Jag har en 8-tonnare och nu undrar jag:

Jag har använt "entreprenadfett" (tub 400g) från Svedol vilket jag tror är Svedols billigaste variant. Svedol har andra fetter t.ex "långtidsfett" se denna: http://www.swedol.se/of-9005.html som är dyrare.

Vilken typ av fett rekommenderar ni :smile: ? En annan fråga också - använder ni samma fett sommar & vinter?

Mvh
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab



jörgen.ottosson

#2 » 18:42:38, 09-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det allra viktigaste är att du smörjer lämpligt ofta, så att det finns fett i leder och lager.....utan att för den del "smörja sönder" tätningar ed.

Kör du mycket när det är kallt så är det bra om du använder ett fett som funkar vid den temperaturen (inte är helt "fruset" så det inte ens kommer ut ur smörjsprutan)

Någon form av entreprenadfett funkar för de flesta applikationer på en maskin, gäller det rena hjullager ed så kan man titta efter vad som rekommenderas.

Om man vill lägga pengar på ett långtidsfett eller något mera avancerat fett är ju upp till var och en, men för vanliga leder/glidlager på en maskin är det oftast inte så kritiskt så det behövs. (att man smörjer är det viktigaste.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

danne mähl

#3 » 18:48:54, 09-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testar marinfet från swedol för att se om det sitter kvar lite längre
Har kört med entreprenad försvann fortaren än jag han smörja lång lite bättre
Fattar inte vart det tar vägen. Ser ut som om det dunstar eller någon snor det gamla fettet haha
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Torpöbo

#4 » 19:37:43, 09-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör på agrols entreprenadfett, det har ep 2 i bärighetsklass.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

jon anders olsson

#5 » 20:22:34, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa fettet (om man ska ha det i leder på maskiner) från Swedol är Långtidsfettet (använder det själv), det sitter kvar länge, entreprenadfettet är inge vidare i gämförelse, körde med det för många år sen, stor skillnad, har provat Mobils blåa marinfett, men långtidsfettet är fortfarande bättre på en maskin! :grin:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

tracker

#6 » 20:30:43, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du Mobil xhp222
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

danne mähl

#7 » 20:48:51, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swedol har en svart variant i patronspruta (typ latexfog)
är det rent från gammalt fet sitter den kanon (min lillaerarenhet)
Men det är ju ganska begränsad vart man kan få dit den
Jag använder den mest på bommar och grävelgentens glid ytor
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Åsa-Nisse

#8 » 20:51:51, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dra inte ut på intervallerna för att det heter "långtid" för 80% av smörjningen är att hålla borta skit. Det bara omvandlar fett till slippasta om det inte trycks ut med jämna mellanrum.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

danne mähl

#9 » 20:58:50, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

har lite för mycke glapp så fettet försvinner innan jag hinner in i hytten känns det som
Försöker smörja var 10 timme
kör ofta kortare tider. Underlättar att kolla timräknaren i maskinen

1 person gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

HARA CAWAY

#10 » 21:03:15, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ledlager bör ju ha fett med god vidhäftning,alltså det skall vara segt som tidigare påpekats i inläggen.
Sådant fett är direkt olämpligt till tex kullager då det är för segt.
Swedols entr fett använder jag som ett universalfett men det är inte särskilt bra för länklagergrävmaskin då det är för tunnt.

Det är även för tjockt för kullager som har lite högre hastighet så där är det ej lämpligt.
Min personliga favorit till länklager är Castrols entrepenadfett.
Det är extremt segt och kan vara lite jäkligt på vintern.
Agrols entrepenadfett är även det ett utmätkt länklagerfett men kanske lite sämre än Castrol.
Texaco Multifak ep 2 är ett ok universalfett som duger till länklager.
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

Loke

#11 » 22:17:48, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se upp med swedols långtids och marinfett om det bronsbussningar, är det hårt belastat så kan bronset lösas upp. Blir det konstig färg (brunskimrande) på det "använda" fettet så sluta upp direkt med detta och byt ut fettet i bussningen/leden omgående. Själv använder jag långtidsfettet där det passar, nackdelen är att det blir sanslöst segt när det är kallt,(tigtha bussningar) går nästan inte att få in fettet vid smörjställena. Spelar ingen roll om jag tokvärmer sprutan heller då det är i bussningarna på maskinerna det stelnar i. Gäller att smörja vid goväder. :grin:

Jag funderar om fettet verkligen gör sitt jobb när det blir så förbannat stelt vid kyla?


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

danne mähl

#12 » 22:21:08, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Löser upp bronset låter konstigt
är det bara inte så att det som redan är bortsliter kommer fram med eventuellt nytt fet eller att det syns tydligare för det har en annan färg
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Loke

#13 » 23:49:41, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:Löser upp bronset låter konstigt
är det bara inte så att det som redan är bortsliter kommer fram med eventuellt nytt fet eller att det syns tydligare för det har en annan färg


Nä, det är EP-fett, extreme pressure, och vissa typer av dessa additiv innehåller svavel och det är detta som kan orsaka att brons, röd/gulmetall löses upp. Har egen erfarenhet av hur illa det kan gå både med en växellåda till volvo lastbil (olja) och ett bronsbussning (fett) med denna EP-tillsats.

Bronsbussningen testade jag faktiskt några gånger med EP-fettet från swedol och varje gång blev det använda fettet brunskimrande, så för min del passar jag mig noga för detta om det är brons i bussningar. Kan vara möjligt att andra fabrikat funkar bra men swedols långtids och marinfettet var själva faen för bussningen. Nu använder jag swedols hjullagerfett där i stället och nu ser det använda fettet normalt ut.
Såå, ser man att gammfettet blir liksom skimmrande ska man nog överväga att sluta med den fettypen omedelbart, det "skimrande" partiklarna i gammfettet är alltså slitage från bussningen. Samma skimmer ser man i spilloljan om man använt EP-olja i fel typ av växellåda, inte kul alls.

Tror faktiskt att swedols långtidsfett är starkt kontaminerat av additiv då bara lukten av fettet är speciellt. Slänger man torkpapper med fett på i papperskorgen i verkstan och glömmer det där blir det en jäkla gemen lukt, den lukten har jag faktiskt inte känt från något annat fett jag kört med.
Kanske (troligtvis) är swedols fett något billigt fett som dom tryckt in en massa gojs i för att det ska fungera som utlovat.

Hur som helst, var uppmärksam på hur gammfettet från bussningarna ser ut,,, bara ett tips.

Men swedolfettet funkar faktiskt ganska bra,om inte annat så är det lätt att handla med sig en kartong när man är där i andra ärenden, men är faktiskt i kladdigaste laget, i synnerhet om tempen börjar dra sig neråt nollan. En nackdel till med swedolsmörjan är att vid våldsamt regnande sköljs fettet ur mellanrummet vid tappar/axlarna mellan krantorn och kranen på lastbilen och rinner ned utefter krantornet. Fettet bildar sedan en hartsliknande beläggning som är eländigt att få bort. Går nästan inte bort ens med bromsrengöring, har inte sett detta hos något annat fabrikat tidigare.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

LageB (trådstartaren)

#14 » 15:45:37, 17-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Se upp med swedols långtids och marinfett om det bronsbussningar, är det hårt belastat så kan bronset lösas upp. Blir det konstig färg (brunskimrande) på det "använda" fettet så sluta upp direkt med detta och byt ut fettet i bussningen/leden omgående. Själv använder jag långtidsfettet där det passar, nackdelen är att det blir sanslöst segt när det är kallt,(tigtha bussningar) går nästan inte att få in fettet vid smörjställena. Spelar ingen roll om jag tokvärmer sprutan heller då det är i bussningarna på maskinerna det stelnar i. Gäller att smörja vid goväder. :grin:

Jag funderar om fettet verkligen gör sitt jobb när det blir så förbannat stelt vid kyla?


Loke


Tar upp min gamla tråd igen :smile: Jag har kört med Swedols billigare Entreprenadfett tills nu. Smörjer ofta. Pga felköp hade jag en tub av Swedols långtidsfett liggande som jag provade i helgen och som kändes något "fastare". Funderar nu på att eventuellt gå över till det dyrare långtidsfettet. Men, efter att ha läst denna gamla tråd igen så blir jag tveksam. Att det blir sanslöst segt när det är kallt låter ju inte alls bra, nu när vi går mot vintertid. Har ni andra samma uppfattning - är Swedols långtidsfett endast "sommarfett" eller?
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

Martin.Eriksson

#15 » 17:41:34, 17-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja kör enbart med swedols långtidsfett, året runt och har då inga problem med att det blir för stelt.
Måste vara bussningar som är extremt tighta då om de inte gå smörja..
Farsan kör oxå enbart med långtidsfett på jordbruket alla maskiner året runt. brukar ha fettet varmt så går de lättare o smörja bara..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se