Sida 1 av 2

Val av fett till grävmaskin

InläggPostat: 11:31:57, 09-06-2014
av LageB
Det finns ju olika märken och typ av fetter att välja på gällande smörjning av leder till grävmakin.

Jag har en 8-tonnare och nu undrar jag:

Jag har använt "entreprenadfett" (tub 400g) från Svedol vilket jag tror är Svedols billigaste variant. Svedol har andra fetter t.ex "långtidsfett" se denna: http://www.swedol.se/of-9005.html som är dyrare.

Vilken typ av fett rekommenderar ni :smile: ? En annan fråga också - använder ni samma fett sommar & vinter?

Mvh

Re: Val av fett till grävmaskin

InläggPostat: 18:42:38, 09-06-2014
av jörgen.ottosson
Det allra viktigaste är att du smörjer lämpligt ofta, så att det finns fett i leder och lager.....utan att för den del "smörja sönder" tätningar ed.

Kör du mycket när det är kallt så är det bra om du använder ett fett som funkar vid den temperaturen (inte är helt "fruset" så det inte ens kommer ut ur smörjsprutan)

Någon form av entreprenadfett funkar för de flesta applikationer på en maskin, gäller det rena hjullager ed så kan man titta efter vad som rekommenderas.

Om man vill lägga pengar på ett långtidsfett eller något mera avancerat fett är ju upp till var och en, men för vanliga leder/glidlager på en maskin är det oftast inte så kritiskt så det behövs. (att man smörjer är det viktigaste.)

Re: Val av fett till grävmaskin

InläggPostat: 18:48:54, 09-06-2014
av danne mähl
Testar marinfet från swedol för att se om det sitter kvar lite längre
Har kört med entreprenad försvann fortaren än jag han smörja lång lite bättre
Fattar inte vart det tar vägen. Ser ut som om det dunstar eller någon snor det gamla fettet haha

Re: Val av fett till grävmaskin

InläggPostat: 19:37:43, 09-06-2014
av Torpöbo
Kör på agrols entreprenadfett, det har ep 2 i bärighetsklass.

Re: Val av fett till grävmaskin

InläggPostat: 20:22:34, 26-10-2014
av jon anders olsson
Det bästa fettet (om man ska ha det i leder på maskiner) från Swedol är Långtidsfettet (använder det själv), det sitter kvar länge, entreprenadfettet är inge vidare i gämförelse, körde med det för många år sen, stor skillnad, har provat Mobils blåa marinfett, men långtidsfettet är fortfarande bättre på en maskin! :grin:

Re: Val av fett till grävmaskin

InläggPostat: 20:30:43, 26-10-2014
av tracker
Menar du Mobil xhp222

Re: Val av fett till grävmaskin

InläggPostat: 20:48:51, 26-10-2014
av danne mähl
Swedol har en svart variant i patronspruta (typ latexfog)
är det rent från gammalt fet sitter den kanon (min lillaerarenhet)
Men det är ju ganska begränsad vart man kan få dit den
Jag använder den mest på bommar och grävelgentens glid ytor

Re: Val av fett till grävmaskin

InläggPostat: 20:51:51, 26-10-2014
av Åsa-Nisse
Dra inte ut på intervallerna för att det heter "långtid" för 80% av smörjningen är att hålla borta skit. Det bara omvandlar fett till slippasta om det inte trycks ut med jämna mellanrum.

Re: Val av fett till grävmaskin

InläggPostat: 20:58:50, 26-10-2014
av danne mähl
har lite för mycke glapp så fettet försvinner innan jag hinner in i hytten känns det som
Försöker smörja var 10 timme
kör ofta kortare tider. Underlättar att kolla timräknaren i maskinen

Re: Val av fett till grävmaskin

InläggPostat: 21:03:15, 26-10-2014
av HARA CAWAY
Ledlager bör ju ha fett med god vidhäftning,alltså det skall vara segt som tidigare påpekats i inläggen.
Sådant fett är direkt olämpligt till tex kullager då det är för segt.
Swedols entr fett använder jag som ett universalfett men det är inte särskilt bra för länklagergrävmaskin då det är för tunnt.

Det är även för tjockt för kullager som har lite högre hastighet så där är det ej lämpligt.
Min personliga favorit till länklager är Castrols entrepenadfett.
Det är extremt segt och kan vara lite jäkligt på vintern.
Agrols entrepenadfett är även det ett utmätkt länklagerfett men kanske lite sämre än Castrol.
Texaco Multifak ep 2 är ett ok universalfett som duger till länklager.

Re: Val av fett till grävmaskin

InläggPostat: 22:17:48, 26-10-2014
av Loke
Se upp med swedols långtids och marinfett om det bronsbussningar, är det hårt belastat så kan bronset lösas upp. Blir det konstig färg (brunskimrande) på det "använda" fettet så sluta upp direkt med detta och byt ut fettet i bussningen/leden omgående. Själv använder jag långtidsfettet där det passar, nackdelen är att det blir sanslöst segt när det är kallt,(tigtha bussningar) går nästan inte att få in fettet vid smörjställena. Spelar ingen roll om jag tokvärmer sprutan heller då det är i bussningarna på maskinerna det stelnar i. Gäller att smörja vid goväder. :grin:

Jag funderar om fettet verkligen gör sitt jobb när det blir så förbannat stelt vid kyla?


Loke

Re: Val av fett till grävmaskin

InläggPostat: 22:21:08, 26-10-2014
av danne mähl
Löser upp bronset låter konstigt
är det bara inte så att det som redan är bortsliter kommer fram med eventuellt nytt fet eller att det syns tydligare för det har en annan färg

Re: Val av fett till grävmaskin

InläggPostat: 23:49:41, 26-10-2014
av Loke
danne mähl skrev:Löser upp bronset låter konstigt
är det bara inte så att det som redan är bortsliter kommer fram med eventuellt nytt fet eller att det syns tydligare för det har en annan färg


Nä, det är EP-fett, extreme pressure, och vissa typer av dessa additiv innehåller svavel och det är detta som kan orsaka att brons, röd/gulmetall löses upp. Har egen erfarenhet av hur illa det kan gå både med en växellåda till volvo lastbil (olja) och ett bronsbussning (fett) med denna EP-tillsats.

Bronsbussningen testade jag faktiskt några gånger med EP-fettet från swedol och varje gång blev det använda fettet brunskimrande, så för min del passar jag mig noga för detta om det är brons i bussningar. Kan vara möjligt att andra fabrikat funkar bra men swedols långtids och marinfettet var själva faen för bussningen. Nu använder jag swedols hjullagerfett där i stället och nu ser det använda fettet normalt ut.
Såå, ser man att gammfettet blir liksom skimmrande ska man nog överväga att sluta med den fettypen omedelbart, det "skimrande" partiklarna i gammfettet är alltså slitage från bussningen. Samma skimmer ser man i spilloljan om man använt EP-olja i fel typ av växellåda, inte kul alls.

Tror faktiskt att swedols långtidsfett är starkt kontaminerat av additiv då bara lukten av fettet är speciellt. Slänger man torkpapper med fett på i papperskorgen i verkstan och glömmer det där blir det en jäkla gemen lukt, den lukten har jag faktiskt inte känt från något annat fett jag kört med.
Kanske (troligtvis) är swedols fett något billigt fett som dom tryckt in en massa gojs i för att det ska fungera som utlovat.

Hur som helst, var uppmärksam på hur gammfettet från bussningarna ser ut,,, bara ett tips.

Men swedolfettet funkar faktiskt ganska bra,om inte annat så är det lätt att handla med sig en kartong när man är där i andra ärenden, men är faktiskt i kladdigaste laget, i synnerhet om tempen börjar dra sig neråt nollan. En nackdel till med swedolsmörjan är att vid våldsamt regnande sköljs fettet ur mellanrummet vid tappar/axlarna mellan krantorn och kranen på lastbilen och rinner ned utefter krantornet. Fettet bildar sedan en hartsliknande beläggning som är eländigt att få bort. Går nästan inte bort ens med bromsrengöring, har inte sett detta hos något annat fabrikat tidigare.


Loke

Re: Val av fett till grävmaskin

InläggPostat: 15:45:37, 17-11-2015
av LageB
Loke skrev:Se upp med swedols långtids och marinfett om det bronsbussningar, är det hårt belastat så kan bronset lösas upp. Blir det konstig färg (brunskimrande) på det "använda" fettet så sluta upp direkt med detta och byt ut fettet i bussningen/leden omgående. Själv använder jag långtidsfettet där det passar, nackdelen är att det blir sanslöst segt när det är kallt,(tigtha bussningar) går nästan inte att få in fettet vid smörjställena. Spelar ingen roll om jag tokvärmer sprutan heller då det är i bussningarna på maskinerna det stelnar i. Gäller att smörja vid goväder. :grin:

Jag funderar om fettet verkligen gör sitt jobb när det blir så förbannat stelt vid kyla?


Loke


Tar upp min gamla tråd igen :smile: Jag har kört med Swedols billigare Entreprenadfett tills nu. Smörjer ofta. Pga felköp hade jag en tub av Swedols långtidsfett liggande som jag provade i helgen och som kändes något "fastare". Funderar nu på att eventuellt gå över till det dyrare långtidsfettet. Men, efter att ha läst denna gamla tråd igen så blir jag tveksam. Att det blir sanslöst segt när det är kallt låter ju inte alls bra, nu när vi går mot vintertid. Har ni andra samma uppfattning - är Swedols långtidsfett endast "sommarfett" eller?

Re: Val av fett till grävmaskin

InläggPostat: 17:41:34, 17-11-2015
av Martin.Eriksson
Ja kör enbart med swedols långtidsfett, året runt och har då inga problem med att det blir för stelt.
Måste vara bussningar som är extremt tighta då om de inte gå smörja..
Farsan kör oxå enbart med långtidsfett på jordbruket alla maskiner året runt. brukar ha fettet varmt så går de lättare o smörja bara..