danne mähl skrev:Löser upp bronset låter konstigt
är det bara inte så att det som redan är bortsliter kommer fram med eventuellt nytt fet eller att det syns tydligare för det har en annan färg
Nä, det är EP-fett, extreme
pressure, och vissa typer av dessa additiv innehåller svavel och det är detta som kan orsaka att brons, röd/gulmetall löses upp. Har egen erfarenhet av hur illa det kan gå både med en
växellåda till volvo
lastbil (
olja) och ett bronsbussning (fett) med denna EP-tillsats.
Bronsbussningen testade jag faktiskt några gånger med EP-fettet från swedol och varje gång blev det använda fettet brunskimrande, så för min del passar jag mig noga för detta om det är brons i bussningar. Kan vara möjligt att andra fabrikat funkar bra men swedols långtids och marinfettet var själva faen för bussningen. Nu använder jag swedols hjullagerfett där i stället och nu ser det använda fettet normalt ut.
Såå, ser man att gammfettet blir liksom skimmrande ska man nog överväga att sluta med den fettypen omedelbart, det "skimrande" partiklarna i gammfettet är alltså slitage från bussningen. Samma skimmer ser man i spilloljan om man använt EP-olja i fel typ av växellåda, inte kul alls.
Tror faktiskt att swedols långtidsfett är starkt kontaminerat av additiv då bara lukten av fettet är speciellt. Slänger man torkpapper med fett på i papperskorgen i verkstan och glömmer det där blir det en jäkla gemen lukt, den lukten har jag faktiskt inte känt från något annat fett jag kört med.
Kanske (troligtvis) är swedols fett något billigt fett som dom tryckt in en massa gojs i för att det ska fungera som utlovat.
Hur som helst, var uppmärksam på hur gammfettet från bussningarna ser ut,,, bara ett tips.
Men swedolfettet funkar faktiskt ganska bra,om inte annat så är det lätt att handla med sig en kartong när man är där i andra ärenden, men är faktiskt i kladdigaste laget, i synnerhet om tempen börjar dra sig neråt nollan. En nackdel till med swedolsmörjan är att vid våldsamt regnande sköljs fettet ur mellanrummet vid tappar/axlarna mellan krantorn och kranen på lastbilen och rinner ned utefter krantornet. Fettet bildar sedan en hartsliknande beläggning som är eländigt att få bort. Går nästan inte bort ens med bromsrengöring, har inte sett detta hos något annat fabrikat tidigare.
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...