Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Täta gängor i dieseltank

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Michael Meier

#16 » 06:21:35, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tätar gängan på utsidan under muttern med exempelvis Loctite 577 eller likvärdigt borde också öka chansen för att det int läcker, förutom slipning av kontaktytorna och fetta in Nitrilgummit med något lämpligt för ökad smidighet.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Elva (trådstartaren)

#17 » 16:22:00, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ger jag upp att leta efter nitrilgummi lokalt.
Har varit runt på totalt 10 olika ställe och ingen har något.

Får bli beställning via nätet.

//Lenny
Elva
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:37:55, 21-09-2011
Ort: Hammenhög / Skåne
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Wille 645 -89

63an

#18 » 16:33:42, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju svaret på frågan bredvid, svetsa dit en rörmuff å bygg på den :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Hansborg

#19 » 21:04:55, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Fredrik_

#20 » 21:18:56, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behövs i så fall en på vardera sidan av brickan! Däremot gör den ingen större nytta på utsidan av tanken, då det där läcker genom gängorna istället.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#21 » 21:31:35, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle ha provat med Permatex n:o 3. Kan man få transen på en 53:a Triumph olje tät med det medlet så borde det även funka på en oljetank. :cool2:

Jag tar inget ansvar om ni följer mitt råd och det inte funkar. :vissla:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Hansborg

#22 » 22:33:24, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väl på kragen det läcker in till gängan? Hur som haver, där skall tätas på någe vis, lim löd eller annan lösning.

Elva skrev:En sak som jag kom att tänka på.

Där är inget som tätar mellan kragen på röret och brickan.
Det borde inte bli lätt att få det tätt.

Några förslag på hur man gör bäst?

Bild

//Lenny
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Elva (trådstartaren)

#23 » 22:53:44, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsning:

Skall tanken fram för att svestas så blir det en plåt i hålet. Tanken har funnits men den är jobbig att flytta med rör genom vägg osv.


Tredo:

Har faktiskt inte funderat jätte mycket på det alternativet då dessa kräver att det är ganska jämnt från början.


Tanken jag har just nu är att beställa 3mm nitrilgummiduk och göra 3st packningar, dom 2 som finns + 1 mellan kragen och brickan.

//Lenny
Elva
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:37:55, 21-09-2011
Ort: Hammenhög / Skåne
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Wille 645 -89

Elva (trådstartaren)

#24 » 16:31:56, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär.
Nu är det klart.

Blev en bit 3mm nitrilgummiduk samt en nitril o-ring mellan flänsen och brickan.
Dieseln som jag pumpade ut innan är ihälld igen.

Än så länge är det tätt.
Återstår att sen när tanken är fylld.

Tack för hjälpen jag fått.


//Lenny
Elva
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:37:55, 21-09-2011
Ort: Hammenhög / Skåne
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Wille 645 -89


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se