Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Powerup

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

PONI (trådstartaren)

#1 » 21:15:38, 06-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Någon här som har använt powerup?

/Peo
PONI
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:58, 13-12-2007
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 455



fretchi

#2 » 22:50:31, 06-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Om det låter för bra för att vara sant, så är det troligen det också."

Kanske en bra produkt till någon specifik tillämpning, men jag är skeptisk till att pytsa in additiv hur som helst.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

dea

#3 » 23:00:46, 06-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att du menar om man har provat deras tillsatser? Sista bytet i lekbilen (Saab 900 T16 -88)så hällde jag i oljeadditivet, vet inte om det gör nån nytta. Även köpt hem Anti bakterie för diesel, kan vara bra att ha hemma vid behov var min tanke. Deras svarta smörjande spray funkar bra, rostlösaren vet jag inte om den är bättre eller sämre än nån annan.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

fretchi

#4 » 23:39:18, 06-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste nu deras datablad och såg att additivet innehåller zinkdialkylditiofosfat. Detta är faktiskt en tillsats som använts länge och som kan göra skillnad. tillsatsen ska förbättra gränsskiktssmörjningen, när oljefilmen brister. T.ex. i ventilmekanismer med höga fjädertryck.

Dock är det big no-no för ZDDP om man har katalysator och/eller partikelfilter.
Har man problem med att t.ex. kammen går ner sig, kan det vara berättigat med någon form av dylikt additiv. Annars bör man hålla sig undan. Speciellt på moderna motorer.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Turbodiesel

#5 » 02:11:27, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Deras dieseltillsats som iaf fanns förr luktar oslagbart godast, och det räcker med ytte-pytte-lite i bränslet för att det ska lukta godis..

Undra vad det är som har den doften, då många d-tillsatser har spår av det.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se