Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Diesel utan RME (Raps och tallolja)

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Hugo@2014 (trådstartaren)

#1 » 20:25:43, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att få tag på riktig diesel till traktorn?
Skulle vilja fylla sista tanken med riktig diesel innan vintern för att slippa riskera dyra kostnader som RME dieseln kan medföra igen... :sad:

Efter att dieselpumpen skurit konstaterades att RME dieseln orsakat en sörja av alger i tanken och i filtren, samt ngt segt tjäraktigt i botten av tanken.
(Efter att ha ringt runt verkar verkar alla stationer i nejden endast sälja RME diesel numera..)
Hugo@2014
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:20, 21-06-2014
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB



Volvot24

#2 » 21:08:49, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jagat blank diesel länge nu. Den diesel du söker finns på sjömackar för båtar.. Möjligen hos någon entrepenör också.
På mackar för bil, är det krav på minst 5 % inblandning....

Ren diesel utan inblandning är lika ofärgad, som vatten.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Hultebergarn

#3 » 21:23:13, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står inte vart du bor. Men i Trollhättan finns det att tanka på Trollhättans oljor. Samma pris som macken brevid tar för rme diesel. Då jag ändå alltid tankar på dunk så kör jag alltid blank diesel som dom kallar det.
Hultebergarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:10, 10-02-2009
Ort: Utanför Trollhättan
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 575 4wd
Huggarvagn
Volvo Bm 425

Gösta Karlsson

#4 » 21:29:21, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runt Sollefteå finns flera pumpställen med "Blank"Diesel.
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

gaffa

#5 » 22:46:23, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla oljeleverantörer kör ut blankdiesel om man beställer detta. Om man inte önskar något så får man diesel med rapsolja eller slakteriavfall i.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Hugo@2014 (trådstartaren)

#6 » 22:04:11, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack. Då blir det till att tanka på dunk när man besöker ngn båtmack.
Traktorn kommer att stå hela vintern, och man vill helst inte behöva rengöra tank mm och byta inspr. pump till våren igen..
Hugo@2014
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:20, 21-06-2014
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB

Turbodiesel

#7 » 22:14:48, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med tillgängligheten på Ecopar? Skulle gärna köpa några hundra liter för att utvärdera, gärna i östergötland.

Någon som vet?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dimorep

#8 » 22:18:39, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hygienen i tankar/bränslesystem är nog av större vikt än typ av diesel för att slippa ifrån sådana problem. Finns ju tusentals dieselfordon som fungerar bra med dagens "mackbränsle", vill man gardera sig så går det ju alltid att tillsätta en skvätt "anti algmedel" från någon känd leverantör.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

dimorep

#9 » 22:27:01, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Hur är det med tillgängligheten på Ecopar? Skulle gärna köpa några hundra liter för att utvärdera, gärna i östergötland.

Någon som vet?

Enligt Ecopar:s hemsida så är Norrköpingsföretaget R-CON AB å-f för de. Känner inte till det företaget, men kan ju vara värt att kolla upp då det borde vara geografiskt rätt för dig.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Turbodiesel

#10 » 22:33:55, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:

Aldrig hört talas om (fel bransch kanske) men ska kolla med dom.

I bruksbilarna tankar jag gärna modern soppa, men i övriga prylar som inte ens går varje år vill jag inte veta av något som ökar risken för algtillväxt..

Ecopar var tänkt till elverk & kanske truckarna, om det gör något åt den sura perkinslukten (viss inomhuskörning).
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dimorep

#11 » 22:39:36, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skruvat en hel del i motorer som körs/körts på det drivmedlet. Bra skit det där, absolut inga tendenser till mekaniska skador utifrån bränslet (påverkar inte livslängden negativt som tex ren RME gör). Förutom att alla gummidetaljer som tidigare varit i kontakt med diesel får en klart ökad frekvens för att springa läck / fukta ut.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Turbodiesel

#12 » 22:43:54, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för erfarenheterna :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Volvot24

#13 » 07:14:33, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använde mackdiesel till inombordare på min segelbåt i 5 år. Sen körde jag 1 år med gröndiesel.
Förra året blev det stopp. Bruna bakterieklumpar i tank o filter.
Två gånger har Eberspächer D2 luftvärmaren koksat igen i glödnätet runt glödstiftet, med kraftig rökutveckling vid uppstart. Allt svårare att starta. Lutsens dimma över hamnen. Till slut gick det inte att starta.
Rensade tank och hela bränslesystemet från bruna avlagringar. Bytte filter, slang o glödnätet.

I en bil är drivmedelsomsättningen mycket större. För att bakterier ska trivas krävs dessutom fukt, som det är gott om på sjön. När diesel förbrukas sugs luft in i tanken och fukten kondenseras. Fyller tanken full med blankdiesel så ofta jag kan och även under vintern.

Inga som helst problem med värmare eller motor nu när jag uteslutande kör på blankdiesel. Inget brunslam i filtrena heller.

Förbrukar ca 100 liter om året i båten, varav 30 liter till värmaren
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

anders holmström

#14 » 15:31:32, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

endel påstår att förbrukningen blir lägre med ren diesel och endel påstår tvärtom att det blir lägre med RME :???:
finns här några erfarenheter?
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

fretchi

#15 » 23:02:47, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog en vill skillnad i energivärde, men det är nog så marginellt.Vädret påverkar nog mer.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se