Nja, det där med att dieseln skulle vara för "torr" gäller inte för den diesel som säljs på svenska marknaden idag. Men en del gamla förståsigpåare som tror att tiden har stått stilla sedan 80-talet pratar gärna fortfarande om den saken.
Det var däremot ett allvarligt problem för ca 30 år sedan, då de första försöken gjordes att minska svavelhalten i diesel och en del raffinaderier använde en mindre lyckad avsvavlingsprocess som förstörde smörjegenskaperna på kuppen. Men man upptäckte snabbt problemet när CAV fördelarpumpar skar på löpande
band, framför allt i personbilar, och införde krav på smörjegenskaper i standarderna för dieselolja så de alltför "torra" sorterna fick inte säljas och de misslyckade avsvavlingsanläggningarna skrotades eller byggdes om.
Radpumpar och Bosch fördelarpumpar har däremot aldrig haft problem med någon "torr" dieselolja.
För resten av en gammal dieselmotor är svavelfri diesel bara bra - oljan håller sig renare, kallstartslitaget på cylindrar och kolvringar är nästan borta, avgasventiler och ventilsäten får inte längre frätskador,
avgassystem och
ljuddämpare får längre livslängd.