Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Negativa effekter av 2 taktsolja i diesel

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

burken

#16 » 21:47:37, 18-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet några som hade problem med en Cat 950G när den var ganska ny.
Injektorerna började kärva men när do började blanda i lite 2-taktsolja redde upp sig.
Det var förstås en tid sen.
Vi har nu för tiden motor och villa olja i Finland och dom påstår att tex
Lemminkäinen använder villaolja i sina maskiner för att den är lite billigare.
En kompis lade vl villaoljan i en gammal fiat traktor men gasen började haka upp sig.
burken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:55, 06-02-2007
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Porsche Super och Standard



bossa53

#17 » 19:59:37, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min matarpump till gammal 3cyl Bolinder är på renovering nu,enl reparatören berodde haveriet på Dieseln är för torr och han rekommenderade tvåtaktsolja 2% i dieseln
bossa53
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:09, 01-12-2011
Ort: molkom värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 1966

torbjorn_forsman

#18 » 21:57:30, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det där med att dieseln skulle vara för "torr" gäller inte för den diesel som säljs på svenska marknaden idag. Men en del gamla förståsigpåare som tror att tiden har stått stilla sedan 80-talet pratar gärna fortfarande om den saken.

Det var däremot ett allvarligt problem för ca 30 år sedan, då de första försöken gjordes att minska svavelhalten i diesel och en del raffinaderier använde en mindre lyckad avsvavlingsprocess som förstörde smörjegenskaperna på kuppen. Men man upptäckte snabbt problemet när CAV fördelarpumpar skar på löpande band, framför allt i personbilar, och införde krav på smörjegenskaper i standarderna för dieselolja så de alltför "torra" sorterna fick inte säljas och de misslyckade avsvavlingsanläggningarna skrotades eller byggdes om.
Radpumpar och Bosch fördelarpumpar har däremot aldrig haft problem med någon "torr" dieselolja.

För resten av en gammal dieselmotor är svavelfri diesel bara bra - oljan håller sig renare, kallstartslitaget på cylindrar och kolvringar är nästan borta, avgasventiler och ventilsäten får inte längre frätskador, avgassystem och ljuddämpare får längre livslängd.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#19 » 08:28:43, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkelt oljan vill inte blanda sej så bra med dieseln, lägger sej på botten har testat i glasflaska skapar mest problem! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se